Hur får man bort hästlukt!?

D_Nilsson
7 januari 2010 · 754 Inlägg

Rallyhalle skrev:

D_Nilsson skrev:

TUmTaSS skrev:
okeej:D när vi nu är inne på detta ämne med "ozon tvätt".. säljs det på typ burk elr är det bara firmor som har??

Det är mest värt att lämna in bilen på en firma. Har för mig att min chef sa att maskinen kostade väldigt många tusenlappar.

10-13000kr är de priset jag hört tongue
Men dom funkar jäkligt bra dom där plåtburkarna smile

Samma pris som jag har hört! wink Sjukt dyra!

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
TUmTaSS
7 januari 2010 · 80 Inlägg

hoppsan då får man lämna in den dåwink tack så mycket för era svar:D

vr6rotrex
7 januari 2010 · 248 Inlägg

beror på hur stor den ska vara ,denna lär duga utmärkt ,kanske en investering för den som har häst skit inne i bilen alltid smile http://shop.kemidepan.se/item.do?productId=omx100

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
7 januari 2010 · 1 778 Inlägg

maco skrev:

D_Nilsson skrev:
Kemtvätta alla säten är en bra början som många sagt! smile När jag jobbade på Ditec så gjorde vi luktsaneringar. Vi slängde in en slags "rökmaskin" som tog död på all odör.

Det var en snubbe som hade spillt ut räkor i hela baksätet i sin bil...det luktade fruktansvärt! Men efter saneringen luktade det iallafall inte räkor längre, men det luktade inte speciellt gott ändå...haha big_smile Röken har en väldigt speciell doft...jag gillar den inte! tongue

Då var det troligen någon sorts "ozonmaskin" ni använde er utav. Lukten är lite stickande och luktar lite som åskväder brukar göra. Men eftersom ozonet oxiderar (tror jag att det heter) väldigt fort så bör lukten försvinna ganska omgående.

Då va de inte ozon, troligare en "fog" maskin som vi använder i villor efter bränder. En riktig ozon maskin tar bort syret som ja skrev, man kan inte sätta sig i bilen på nån timma efter åt, då finns det risk för hjärn skador.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
skyrazer
8 januari 2010 · 89 Inlägg

Som gammal bilskojjare har jag en del knep. Det bästa lärde jag mig ev en kille som jobbade med farligt avfall:
Dammsug bilen så ev. hår och liknande försvinner, även mellan säten och ner i hålen för bältena bak.
Därefter ställer du in 25% ammoniak (köper du i en kembutik, observera att handskar och skyddsbrillor skall användas när du håller på med det) i en bunke och låter stå ett dygn.
Passa dig bara när du öppnar bilen efter, låt det vädra sig ordentligt innan du kör iväg annars lär du få en redig baksmälla.
Dödar all typ av lukt från djur och cigaretter. Plus att det kostar relativt lite wink
Dra ut skinnet på dörrsidorna är inte att rekommendera, inte heller klä om dem själv.
Nya sidor finns på Bilia för mellan 1200-1400kr styck.

Det viktiga är inte att vinna, det är att ÅTERVINNA!
pippaaN
8 januari 2010 · 987 Inlägg

Var någon bonde som hade haft min vinterbil innan, jag köpte en flaska luktätare(?) osäker på namnet, och sprayade i hela bilen 3 kvällar på raken. var bara att spraya på säten och så vidare i bilen, låta det stå så  under natten. sedan dundrade jag i 2 doftgranar, nu luktar det ingenting i bilen längre.. Och nej, det luktar ifrån doftgranarna, gjorde detta för cirkus 2 månader sen eller något liknande.

Senast redigerat av pippaaN (8 januari 2010)

i like it load
OphanWitehall
8 januari 2010 · 1 335 Inlägg

Släng in lite kogödsel i skuffen så försvinner häst lukten! wink

evilaudio
8 januari 2010 · 16 195 Inlägg

OphanWitehall skrev:
Släng in lite kogödsel i skuffen så försvinner häst lukten! wink

eller skjut hästen..haha

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Neilpryde
28 januari 2010 · 2 Inlägg

TUmTaSS skrev:
Tjena! har varit å kollar på en volvo 960 som jag är jäkligt sugen på..men som med allt så finns det ju lite minus! med denna bil så är det att dom som har ägt den innan har haft stall och hästar..det stinker i bilen.. hur får amn bort sådan lukt bäst? förutom att dammsuga å tvätta sätenan. vad ska jag använa för produkter? kmr lukten att försvinna? sen så vet jag inte om nästa fråga passar i detta forum men ställer den endå. Skinnet på dörrsidorna har släppt vid fönster listen i över kant på alla fyra dörrarna.. måste man klä om alla fyra elr kan det gå att bara sträcka ut skinnet igen?  skulle vara mycket tacksam för svar!

MvH Tomas

Hej Tomas,
Jag har ett tips men vet ej om det hjälper mot hästlukt:

Taxichaufförerna använder sig av kolsyrat vatten efter dom tvättat ur när nån spytt i bilen.
Dom tvättar rent med allt vad det innebär men trots detta finns lukten kvar. Då häller dom på kolsyrat vatten (vet ej hur mycket). När detta sedan har torkat är lukten borta !!!

Jag har själv testat att hälla ut lite kolsyrat vatten när barnen spytt i tex sängen vid magsjuka (efter att ha tvättat rent) och det fungerar verkligen !!
För din del kan det ju innebära att lukten finns typ överallt men testa på golvet & ev sidorna baktill.

Om du provar detta får du gärna återkomma hur det gick!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang