2591
Sök

Basarna slår utan att de borde

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Har ett rejält störande problem, När jag kör på vägar som inte är helt släta så slår mina basar helt fel. Det är som om guppen gör att det låter, och det är inte själva lådan som låter utan det är liknande som om basarna skulle slå som vanligt, fast vi helt fel tillfälle då. Spelar ingen roll vilken volym jag har heller, kan ha så låg volym att det knappt hörs nått men basarna låter ändå jättehögt.
Grejerna det gäller är ett DLS CAD 1000 monoblock som driver 2 st Zachry Bx-p12. Huvudenheten är en Alpine 9855R, men bör inte bero på den då det blir likadant med en 9883R.
Kan det vara steget som är kasst? glappkontakt eller nått? kan väl knappast bero på inställningar?

Kan säga att det var likadant när samma grejer tidigare satt i min s40..
Senast redigerat av R_fused (12 januari 2010)

60 Inlägg
12 januari 2010
Vet att M_icke_ hade samma problem. Visade sig vara lågnivån som glappade. Kan ju vara värt att kolla
Senast redigerat av _Jeppe_ (12 januari 2010)

Samarbetspartner 2012: Autohifi.se, Åhus solskyddscenter
http://www.autohifi.se/ http://www.solskyddscenter.com/
SVENSK MÄSTARE DBL EXTREME 2010
EUROPEAN MASTER DBL EXTREME 2010

3 466 Inlägg
12 januari 2010
Ja för mig var det lågnivå-kabeln som var kass. Testa att vicka lite på den och se om du kan hitta exakt var felet ligger, i mitt fall var det ungefär 20-30cm från steget.

Jag har svårt att tro att det är steget men kopplar du ur lågnivån så hör du om det fortsätter.
Senast redigerat av M_icke_ (12 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 januari 2010
Standard frågan, har du kollat jorden? Så att den sitter mot en renslipad plåt och verkligen är åtdragen? Om det inte är fel så tror jag också på lågnivån, alternativt glappkontakt i HUn.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

630 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Jorden är det inte, men ska kolla lågnivån. Har ju ett steg till så kan ju skifta kabeln:)

630 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
provade att skifta till den andra lågnivåkabeln men ingen bättring, kan väl inte vara vanligt att båda går sönder? några andra teorier? kan det glappa i själva stegets kontakt?

3 466 Inlägg
13 januari 2010
R_fused skrev:
provade att skifta till den andra lågnivåkabeln men ingen bättring, kan väl inte vara vanligt att båda går sönder? några andra teorier? kan det glappa i själva stegets kontakt?

Testa att koppla ur lågnivån helt från steget, fortsätter det då så är det steget om inte testar du att koppla ur lågnivån bak på stereon och kopplar in den i steget, fortsätter det då = nåt fel/störning på lågnivåkabeln.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

6 851 Inlägg
13 januari 2010
Som M_icke_ skrev, kolla bak på CD spelaren så det itne är glapp där bak. Skulle det inte vara så, testa då att dra en signalkabel igenom hela bilen och koppla in. Det kan vara så at du fått något brott på kabeln oxå som kanske inte direkt syns.

Sök