Halvljus problem , äter lampor

Athlonx
2 februari 2010 · 21 Inlägg

Hej jag har en corolla 99.  för ett tag sen slockna mina H4 nightbreaker lampor från meca,  bilen stod ute och det var snö på rutan. när jag startade tyckte jag det lysste ganska blått utanför men sen dog det ut,
Ahhh kul byta lampor utomhus i kylan , montera i biltemas mega blue. dem höll i ca 2 dagar nu har högra lyset pajat , men det e bara halvjuset , men helljuset funkar fortfarande fast det e samma lampa.  det verkligen äter lampor nu verkar det som , nån som kan ha någon idee?

henke_99 Offroad Racing
2 februari 2010 · 3 122 Inlägg

Jag skulle nog testa att byta lampa nån mer gång. Att man har bestämt sig för att den äter lampor efter att bara ha bytt en gång är inte riktigt rättvisande tycker jag... Några kommer säga att det är biltemalamporna som inte håller båttre än så, kanske kanske inte...

Testa att byta lampa nån mer gång, vill du så kan du ju även mäta upp batterispänningen när bilen är igång så den säkert inte överladdar. För gör den det då äter den lampor, men då borde även andra glödlampor haverera titt som tätt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Socca Bussmekaniker
2 februari 2010 · 81 Inlägg

Det kan bero på kylan. det kan bero på laddningsregulatorn i generatorn (mest troligt). Eller helt enkelt bara otur med lamporna.

Dale Sir
2 februari 2010 · 291 Inlägg

Man får de man betalar för. Billiga lampor har oftast inte samma egenskaper som en dyrare. Billigare klarar inte strömrusningar, överspänningar, vibrationer, tempraturskillnader med mera lika bra som andra. När det är kallt är det vanligare att lamporna går sönder detta beroende på att prylarna är skörare och kan vibrera sönder, glödtråden är het och det är ju det som gör ljuset så temraturökningen är snabbare. Batteriet är klenare när det är kallt så generatorn får skjuta i mer ström så spänningen ligger på 14,4-14,6 volt längre tid än 13,2-13,8 som när batteriet är fulladdat. Fast jag kan ju vara ute å cykla å ha fel på allt med. Har själv kört med Philips, PIAA eller Kyoto lampor och när jag satt i sånna har jag aldrig behöft byta igen. Givetvis så har generator och batteri varit friska med så man slipper strul där och fippla med startkablar kan resultera till ström/spänningsvariationer med.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Juvakka
2 februari 2010 · 1 697 Inlägg

Pilla inte på lampans glas vid byte. Blir fett på glaset då och det e inte bra, har för mig att det kan resultera i att dem går sönder då dem blir så varma.

Saab 900 "T16" (1992)
henke_99 Offroad Racing
2 februari 2010 · 3 122 Inlägg

Juvakka skrev:
Pilla inte på lampans glas vid byte. Blir fett på glaset då och det e inte bra, har för mig att det kan resultera i att dem går sönder då dem blir så varma.

Nja, det resulterar främst i att fettet förångas o hamnar på reflektorn vilket leder till försämrat ljus.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Athlonx
3 februari 2010 · 21 Inlägg

om detta kan hjälpa , så hade jag monterat på en jordfläta på minusen på batteriet , ovanpå det som jordar blocket, har tagit bort det nu får se om det håller, annars får jag modifiera dit värmeljus i strålkastarna. skulle iförsig  se lite mysigt ut tongue

DanielssonC
3 februari 2010 · 213 Inlägg

Dale skrev:
Man får de man betalar för. Billiga lampor har oftast inte samma egenskaper som en dyrare. Billigare klarar inte strömrusningar, överspänningar, vibrationer, tempraturskillnader med mera lika bra som andra. När det är kallt är det vanligare att lamporna går sönder detta beroende på att prylarna är skörare och kan vibrera sönder, glödtråden är het och det är ju det som gör ljuset så temraturökningen är snabbare. Batteriet är klenare när det är kallt så generatorn får skjuta i mer ström så spänningen ligger på 14,4-14,6 volt längre tid än 13,2-13,8 som när batteriet är fulladdat. Fast jag kan ju vara ute å cykla å ha fel på allt med. Har själv kört med Philips, PIAA eller Kyoto lampor och när jag satt i sånna har jag aldrig behöft byta igen. Givetvis så har generator och batteri varit friska med så man slipper strul där och fippla med startkablar kan resultera till ström/spänningsvariationer med.

Haha , knappast med biltemas lampor.. en kompis bil "åt" också lampor.. han satte in biltemas megablå lampor 100wattarna.. Dessa har han nu kört 8000mil med och dem har hållt en så länge..

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
Dale Sir
3 februari 2010 · 291 Inlägg

DanielssonC skrev:

Dale skrev:
Man får de man betalar för. Billiga lampor har oftast inte samma egenskaper som en dyrare. Billigare klarar inte strömrusningar, överspänningar, vibrationer, tempraturskillnader med mera lika bra som andra. När det är kallt är det vanligare att lamporna går sönder detta beroende på att prylarna är skörare och kan vibrera sönder, glödtråden är het och det är ju det som gör ljuset så temraturökningen är snabbare. Batteriet är klenare när det är kallt så generatorn får skjuta i mer ström så spänningen ligger på 14,4-14,6 volt längre tid än 13,2-13,8 som när batteriet är fulladdat. Fast jag kan ju vara ute å cykla å ha fel på allt med. Har själv kört med Philips, PIAA eller Kyoto lampor och när jag satt i sånna har jag aldrig behöft byta igen. Givetvis så har generator och batteri varit friska med så man slipper strul där och fippla med startkablar kan resultera till ström/spänningsvariationer med.

Haha , knappast med biltemas lampor.. en kompis bil "åt" också lampor.. han satte in biltemas megablå lampor 100wattarna.. Dessa har han nu kört 8000mil med och dem har hållt en så länge..

Möjligt. Dom vet jag saknar UV filter så reflektorerna kan bli dåliga med. ;-)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Stefan Varberg Supraman
3 februari 2010 · 2 300 Inlägg

Det e ganska vanligt att japanska bilar har högre laddspänning som gör att dom kan ta slut på lampor.
över 14,4 e inte ovanligt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
norpan1
3 februari 2010 · 1 043 Inlägg

Sätt i long life lampor så håller det längre.

krakis
4 februari 2010 · 167 Inlägg

norpan1 skrev:
Sätt i long life lampor så håller det längre.

Hahaha No shit sheloc

För att tillföra nått vettigt till tråden så säger jag som dom andra. mät upp späningen, PÅ kabelskorna kolla även så de är bra kontakt mellan pol och kabelskon kan ju annars ge upphov till strömspikar.

BMW 325 "Turbo" (1988)
BMW 330d (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang