10870
Sök

Laddade batteriet nu är bilen död... Snälla hjälp!

6 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
Som rubriken lyder, jag laddade mitt extra batteri som ligger bak i skuffen. Batteriet driver hela mitt system, som består bla av ett dls a6 och ett dls ca23 steg.

Jag hade tyckt att det små distade och HU:n la av ibland när man krämade på på sista tiden, så jag tänkte att det kanske berodde på att batteriet var urladdat. Så jag laddade batteriet inatt med en batteriladdare. Nu får jag fan inte igång bilen... =/

Har inte riktigt kunna testa och felsöka ordentligt pga ovädret ute och brist på garage. Men jag tänkte att det kanske är nån som här som vet vad det kan bero på?

Just ja, det är ett fritidsbatteri jag använder.

Hoppas nån kan svara. Vill ju ha bilen så fort som möjligt! smile

Tack på förhand! Hoj!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
3 september 2006
har du mätt vad du har för spänning kvar på batteriet?

tar batteriet laddning?
Senast redigerat av sir_daniel (3 september 2006)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 september 2006
Hej, är den stendöd eller startar den bara inte?? Kolla spänning som sagt... Byt gärna till ett startbatteri... Laddar bilen somd en ska är ju ett senare problem...

21 761 Inlägg
3 september 2006
Kolla det ordinarie batteriet, bilen ska ju gå att starta om det är schysst. Om det går, mät på fritidsbatteriet med syramätare hur hög syravikten är, annars får du mäta polspänningen i morgon. Rätt spänning ska vara 12,6-12,8V om det är fulladdat.

Hur har du kopplat det extra batteriet, sitter det parallellt med det ordinarie eller med avskiljare?

6 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
Tack för alla svar!

Alltså fritidsbatteriet är rätt så nytt, bara nån vecka gammalt och det är kopplat med ett skiljerelä. Så jag utgår från att det inte ska vara nåt fel på det. Jag har som sagt pga vädret inte försökt att felsöka så mycket, har inte ens försökt med startkablar från nån annan bil än.

Men det jag tycker är konstigt, är att jag har ju bara laddat fritidsbatteriet. Varför i herrans namn laddas då ordinarie batteriet ur? (om det nu är det som har hänt)

En annan fråga jag har är ju, som jag nämnde i tidigare inlägg, att jag har hört tendenser till dist och HU:n har börjat "blinka" och dö i takt med musiken när jag drar på ibland. Kan detta bero på att det är för lite "kräm" kvar i batteriet. För jag hade inte dom problemen när jag nyss hade installerat grejorna. Eller beror det på nåt annat. Har funderat på om generatorn inte hänger med, nu när det är två batterier att att ladda upp. Kan detta stämma?

Hela stereosystemet är för övrigt kopplat av ett företag, så jag antar att allt ska vara ordentligt kopplat, tänker mest på om det är jorden som spökar när det gäller "blinkningarna" på HU:n. För det är väl typiskt problem när jorden inte är ordentligt dragen?

Tack igen! Hoj!

21 761 Inlägg
3 september 2006
Det finns en möjlighet att det är det ordinarie batteriet som är boven, det kanske har blivit kortslutning inuti det.
När du startar bilen, går det att manuellt koppla ihop båda batterierna då?

Generatorn ska inte behöva bli överbelastad av denna installation, i normala fall ska ju det ordinarie batteriet inte bli urladdat eftersom det bara ska starta motorn och då behövs inte så mycket laddström till det. Det är i princip bara det bakre som kräver laddning om du har spelat en del med motorn avslagen.
Senast redigerat av Drönirettab (3 september 2006)

6 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det finns en möjlighet att det är det ordinarie batteriet som är boven, det kanske har blivit kortslutning inuti det.
När du startar bilen, går det att manuellt koppla ihop båda batterierna då?

Generatorn ska inte behöva bli överbelastad av denna installation, i normala fall ska ju det ordinarie batteriet inte bli urladdat eftersom det bara ska starta motorn och då behövs inte så mycket laddström till det. Det är i princip bara det bakre som kräver laddning om du har spelat en del med motorn avslagen.

Precis som jag tänkte! Ville bara ladda "stereobatteriet" för att kunna spela mer utan att ha motorn igång.

Men alltså bilen fungerade kör-mässigt helt ok innan jag laddade. Var bara stereon som var lite trög när man drog på med lite volym, så jag tänkte att jag laddar enbart extrabatteriet så stereon får lite mer ström. Men sen när jag hade laddat det batteriet så kunde jag inte starta bilen. Det är det som jag tycker är så konstigt. Varför laddades det ordinarie batteriet ur när jag bara laddade extra batteriet?

Förstår inte riktigt hur du menar med att koppla ihop batterierna när bilen är igång. Alltså att ta bort skiljereläet och bara koppla mellan plus och minus på batterierna då? eller?
Senast redigerat av Sunde (3 september 2006)

21 761 Inlägg
3 september 2006
På en del skiljerelän kan man manuellt koppla ihop båda batterierna(nödkörning)med en strömbrytare om det främre batteriet inte orkar få igång motorn, då får man alltså hjälp av det bakre batteriet vid start.

Det kan vara så att det främre batteriet var på väg att gå sönder, därav det dåliga ljudet i stereon, och när du skulle starta motorn igen efter laddningen av det bakre batteriet så pajjade batteriet helt. Det är inte helt ovanligt att ett batteri helt plötsligt går sönder fastän det fungerade när man startade motorn.

Att du laddade bakre batteriet har säkert inget med det hela att göra, det råkade bara hända samtidigt. MEN det är bara en teori att det främre batteriet är trasigt, dock en trovärdig teori tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (3 september 2006)

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
16 september 2006
är både start batteriet och "stereobatteriet" lika stora dvs samma ampere? när generatorn laddar så går den bara efter det bästa batteriet. så ett batteri kan vara dåligt och inte laddas nåt pga att det andra batteriet har nått sin fulla kapacitet och då drar generatorn ner på laddströmmen.

Sök