Besiktnings oroligheter

Nemesis__
6 januari 2010 · 10 Inlägg

Volvo 850 T5 95-

Det börjar nu närma sig besiktning för bilen och nu har jag lite funderingar kring detta

Jag har öppet luftfilter med avskärmning, Öppen dumpventil samt chipptrimning på denna bil.

laddar 1.0-1.4bar

och jag undrar nu vad tror ni besiktningsgubbarna säger om detta ?

Sen har jag ett litet mindre problem med som jag märkte när jag körde med släp.

jo att lite olja verkar komma ur avgassystemet de var en liten oljering fram på släpet när jag kört färdigt
absolut ingen större mängd men blir ju orolig inför avgastester är de något som kommer märkas där ?


Något man behöver tänka på/göra innan besiktning?

Mvh David

Spiike
6 januari 2010 · 1 196 Inlägg

om du är orolig över vad dom ska säga att den går så bra, ett tips då, dra ur kontakten till magnetventilen så kommer bilen gå på grundladd bara alltså runt 0.6 bar

Gizmojohan
6 januari 2010 · 3 295 Inlägg

dom har nog lite åsikter om den öppna dumpventilen.. ska vara återcirkulerande för miljönskull..

Nemesis__
6 januari 2010 · 10 Inlägg

Är mest orolig för mina avgasvärden och hur dom kommer reagera på att den skickar lite olja ur ljuddämparn sad

Hochland
7 januari 2010 · 140 Inlägg

Kan säga direkt att dom INTE bryr sig om dumpen kan jag säga direkt!
Hade en SSQV på min Saab men dom brydde sig inte, tyckte mer det var häftigt! Öppet filter inte heller några problem.
Ja är du orolig över laddtrycket så gör som spiike sa, dra kontakten till magnetventilen.
Avgasvärdena, häll i STP eller Triboron (Föredrar Triboron själv jag) behöver inte ha fulltank för att hälla i det! kör en ordentliga runda så den blir varm innan.
Oljan vet jag däremot inget om, rycker det blått samtidigt kan det va turbon! Ren gissning bara!

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
7 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Hochland skrev:
Kan säga direkt att dom INTE bryr sig om dumpen kan jag säga direkt!
Hade en SSQV på min Saab men dom brydde sig inte, tyckte mer det var häftigt! Öppet filter inte heller några problem.
Ja är du orolig över laddtrycket så gör som spiike sa, dra kontakten till magnetventilen.
Avgasvärdena, häll i STP eller Triboron (Föredrar Triboron själv jag) behöver inte ha fulltank för att hälla i det! kör en ordentliga runda så den blir varm innan.
Oljan vet jag däremot inget om, rycker det blått samtidigt kan det va turbon! Ren gissning bara!

bara för att din bil gick igenom med öppen dump betyder det inte att alla gör det. jag fick igenom min med kkk27turbo, tror inte alla skulle släppt igenom det.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Hochland
7 januari 2010 · 140 Inlägg

Har varit med om liknande sak med turbon,men hade en värmesköld över, sedan har jag aldrig varit med om någon annan som fått tillsägelse på dumpventil.

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
Marlboroman
7 januari 2010 · 8 233 Inlägg

Är du orolig, plocka bort dump och sånt. Går man efter reglerna så kan det bli ett helvete. Jag har med nöd och näppe fått min igenom besiktningen. Och rycka ur sladden till magnetventilen lär man prova innan man åker dit. För en del bilar bryr sig inte, men en del tänder lambdalampan och så får man nedslag på det istället.

Sen är ju frågan om vad som händer. Säger dem inget så är det ju lungt så sett. I näst bästa fall får man 30, dagar på sig att bygga tillbaks till original och visa upp den igen. Och i sämsta fall för man ett föreläggande vilket i princip är en dödsdom på bilens identitet då det inte går att få igenom igen någonsin den som reglerna ser ut nu.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
henke_99 Offroad Racing
7 januari 2010 · 3 122 Inlägg

En viktig sak att tänka på, om man åker på anmärkningar som är jobbiga att bli av med så kan man avbryta besiktningen. Det går att göra när som helst fram tills att allt är klart så att säga. Kan vara bra att veta om dom vill sätta regbesiktning på nåt dumt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Marlboroman
7 januari 2010 · 8 233 Inlägg

henke_99 skrev:
En viktig sak att tänka på, om man åker på anmärkningar som är jobbiga att bli av med så kan man avbryta besiktningen. Det går att göra när som helst fram tills att allt är klart så att säga. Kan vara bra att veta om dom vill sätta regbesiktning på nåt dumt...

Man kunde göra så förr, men den möjligheten är borta. Togs bort pga flitigt utnyttjande av folk som åkte runt i jakt på nåt aställe som släppte igenom bilen. Ska va om man har tur och hittar nån som inte har koll på det.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Martin_R
7 januari 2010 · 2 Inlägg

en helfordonsgodkänd bil får egentligen inte ändras någonting, men det som är gjort på volvon är inga bekymmer.
häll inte i tillsatser i tanken, ta inte bort magnetventilen eller något annat. se bara till att ha bilen genomvarm - inget konstigare än så! skulle den nu trycka olja är det annat problem, behöver nödvändigtvis inte påverka avgasvärden.

det brukar väl ändå stå "regbesiktning alt. återställande"?. bara att det återställs eller reggas, eget val.

ingen besiktning kan avbrytas på begäran bara för att det är något som man själv inte vill fixa eller ordna först. varken vanlig besiktning eller efterkontroll. sedan är väl ingen sugen på att jobba gratis smile

mvh martin

soyd
7 januari 2010 · 1 853 Inlägg

Grejen är väll den att har du massa lul lul i motorrummet som inte är original, och dom är griniga så tar dom dig på det hmm

Vill man komma igenom så ska det se original ut även om det inte är det... Så blåa slangar och sådant lul lul som må vara snyggt och så men. Inte smart om man vill få bilen godkänd...

Sedan ska man vara medveten om att man inte får ändra nått på en helhetsgodkänd bil. Och gör man det så riskerar man att inte bli godkänd...

/mvh soyd

XeptiQ Whatever :)
7 januari 2010 · 1 652 Inlägg

Min 940 ltt -96 besiktigades med öppet filter och chip. och den gick igenom .. tror de var i Uddevalla.
Men fan värdena på lamda var ju inte fina... hade ett värde på 1.03 ( 1.04 ) och hade i oförbrädn soppa lite över 1200 på mätaren.
men de sa inget om detta.


Besiktningar om är redigt jobbiga även för orginal utförande bilar är ;
Vänersborg, Trollhättan, Lysekil. Dessa tre har jag testat med min 740 -88 B230ET smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Martin_R
7 januari 2010 · 2 Inlägg

jag kan garantera dig att blå slangar i motorrummet inte innebär problem... om slangen är blå eller svart spelar ingen roll!

man bör ha i åtanke att det är en säkerhetskontroll, inte kontroll att slangarna är svarta, det står bilens märke på fälgen samma på avgassystemet etc...
e-märkta prylar är godkända prylar

soyd
7 januari 2010 · 1 853 Inlägg

Martin_R skrev:
jag kan garantera dig att blå slangar i motorrummet inte innebär problem... om slangen är blå eller svart spelar ingen roll!

man bör ha i åtanke att det är en säkerhetskontroll, inte kontroll att slangarna är svarta, det står bilens märke på fälgen samma på avgassystemet etc...
e-märkta prylar är godkända prylar

Ja = man får ha blåa slangar

Men är besiktnings gubben grinig och vill sätta åt en, så är det nog bättre med svarta typ "Original" slangar och original motor kåpan på plats osv osv.... För att inte dra till sig onödig uppmärksamhet och dom gräver sig ner längre i motorrummet och hittar säker du inte får ha...

är du med i tänket... ?

/mvh soyd

Tuffhaggman
7 januari 2010 · 864 Inlägg

Marlboroman skrev:
Är du orolig, plocka bort dump och sånt. Går man efter reglerna så kan det bli ett helvete. Jag har med nöd och näppe fått min igenom besiktningen. Och rycka ur sladden till magnetventilen lär man prova innan man åker dit. För en del bilar bryr sig inte, men en del tänder lambdalampan och så får man nedslag på det istället.

Sen är ju frågan om vad som händer. Säger dem inget så är det ju lungt så sett. I näst bästa fall får man 30, dagar på sig att bygga tillbaks till original och visa upp den igen. Och i sämsta fall för man ett föreläggande vilket i princip är en dödsdom på bilens identitet då det inte går att få igenom igen någonsin den som reglerna ser ut nu.

Gäller detta även för bilar byggda -92 och bakåt? Regler för avgascertifiering är väl något snällare här?

Senast redigerat av Tuffhaggman (7 januari 2010)

Marlboroman
7 januari 2010 · 8 233 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
Gäller detta även för bilar byggda -92 och bakåt? Regler för avgascertifiering är väl något snällare här?

Då är det ju åtminståen teoretiskt möjligt att kunna besikta den igen. Det blir lite krångel, men det är i alla fall möjligt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tuffhaggman
7 januari 2010 · 864 Inlägg

Marlboroman skrev:

Tuffhaggman skrev:
Gäller detta även för bilar byggda -92 och bakåt? Regler för avgascertifiering är väl något snällare här?

Då är det ju åtminståen teoretiskt möjligt att kunna besikta den igen. Det blir lite krångel, men det är i alla fall möjligt.

Det var det jag tänkte. Hemskt öde att råka ut för ändå. Såg i en tidigare tråd att du nämnt ett fall där en person fått föreläggande om registreringsbesiktning pga eftermarknadsdump, bilen hade därmed blivit omöjlig att få gatlaglig igen. Helt galet.....

Nemesis__
8 januari 2010 · 10 Inlägg

Hochland skrev:
Kan säga direkt att dom INTE bryr sig om dumpen kan jag säga direkt!
Hade en SSQV på min Saab men dom brydde sig inte, tyckte mer det var häftigt! Öppet filter inte heller några problem.
Ja är du orolig över laddtrycket så gör som spiike sa, dra kontakten till magnetventilen.
Avgasvärdena, häll i STP eller Triboron (Föredrar Triboron själv jag) behöver inte ha fulltank för att hälla i det! kör en ordentliga runda så den blir varm innan.
Oljan vet jag däremot inget om, rycker det blått samtidigt kan det va turbon! Ren gissning bara!

De är motorolja den skickar ut för ja får fylla på den ca varannan, var tredje månad med några dl.
så de största oros momentet är ju att avgasvärdena går åt helvete på besiktningen sad

XeptiQ Whatever :)
8 januari 2010 · 1 652 Inlägg

De kan jag förstå men varför inte åka till en verkstad eller en polare och kan kolla upp värden så att de stämmer. stämmer det där så kommer olje problemet gå igenom på besiktningen med. testa och kolla upp de.

Nemesis__ skrev:

Hochland skrev:
Kan säga direkt att dom INTE bryr sig om dumpen kan jag säga direkt!
Hade en SSQV på min Saab men dom brydde sig inte, tyckte mer det var häftigt! Öppet filter inte heller några problem.
Ja är du orolig över laddtrycket så gör som spiike sa, dra kontakten till magnetventilen.
Avgasvärdena, häll i STP eller Triboron (Föredrar Triboron själv jag) behöver inte ha fulltank för att hälla i det! kör en ordentliga runda så den blir varm innan.
Oljan vet jag däremot inget om, rycker det blått samtidigt kan det va turbon! Ren gissning bara!

De är motorolja den skickar ut för ja får fylla på den ca varannan, var tredje månad med några dl.
så de största oros momentet är ju att avgasvärdena går åt helvete på besiktningen sad

Senast redigerat av XeptiQ (8 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang