Volvo S40 2006 - ACn blåser inte varmt i kupén

Dax
5 januari 2010 · 5 Inlägg

Min älskade S40 har drabbats av vinter, och ACn har fått frispel.
ACn går för fullt och jobbar som alltid, men sedan några dagar har den slutat blåsa varm luft.
Motorn blir varm som vanligt, och vart efter motorn blir varm kommer ljummen luft in i kupén.
Men när motorn nått arbetstemperatur så slutar den med värme och blåser istället bara kallt.
Det är otroligt irriterande när det är minus 20 grader ute, och framför allt rent livsfarligt när den knappt immar av rutan i kalldraget.

En kollega som har någorlunda inblick tipsade om att stänga av ACn (hjälper ej), kolla om det är trögt att vrida på reglaget (men reglaget är ju elektroniskt, så det vrids alltid lika lätt), och knacka lätt på AC-pumpen med en hammare när motorn är varm.
Det sista tipset har jag lite svårt med då jag inte kan lokalisera AC-pumpen - jag har ingen aning om hur den ser ut.

Tips någon ??

kicker_simon DJ SiMON "JOREQ"
6 januari 2010 · 61 Inlägg

ACn ska blåsa kallt så du vet

volvo 740 racing
Dax
6 januari 2010 · 5 Inlägg

ACn är även den fläkt som levererar varmluften, vilket inte finns i min bil.
Jag var precis ute en sväng för att kolla om jag kunde återskapa felet, och ja det blåser svinkallt i kupén, och när ACn är på så blåser det i bästa fall ljummet i några sekunder, medan motorn håller på att överhettas (den hann till och med varna en gång). Sedan blåser det nordanvind inne i bilen. men om jag slår av ACn så blåser den bara kallt - alltså inte längre iskallt.
Har du något bra tips förutom att lämna in bilfan.?

husmus www.avgassystemet.se
6 januari 2010 · 936 Inlägg

Dax skrev:
ACn är även den fläkt som levererar varmluften, vilket inte finns i min bil.
Jag var precis ute en sväng för att kolla om jag kunde återskapa felet, och ja det blåser svinkallt i kupén, och när ACn är på så blåser det i bästa fall ljummet i några sekunder, medan motorn håller på att överhettas (den hann till och med varna en gång). Sedan blåser det nordanvind inne i bilen. men om jag slår av ACn så blåser den bara kallt - alltså inte längre iskallt.
Har du något bra tips förutom att lämna in bilfan.?

vattenpumpen som gett sig skulle jag tro med tanke på att motorn blir överhettad (ingen cirkulation)
men som "kicker_simon" skrev så blåser AC svin kallt och ACC heter klimatanläggningen som blåser värme. värmen tar den via "kylvätskan" som blir varm av motorn. men är vattenpumpen slut så har du ingen cirkulation dvs. ingen varm kylvätska som kupéfläkten kan ta värme ifrån.

sen kan du ju felsöka först innan du byter vattenpump

-den satt som en fläskläpp-
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
6 januari 2010 · 3 180 Inlägg

har du tillräckligt med glykol i kylsystemet då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Dax
6 januari 2010 · 5 Inlägg

ja som ni kan se av min text så använder jag bilen, jag meckar inte..
så det blir verkstaden nästa - men först ska jag låta den tina upp i ett varmt garage, för jag fick tipset att den kanske bara frusit - så vi får väl se..
en så pass ny bil (som dessutom servas var 1000-de mil) ska ju bara funka..
men Tack för era tips..
det är ändå dags för service snart igen så verkstan kan lika gärna få ta hand om hela klabbet..

Dax
6 januari 2010 · 5 Inlägg

PS.
Till mitt försvar (som väldigt okunnig när det gäller bilar) så står det faktiskt AC på knappen som ger mig värme (och kyla)... så jag utgår ifrån min 'kunskapsnvå' i felbeskrivningen.. ;-)

Dax
6 januari 2010 · 5 Inlägg

tillägg:
jag var inte tydlig nog inser jag.
men jag ska tillägga att så fort jag stängde av ACn så återgick motorn snabbt till normal arbetstemperatur.
det är ju info som kan vara vital för folk som vet hur bilar funkar.. jag vet knappt något om moderna bilar.. jag förstår bara tillräckligt mycket att den info jag missade att ge är sådant som kan bidra till lösningen..

Hochland
6 januari 2010 · 140 Inlägg

Hade liknande fel på min gamla bil, byte vattenpumpen (som även nämndes innan) efter det så funkade den jätte bra!

MvH

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang