Bäst väghållning FWD, AWD, RWD

Catling Old School Ford
11 september 2006 · 600 Inlägg

Funderar på vilken bil som skulle ha mest fäste i relativ hög fart i kurvor?
Framhjul, bakhjul eller fyrhjulsdrift? hur mycket spelar vikten roll?
Frågan gäller på sommarvägar wink

och vad är bäst att sattsa på för bäst väghållnings uppgradering?

Senast redigerat av Catling (11 september 2006)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
laazy vorsprung durch teknik
11 september 2006 · 886 Inlägg

Beror ju helt på vad det är för typ av bil och vad den har för fjädring mm, t.ex en stor jeep med 4x4 har ju oftast sämre väghållning änn vad en vanlig personbil med 4x4 har....

Catling Old School Ford
11 september 2006 · 600 Inlägg

"givetvis" tänker jag på mindre bilar.... inga suvar eller statsbussar

ps..
För att göra det enklare kan jag säga så om du hade en te.x volvo orginal där den ena var FWD andra var 4*4 och tredje var RWD. Vilken hade vilja tage kurvan med?

Senast redigerat av Catling (11 september 2006)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
Stefan Varberg Supraman
12 september 2006 · 2 300 Inlägg

fyrhjulsdrift.
Alla lägen.
Du får inget spinn eller någont sånt och fyrhjulsdriften drar dig bättre genom kurvan.
Första gången jag började köra fyrhjlsdrivet sa dom " får du sladd, parera och ge mer gas"
Det är det bästa sättet att köra 4wd.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Daniel
12 september 2006 · 671 Inlägg

Vilka hjul bilen driver på spelar väldigt liten roll för kurvhastigheten. Liten vikt är alltid bra, kan du dessutom med aerodynamik öka trycket neråt vinner man ännu mera.
Däckens vinklar mot asfalten och hur väl fjädringen lyckas hålla däcken mot marken är också viktigare är var det driver.

Om 4-hjulsdrift var väldigt viktigt för väghållningen skulle F1 bilar ha det.  (frågan gäller torr asfalt, sommar)

Sharky
12 september 2006 · 10 287 Inlägg

Frågan blir lite akademisk om man tillåter konstruktörer att optimera väghållning, för om man tex skulle släppa F1 reglementet fritt så skulle inte människor kunna köra bilen, varesig om man konstruerade FWD, AWD eller RWD, ty man kan få G-krafter som skulle överstiga vad en mänsklig förare skulle klara att hantera.

/Göran

Daniel skrev:
Om 4-hjulsdrift var väldigt viktigt för väghållningen skulle F1 bilar ha det.  (frågan gäller torr asfalt, sommar)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Stefan Varberg Supraman
12 september 2006 · 2 300 Inlägg

Daniel skrev:
Vilka hjul bilen driver på spelar väldigt liten roll för kurvhastigheten. Liten vikt är alltid bra, kan du dessutom med aerodynamik öka trycket neråt vinner man ännu mera.
Däckens vinklar mot asfalten och hur väl fjädringen lyckas hålla däcken mot marken är också viktigare är var det driver.

Om 4-hjulsdrift var väldigt viktigt för väghållningen skulle F1 bilar ha det.  (frågan gäller torr asfalt, sommar)

4wd gör mer för hur bilen uppför sig än vad man tror.
Har jämfört detta är min personliga uppfattning att bilen känns stadigare med 4wd än annan jämförbar bil.

Det är bara att titta på rallybilar vilka som tar sig snabbast genom kurvor.
bara att titta på när audi körde med 4wd i stcc.
dom var toksnabba genom kurvorna än dom övriga bilarna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Catling Old School Ford
13 september 2006 · 600 Inlägg

vad skulle tyckas som bäst väghållning?

Peugoet 405-4wd , Audi 80 quattro, saab 9000

(lite uppgraderade saker kan ju alltid monteras)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
precision
13 september 2006 · 2 652 Inlägg

Catling skrev:
vad skulle tyckas som bäst väghållning?

Peugoet 405-4wd , Audi 80 quattro, saab 9000

(lite uppgraderade saker kan ju alltid monteras)

jag tror på 4*4 . har en själv o den har bättre välghållning änn dom bakhjulsdrivna bilar jag haft

Owzer Rallykalle och kabeltattare
13 september 2006 · 422 Inlägg

Catling skrev:
vad skulle tyckas som bäst väghållning?

Peugoet 405-4wd , Audi 80 quattro, saab 9000

(lite uppgraderade saker kan ju alltid monteras)

Audis quattro system är ett ibland de bästa, resten kan jag inte uttala mig om.

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Sharky
14 september 2006 · 10 287 Inlägg

Jag tror vi diskuterade torr asfalt. Våt vägbana och rally är en annan story.

/Göran

Stefan Varberg skrev:
Det är bara att titta på rallybilar vilka som tar sig snabbast genom kurvor.
bara att titta på när audi körde med 4wd i stcc.
dom var toksnabba genom kurvorna än dom övriga bilarna.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
chrizz Administratör
14 september 2006 · 11 783 Inlägg

Jag måste säga att min nya bil känns betydligt stabilare att köra fort genom en kurva än saaben. Jag har nu en Audi A4 Quattro, och Saaben är naturligtvis FWD (9-3). Nu är det ganska stor skillnad på bilarna i övrigt också och det är väl en rätt dum jämförelse om man vill jämföra drivning, men av nån anledning så känns det som att 4wd greppar bättre, men jag slår vad om att det sitter i min hjärna bara (åtminstone som jag kört bilarna... jag är varken räserförare eller självmordsbenägen att köra den så pass hårt att jag märker nån egentlig skillnad ;)

... med andra ord, mitt inlägg är helt och hållet meningslöst ;D

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
msand83
19 september 2006 · 3 Inlägg

Det ÄR generellt bättre grepp med 4wd vid kurvtagning.. Så länge bilarna är jämförbara såklart..

Mvh Mathias
JeyKay Allvetande uppfinnare
19 september 2006 · 377 Inlägg

själv har jag kört folkrace med de båda tillåtna drivsätten, FWD och RWD. generellt sett tycker jag att man får ut mest körglädje av RWD, men FWD är oftast lättare. i starten lönar sej RWD betydligt mkt mer eftersom att mestadels av vikten på bilen vid acceleration lägger sig bak på bilen och man får därmed bättre fäste. i detta fall är ju en 4WD överlägsen.. samma sak gäller även i kurvorna om man jämför mellan RWD å FWD, den bakhjulsdrivne får bättre fäste då du accelererar i kurvan å vikten lägger sig bak. skulle dock hjulen släppa loss å börja spinna får du en tendens till överstyrning och vice versa understyrning med framhjulsdriven bil.

alla nya bilar är framhjudrivna mkt av säkerhetsskäl när de e halt ute, med FWD får man en liten förvarning istället för med RWD då de helt plötsligt släpper om man gasra för mkt i en kurva.

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Stefan Varberg Supraman
19 september 2006 · 2 300 Inlägg

Sharky skrev:
Jag tror vi diskuterade torr asfalt. Våt vägbana och rally är en annan story.

/Göran

Stefan Varberg skrev:
Det är bara att titta på rallybilar vilka som tar sig snabbast genom kurvor.
bara att titta på när audi körde med 4wd i stcc.
dom var toksnabba genom kurvorna än dom övriga bilarna.

Nämnde även stcc som oftas körs på torr bana om du missade det.
även om man kör på grus, vått eller torrt så är det ingen annan story, precis samma sak.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
twin_cam Smålänning
20 september 2006 · 7 877 Inlägg

Fyrhjulsdrift skulle troligen gå att köra fortast, men framhjulsdrift skulle nog inte komma långt efter i o med att den är lugnare "på gränsen" och oftast strävar efter att understyra. om den fyrhjulsdrivna tappar greppet så är det OFTAST svårare att räta ut än en tvåhjulsdriven ju. om en framhjulsdriven mot förmodan skulle sladda med baken så räcker det ju med att ge full gas för å räta ut det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TT-Avant
20 september 2006 · 6 851 Inlägg

Kan enbart tala om de bilar jag haft. Dessa va alls inte lika i vare sig kraft eller yngd.
FWD= Krävs väldigt mycke jobb för att få den att inte "gå-rakt-fram" vid högre hastigheter.

RWD= funkar bra i lite högre hastighet, dock så kommer som sagt bakänden ibland med en *** fart, är man inte berädd på det så kan det gå illa.

AWD eller Quattro= Helt klart bästa jag har testat med grepp i stort sett alla lägen.
Väldigt sällan det släpper, jag har inte varit med om det med min bil iaf. och då har det ibland gått fort i rondeller..

Slutsats. Skall man köra banracing och kan välja fritt så välj 4-hjulsdrivet.


Bilar att referera till:
Saab 900 T8 Saab
9000 Aero
Ford Sierra org.
Audi S6 Avant

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang