6655
Sök

Varför försvann Audis Procon-ten?

5 111 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
I början av 90-talet hade ju, som många vet, Audibilarna ett system som kallades Procon-ten, som vid en krock via (har jag för mig) ett snillrikt wiresystem drog undan rattstången från föraren och spände åt säkerhetsbältena. Det var ju mycket snack om det, krocktester visade att det fungerade utmärkt, Audi marknadsförde det hårt, och Audi 100 blev säkraste bilen i Folksams undersökning tack vare att det fungerade så bra.

Sen över en natt vart det som att det var knäpptyst om procon-ten och Audi slutade utrusta sina bilar med det.

Är det någon som har en aning om varför det slopades, i en tid då bilarna bara ska bli säkrare och säkrare så är det ju ovanligt att säkerhetsdetaljer försvinner, vanligare att de tillkommer. Hade det några nackdelar, eller var det kostnadsskäl, eller nåt annat som gjorde att de gav upp systemet?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 januari 2010
Det har ju fortsatt gå bra för Audi i krocktester, så förmodligen kom de väl på något "bättre"?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lastbilschaufför
257 Inlägg
19 januari 2010
*Taget ifrån Wikipedia*

Proconten eller procon-ten var en säkerhetsanordning som lanserades av Audi under 1980-talet och användes i modellerna Audi 80, Audi 100 och Audi A6.

Anordning bestod av stålvajrar som monterades i bilen och var fästa i motorn, rattstången och säkerhetsbältenas infästningar. Vid en frontalkollision som gjorde att motorn flyttades bakåt, spändes vajrarna och drog undan ratten från föraren samt spände säkerhetsbältena i framsätet. Det hela fungerade på ett enkelt sätt och var anpassat för bilar med längsplacerad motor.

Under 1990-talet började airbags i ratt och instrumentbräda och pyrotekniska bältessträckare bli standard på allt fler bilmodeller, och Procon-Ten blev därmed överflödigt. Många bilar finns dock fortfarande i trafik med detta system. Det är inte helt klart huruvida det fungerar när bilen börjar bli gammal och rostangripen. Dessutom fungerar det enbart vid ganska kraftiga kollisioner och relativt sent i kollisionen, jämfört med system som har sensorer i bilens ytterkanter.

Four Rings To Rule Them All

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 januari 2010
Coolt system faktiskt!
Mycket mer intressant än airbags osv må jag säga!
Fast nyare systemen är ju bättre vilket Danne_nkpg citerade!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

5 111 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Fast många 90-tals Audi 80 och 100/A6 har ju faktiskt BÅDE airbag och procon-ten, så det är ju inte att systemen är omöjliga att kombinera... Fast det kanske blev onödigt med bägge delarna?
Senast redigerat av Volvo544special65 (20 januari 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 januari 2010
Det är nog så att Procon-ten blev omodern då det som skrivet ovan är segare än dagens tekniker.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 januari 2010
Ja, jag skulle ju i dagens läge hellre förlita mej på en Airbag än en 20år gammal vajer tongue
Ingen tvekan om att det funkade bra dock

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 januari 2010
LeafBox skrev:
Ja, jag skulle ju i dagens läge hellre förlita mej på en Airbag än en 20år gammal vajer tongue

Tja, hur tror du en 20år gammal airbag mår? Tror du den kommer utlösa på rätt vis? tongue Har för mig Volvo gjort en undersökning, livslängden på en airbag för att den skall garanterat fungera rätt var (om jag kommer ihåg rätt) en 7-8år.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 januari 2010
Rquired skrev:
LeafBox skrev:

Tja, hur tror du en 20år gammal airbag mår? Tror du den kommer utlösa på rätt vis? tongue Har för mig Volvo gjort en undersökning, livslängden på en airbag för att den skall garanterat fungera rätt var (om jag kommer ihåg rätt) en 7-8år.

Iförsej sant tongue
Men ändå, jag får för mej att airbagen inte tar lika mkt skada utav tiden.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

* Voff voff *
11 259 Inlägg
21 januari 2010
Rquired skrev:
LeafBox skrev:

Var har du hittat den infon? Länk?

Volvo har ju tagit bort kontrollen av airbagarna vid bilens tioårsdag sedan nå´t år tillbaka och anser numera att airbagen generellt sett håller bilens livslängd ut!

Känns långsökt att detta skulle skett om dom även fått fram att airbagarna är kassa efter 7-8 år...!? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 januari 2010
som sagt allt förbättras genom tiden och de som 1 gång va bra blir ersatt av nått bättre och bort glömmt..

men de va ju helt klart coolt på sin tid ..

5 111 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Brådhis skrev:
Rquired skrev:
LeafBox skrev:

Var har du hittat den infon? Länk?

Volvo har ju tagit bort kontrollen av airbagarna vid bilens tioårsdag sedan nå´t år tillbaka och anser numera att airbagen generellt sett håller bilens livslängd ut!

Känns långsökt att detta skulle skett om dom även fått fram att airbagarna är kassa efter 7-8 år...!? smile

//Brådhis

Det gjordes ju en provserie av Chevrolet Impala 1973 utrustade med airbag, och nån gång på 90-talet, när bilarna var över 20 år gamla, så köpte IIHS, eller om det var NHTSA, kommer inte ihåg, in ett par riktiga vrak ur den serien, i allmänt dåligt skick där det var si och så med de elektriska funktionerna. Dessa krocktestades senare, och jodå, visst löste fortfarande kuddarna ut som de skulle...

Inte för att det behöver innebära att man har sån tur varje gång... tongue

Har förresten pyrotekniska försträckare i mercan, men lusten att prova hur de fungerar efter 25 år, den ligger inte direkt på topp! lol

Lastbilschaufför
257 Inlägg
21 januari 2010
Volvo544special65 skrev:
Fast många 90-tals Audi 80 och 100/A6 har ju faktiskt BÅDE airbag och procon-ten, så det är ju inte att systemen är omöjliga att kombinera... Fast det kanske blev onödigt med bägge delarna?

Min Ådi har ju båda =P Man får väl iaf hoppas att dom där vajrarna fortfarande är hela men borde dom vara smile

Four Rings To Rule Them All

1 335 Inlägg
21 januari 2010
På Citroën ska Airbags bytas ut var tionde år.

Sök