Ohm fråga!?

SimonFlygare
12 januari 2010 · 269 Inlägg

Hej!
Nu har jag sökt och sökt och inte läst nå riktigt svar på ohm riktigt, får låta hur korkat som helst men bättre att fråga så man får svar på det nångång. mitt slutsteg som jag har i bilen: Uteffekt: 1x125W RMS 4ohm, 1x200W RMS 2ohm. Klass AB. 2ohm stabil. hur kopplar man så de är 2 eller 4 ohm????

evilaudio
12 januari 2010 · 16 195 Inlägg

SimonFlygare skrev:
Hej!
Nu har jag sökt och sökt och inte läst nå riktigt svar på ohm riktigt, får låta hur korkat som helst men bättre att fråga så man får svar på det nångång. mitt slutsteg som jag har i bilen: Uteffekt: 1x125W RMS 4ohm, 1x200W RMS 2ohm. Klass AB. 2ohm stabil. hur kopplar man så de är 2 eller 4 ohm????

har du 2st basar med 4ohms talspole så blir de 2 ohm om du paralellkopplar dom..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Expoze
12 januari 2010 · 2 024 Inlägg

Det är ju inget du kan välja på steget, det beror ju på vad du har för högtalare, ohm-talet är helt enkelt högtalarens belastningsvärde, hur mycket en högtalare belastar steget med.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
SimonFlygare
12 januari 2010 · 269 Inlägg

Okej, jag har ett gas alpha monoblock i min audi som jag driver två gasbasar med, ska jag dra kabeln från den ena basen till den andra eller bägge bashögtalarna till steget direkt? är de det som är skillnaden med 2 eller 4 ohm? eller

stahre
12 januari 2010 ·

här har du en bra sida, du klickar bara i vad för talspole o hur många basar du har så visar den hur du kopplar.

SimonFlygare
12 januari 2010 · 269 Inlägg

Lind4hl skrev:
först får du ta reda på om basarna har 2 eller 4ohms spolar:)

Kopierat från brl.se där vart jag köpte baslådan ifrån

Baslåda: Dubbla 12-tumsbasar. Effekttålighet 2x250W RMS, 2x500W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 28-800Hz. Skyddsgaller. Volym: 58 liter. Dubbla terminaler. Material: MDF-board. Svart luddfritt tyg. Mått: 385x715x230x305mm (H x B x Djup uppe x Djup nere).
och slutsteget:
Uteffekt: 1x125W RMS 4ohm, 1x200W RMS 2ohm. Klass AB. 2ohm stabil. RCA-in/utgång. Subsonicfilter 20-55Hz (12db/okt). LP-filter 50-250Hz (20dB/okt). Bass boost 0-12dB (45Hz). Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 25A. Mått: 246x55x263mm.

Senast redigerat av SimonFlygare (12 januari 2010)

evilaudio
12 januari 2010 · 16 195 Inlägg

SimonFlygare skrev:
Okej, jag har ett gas alpha monoblock i min audi som jag driver två gasbasar med, ska jag dra kabeln från den ena basen till den andra eller bägge bashögtalarna till steget direkt? är de det som är skillnaden med 2 eller 4 ohm? eller

du kopplar båda basarna direkt till steget..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
SimonFlygare
12 januari 2010 · 269 Inlägg

Om jag fattat det hela rätt, om bashögtalaren är på 4 ohm så ger t ex mitt steg ut 125w och om högtalaren är på 2 ohm så ger den ut 200w?

stahre
12 januari 2010 ·

ja, ju lägre last desto mer effekt (oftast, gäller att steget är stabilt i lägre Ohm) Men ju lägre du lastar steget desto minde kontroll får det, märks iofs inte så mkt på 4 vs 2 ohm. Men gör som Evil sa med kopplingen

SimonFlygare
12 januari 2010 · 269 Inlägg

Okej då har jag fått lite mer kött på benen angående Ohm smile tack för svaren, återkommer om det dyker upp fler frågor.

M_icke_
12 januari 2010 · 3 466 Inlägg

För att göra det hela väldigt enkelt: Ohm är ett mått på motståndet i en krets.
Vi kan köra min vanliga jämförelse med vatten.

Om steget fungerar som en vattenpump och slangen har ett motstånd så orkar pumpen trycka igenom en viss mängd vatten.

Parallellkoppling:
Har du då 2 slangar med samma motstånd innebär det halva motståndet för pumpen och då kan den trycka i nästan dubbla mängden vatten.

Seriekoppling:
Kopplar du däremot lika stora motstånd på samma slang kommer du få det dubbla motståndet på pumpen vilket innebär hälften så mycke vatten.

Detta är ingen 100% jämförelse jag vet men nu kanske tillomed 15åringarna som hänger här fattar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang