Angående Sommar & Vinterbilar

Janken Driver
18 september 2006 · 2 111 Inlägg

Hur gör ni med försäkringar på era bilar när ni har två?

Funderar på att ha en sommar och en vinterbil men är fundersam då jag inte har råd att ha två bilar försäkringsmässigt. Inte så väl insatt i detta.

Vore uppskattat om ni som har sommar & vinterbilar skriver hur ni har det ordnat med försäkringar så man får lite koll...Tack på förhand! smile

Samt så hur funkar det när man köper en bil privat, man för ju över försäkringen från den "förra" bilen till den nya. men dygnet då man köper den och kör hem den "nya". vad gäller då?
Kommer inte ihåg hur jag gjorde sist jag bytte bil hehe...

Nyfiken då jag ska och kolla på "ny" bil imorgon o eventuellt blir köp av.

Mycket tacksam för lite vägledning av er som vet.!!

mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Lunnajs Mr
19 september 2006 · 267 Inlägg

Flytta över försäkring?
Du måste ju ha en enskild försäkring för varje bil du äger, och du får inte köra en bil oförsäkrad så om du skriver på papperena på en söndag så måste du ha klart med försäkring till bilen på söndagen för att inte köra olagligt.. Du kan köra på säljarens försäkring, OM ni skriver ägarbytet dagen efter så du inte äger bilen medans han står på försäkringen.

Om du inte har råd med två bilar, skaffa inte två.. Det är ett ganska bra råd iaf.. Usch för stram ekonomi!

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Janken Driver
19 september 2006 · 2 111 Inlägg

Lunnajs skrev:
Flytta över försäkring?
Du måste ju ha en enskild försäkring för varje bil du äger, och du får inte köra en bil oförsäkrad så om du skriver på papperena på en söndag så måste du ha klart med försäkring till bilen på söndagen för att inte köra olagligt.. Du kan köra på säljarens försäkring, OM ni skriver ägarbytet dagen efter så du inte äger bilen medans han står på försäkringen.

Om du inte har råd med två bilar, skaffa inte två.. Det är ett ganska bra råd iaf.. Usch för stram ekonomi!

Tror inte ud förstår riktigt hur jag menar. Man skickar ju in ägarbytespapperen. men innan dess så kör väl inte jag olagligt?. dvs samma dag som jag köper den kan jag köra hem den utan att det är olagligt. Ja självklart för jag över försäkringen men sedan måste jag ju ha en försäkring på vinterbilen när jag ska köra den. Kan man då ändra försäkringen på sommarbilen till bar någon sorts "garage" försäkring eller dylikt som kostar betydligt mindre. Man vill ju itne stå o betala halvförsäkring på en bil för 12 månader som man använder ca 4 månader, ni fattar.

Hoppas någon lyckades förstå. Tacksam för svar! smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
onej84
19 september 2006 · 1 854 Inlägg

När jag köper vinterbil igen så ställer jag av Seaten och då blir det automatiskt en garageförsäkring på den, sa dom på länsförsäkringar.  (Blev så förra vintern)

Och så fort du har köpt en bil så MÅSTE du täckna försäkring på den, du kan alltså inte köra på förra ägarens försäkring.
Gäller även om du ska BARA köra hem den, händer det nått så kan det bli dyrt..

PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
19 september 2006 · 271 Inlägg

mitt råd till dej är o låna säljarens dator (om han har) o täckna försäkring direkt...det är det bästa om du är osäker...i annat fall ´kör du direkt hem o fixar det...tror det kostar ungefär 750kr per dygn om du kör oförsäkrat...

Tzatziki
19 september 2006 · 452 Inlägg

Eller gör du som mig . ringer ditt försäkringsbolag där du vill teckna en bilförsäkring och säger "hejsan, skall köpa bil den dagen och vill teckna en försäkring". De kan lägga in det automatiskt på deras datorer så just den dagen så blir bilen registerad på dig .. kan man göra dagar innan .. bara man är 100 på att man skall ha bilen så det inte blir några problem :-]

Sen angående sommar och vinterbil så kommer corradon ställas av 30 november och mazdan ställs på 1'a december om inte snön kommer tidigare dvs ..

onej84
19 september 2006 · 1 854 Inlägg

Raised skrev:
Eller gör du som mig . ringer ditt försäkringsbolag där du vill teckna en bilförsäkring och säger "hejsan, skall köpa bil den dagen och vill teckna en försäkring". De kan lägga in det automatiskt på deras datorer så just den dagen så blir bilen registerad på dig .. kan man göra dagar innan .. bara man är 100 på att man skall ha bilen så det inte blir några problem :-]

Sen angående sommar och vinterbil så kommer corradon ställas av 30 november och mazdan ställs på 1'a december om inte snön kommer tidigare dvs ..

Mycke bättre och ringa precis när man köpt bilen, dom har ju öppet hela tiden så smile

Lunnajs Mr
19 september 2006 · 267 Inlägg

onej84 skrev:

Raised skrev:
Eller gör du som mig . ringer ditt försäkringsbolag där du vill teckna en bilförsäkring och säger "hejsan, skall köpa bil den dagen och vill teckna en försäkring". De kan lägga in det automatiskt på deras datorer så just den dagen så blir bilen registerad på dig .. kan man göra dagar innan .. bara man är 100 på att man skall ha bilen så det inte blir några problem :-]

Sen angående sommar och vinterbil så kommer corradon ställas av 30 november och mazdan ställs på 1'a december om inte snön kommer tidigare dvs ..

Mycke bättre och ringa precis när man köpt bilen, dom har ju öppet hela tiden så smile

Ja, jag vet inte hur andra bolag har men länsförsäkringar kan man ju ringa till jämt.. Någon av deras ombud. Då är de bara o ringa när man skrivit på papperena och betalat.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Tzatziki
19 september 2006 · 452 Inlägg

Du kan göra som jag gjorde nu med vinterbilen.
Ta och surfa in på http://www.insplanet.com/ och fyll i all information under "Bilförsäkringar".
Glöm inte ditt telefon nr bara så de kan nå dig.
De gör en sökning på alla försäkringsbolag och hittar det billigaste priset för just dig ..
Min vinterbil hamnade på saluansvar till en kostnad av 321:-/mån ..

I mitt fall så ringde dom upp typ 5 minuter efter att jag hade skickat iväg informationen
och fick jäkligt bra service. Tjejen i telefonen frågade även om jag ville bjuda henne på middag, hahahaha! big_smile (lite långt från mig till sthlm bara)

Caffe
19 september 2006 · 1 436 Inlägg

Skattefri volvo 240 från -76 eller äldre. 1000kr/år i trafik (på farsan, 5k/år på mig). Så vinterbilar är inte så dyra om man inte vill.

Nu har jag inte kvar den eftersom jag inte har någon plats att förvara sommarbilen på vintern och vinterbilen på sommaren.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
AudiS LicensSvetsare
19 september 2006 · 280 Inlägg

Lunnajs skrev:
Flytta över försäkring?
Du måste ju ha en enskild försäkring för varje bil du äger, och du får inte köra en bil oförsäkrad så om du skriver på papperena på en söndag så måste du ha klart med försäkring till bilen på söndagen för att inte köra olagligt.. Du kan köra på säljarens försäkring, OM ni skriver ägarbytet dagen efter så du inte äger bilen medans han står på försäkringen.

Om du inte har råd med två bilar, skaffa inte två.. Det är ett ganska bra råd iaf.. Usch för stram ekonomi!

Du kör på den gammla ägarens försäkring i 2 dagar eller något, det är absolut inget att oroa dig för, tänk på att ägarbytet inte sker när ni skriver på ägarbytet, det ska först behandlas!

Så när du köper en bil kan du bara köra hem den utan att bry dig, bara den är påställd, för om den är påställd måste den vara försäkrad, och fram till att bilen står på DIG är det hans skyldighet att hålla bilen försäkrad, annars går något förbund in och försäkrar (svindyrt, men inte ditt problem fören bilen är "din")

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
onej84
19 september 2006 · 1 854 Inlägg

AudiS skrev:

Lunnajs skrev:
Flytta över försäkring?
Du måste ju ha en enskild försäkring för varje bil du äger, och du får inte köra en bil oförsäkrad så om du skriver på papperena på en söndag så måste du ha klart med försäkring till bilen på söndagen för att inte köra olagligt.. Du kan köra på säljarens försäkring, OM ni skriver ägarbytet dagen efter så du inte äger bilen medans han står på försäkringen.

Om du inte har råd med två bilar, skaffa inte två.. Det är ett ganska bra råd iaf.. Usch för stram ekonomi!

Du kör på den gammla ägarens försäkring i 2 dagar eller något, det är absolut inget att oroa dig för, tänk på att ägarbytet inte sker när ni skriver på ägarbytet, det ska först behandlas!

Så när du köper en bil kan du bara köra hem den utan att bry dig, bara den är påställd, för om den är påställd måste den vara försäkrad, och fram till att bilen står på DIG är det hans skyldighet att hålla bilen försäkrad, annars går något förbund in och försäkrar (svindyrt, men inte ditt problem fören bilen är "din")

DU MÅSTE ha egen försäkring, är ägarbeviset skrivet så måste försäkring täcknas samma dag...

Janken Driver
19 september 2006 · 2 111 Inlägg

ringer ju såklart när jag kommit hem med bilen. Han kanske inte ens tar mitt bud så kan ju inte ringa o ändra innan...tack för svaren!

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
AudiS LicensSvetsare
19 september 2006 · 280 Inlägg

Onej84 Gå in på vägverket och kolla så slipper jag dumförklara dig....

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang