4687
Sök

Starkare lamport i Audi 80 -89

154 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Hej hej

Jag har en gammal audi 80 från 89 som går som brukis.
Jag skulle vilja klämma i lite kraftigare lampor i den, har inte lust att lägga 600+ på extraljus med allt vad det innebär. Som det är nu sitter det vanliga 55/60 H3 lampor i, vilka kombinerat med lite schletna reflektorer och lyktglas inte ger något imponerande ljus.

Hur starka lampor kan jag stoppa i innan det börjar bli någon risk för att elektronik brinner upp?

Mvh Lajning

1 207 Inlägg
30 januari 2010
Det är inte elektroniken som det sitter i. Du förstör reflektorerna pga värmen som bildas. Alternativen är extraljus, xenon eller att helt enkelt låta det vara.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
30 januari 2010
Antingen letar du upp ett par bra framlampor på skroten o stoppar xenon i dom.
eller så låter du vara, för du får inte bra ljus i ett par pissiga reflektorer.

154 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Det där med kassa reflektioner var en generalisering, med tanke på att bilen är över 20 år gammal, men jag förstår problemet.

Men va fan, har ju klarat mig hittills i vinter, och det är ju inte mer än 2 månader till våren kommer wink

Tack för hjälpen i alla fall, nu kan jag helt överge mina planer på att billigt skaffa mig lite mer ljus.

Trefvlig kväll på er!

Mvh Lajning

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 januari 2010
Det sitter väl ändå H4 lampor i den original.

maco skrev:
Det är inte elektroniken som det sitter i. Du förstör reflektorerna pga värmen som bildas. Alternativen är extraljus, xenon eller att helt enkelt låta det vara.

Jo, i och med att dessa bilar inte har några relän till helljus så brinner oftast spakcentralen om man lägger i lampor med högre wattantal än rekomenderat. Så det blir mycket billigare att köpa tre st tex SIM extraljus, kabelsats med relän samt 100W än att byta spakcentral titt som tätt.

Alternativt att du eftermonterar ljusrelän i bilen, då klarar ju spaken sig smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 207 Inlägg
30 januari 2010
te_wik skrev:
Det sitter väl ändå H4 lampor i den original.

maco skrev:

Jo, i och med att dessa bilar inte har några relän till helljus så brinner oftast spakcentralen om man lägger i lampor med högre wattantal än rekomenderat. Så det blir mycket billigare att köpa tre st tex SIM extraljus, kabelsats med relän samt 100W än att byta spakcentral titt som tätt.

Alternativt att du eftermonterar ljusrelän i bilen, då klarar ju spaken sig smile

Mvh Tommy

Ok. Det visste jag inte. Eller att de har h4 visste jag iom att jag haft en som jag xenonkonverterade.

154 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Hade precis för mig att det var h3, men det spelar ju mindre roll. Bara kolla innan man köper.

Hur som så kanske kanske jag köper mig ett par extraljus ändå. Detta är en slit och släng bil, så inget fancy här inte. Lägger hellre pengarna på bensin, olja och reparationer.

Tack igen.

Sök