xenopsy skrev:
Hej.
Den nån gång mellan 22.00 den 31 Januari och 05.20 den 1 Februari bröt någon sig in i min Mazda 6 och tog förar- och passagerarairbag, de tog även den fabriksinstallerade GPS enheten som fanns i hanskfacket.
Hörde även att det va 10st andra bilar som fick besök samma natt i Anderstorp, Värnamo och Gislaved.
Om ni är en av dom får ni gärna hojta till.
Så.. Det det jag undrar lite över... Efter att låtit en mekaniker titta på bilen, kom han fram till detta:
GPS-enheten: 26 000kr
Förarairbag: 12 000kr
Passagerarairbag: 12 000kr
Tydligen hade några "avancerade kablar" gått sönder, detta kostar runt 10 000kr..
Sen vet jag inte vad det kostar att laga förardörren där tjuven bröt sig in.
Men totalt, MOMS inräknat, kostar tydligen kalaset 90 000kr att fixa.
Då kommer vi till bilen, vad ni kan tro att den är värd osv.
Det är då en röd Mazda 6 2.3I Sportkombi -02 166hk.
Den har rullat 15 200.
Motorn fick sig en helrenovering vid 14000. (detta kostade 25 000kr)
Sen lite vad den har för utrustning (innan inbrottet, för det är väl det man räknar på):
GPS
Färddator
Yttertemperaturmätare
6 CD växlare
Bose ljudsystem (även en subwoofer i reservdäcket)
Sommar och vinterdäck
LM-fälgar till sommardäcken (dock lite repor i dom)
Kjolpaket
Lite sänkt (inte jag som gjort detta, vet inte ens om det är orginal)
Xenonljus
Dimljus
Avtagbar dragkrok
Sidoairbags
Förar- och Passagerarairbag
Stolvärme fram
Svart skinnklädsel
Det har varit 6 ägare, dock är alla utom en bilfirmor.
Jag kan ha missat något. Men fråga gärna.
Så vad tror ni att bilen skulle vara värd? Innan inbrottet.
Sen så undrar jag vad bilen kan vara värd nu med, efter inbrottet.
Jag tittade lite på blocket innan och utifrån det skulle jag gissa att bilen va värd runt 70 - 75 tusen..
Försäkringsbolaget har inte gjort färdigt utredningen än. Men han jag pratade med gissade på runt 60 000 för att lösa in bilen, de ville inte laga den.
Han jag pratade med visste tydligen inte om man kunde få pengar för en del av skadorna istället för att lösa in bilen.
En sak är ju säker. Jag kör hellre runt i bilen i dess nuvarande skick än att byter in den för 60 000kr. Så det finns ju inte en chans att jag går med på det. Jag skulle tjäna bra mycket mer om jag säljer bilen i delar.
Men vad tycker ni? Va tror ni? Snälla ge mig tips och lite råd. Jag vet att försäkringsbolaget kommer fixa till bilen om jag löser in den. Dom skulle aldrig erkänna det.. En av snubbarna sa förresten att man måste ta prutmån i beräkning och det är på 10 procent. Skrattretande. Men somsagt, jag behöver råd. Känns förjävligt att det ska behöva bli såhär på grund av en airbagstöld.
Mvh en förtvivlad Mazdaägare
Ps, kolla gärna bilderna som finns i min profil