2977
Sök

Problem med avgasljud - Volvo 850.

71 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Befinner mig i ett litet problem.
Åker Volvo 850 Glt -96 och monterade för ett halvår sen dit ett 3 tums avgassystem från JT med en dämpare, från katalysatorn. Såklart skittufft första månaden, men på senare veckor så har jag fått
ont i både öron och huvud pga det fruktansvärt höga bullret inne i kupen, även vid lugn körning.

3 tum är ju inte direkt den rätta dimensionen till sugmotorer. Jag undrar.. Nån som vet hur tex Simons
sportsystem i 2,5 tum med två stycken dämpare låter? Visst ska det låta när man trycker på, men man
ska liksom inte behöva använda hörselkåpor så fort man kommer till en liten uppförsbacke som nu.. yikes

Sista utvägen är väl att byta tillbaks till original, men ni som åkt med simons till 850 får gärna ge mig lite förslag angående Simons. Tacksam för hjälp.

Mvh/N

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 januari 2010
Montera dit en till ljuddämpare, står tom på JTs sida att det funkar utmärkt att montera dit en extra dämpare

Rock'n Roll

301 Inlägg
14 januari 2010
Jag hade Simons 2,5" på min T5-R och jag gillade verkligen ljudet..
Mycket diskret med kalla rör men med varma ojj ojj vilken härlig sång...
Mullret på tomgång var underbart och alens lagom högt och dovt..
Under färd var det inte alls störande utan mycket diskret tills pellen hamnade i golvet. smile
Så jag kan varmt rekommendera det systemet.
Mitt hade dock bara en dämpare.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

71 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Jag tror inte att det hjälper att montera dit en till dämpare på detta system, då man aldrig kan komma ifrån muller med en dimension som denna. Tack ändå.. Kul att du var nöjd med ditt simons! Synd att du inte åkte sugis bara smile För turbo slår ju ihjäl en del ljud..

Mvh/N

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 januari 2010
t5-r micke skrev:
Jag hade Simons 2,5" på min T5-R och jag gillade verkligen ljudet..
Mycket diskret med kalla rör men med varma ojj ojj vilken härlig sång...
Mullret på tomgång var underbart och alens lagom högt och dovt..
Under färd var det inte alls störande utan mycket diskret tills pellen hamnade i golvet. smile
Så jag kan varmt rekommendera det systemet.
Mitt hade dock bara en dämpare.

Går inte att jämföra, du har turbo på din maskin och det slår sönder avgasljudet på ett helt annat sätt och sänker även ljudnivån.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 januari 2010
Nicke_gti skrev:
Jag tror inte att det hjälper att montera dit en till dämpare på detta system, då man aldrig kan komma ifrån muller med en dimension som denna. Tack ändå.. Kul att du var nöjd med ditt simons! Synd att du inte åkte sugis bara smile För turbo slår ju ihjäl en del ljud..

Mvh/N

Det är klart att det hjälper att montera en ljuddämpare extra, det är inte dimensionera på röret som är den viktigaste faktorn till hur det kommer låta utan antal och utformningen på ljuddämparna.

Autotech

402 Inlägg
16 januari 2010
Har även märkt att det har betydelse hur långt ut man släpper slutröret bakom stötfångaren, har man
utblåset "för långt in" under så kan man få mycke resonansljud inne i kupen.

374 Inlägg
16 januari 2010
ett alt är ju att stega ner från 3tum till 2,5 innan sista burken samt byta burken då.
Borde sänka ljudet en hel del. + att du slipper köpa ett helt nytt system igen.

Sök