Lackfråga/frågor

Stefan1973
19 juni 2005 · 305 Inlägg

Hej .
jo jag åkte till Biltema å inföskaffa kromfärg Spray .
Målade om trälisterna i bilen (plast iof wink )
ja resultatet blev OK  .
men va tusan färgen får man i princip inte nudda eller ta på får då smetar den . och jag fattar inte varför .
ska funka på plast metall etc . skulle köra rubbing efter lackning = att färgen försvann totalt . detta va 1 dygn efteråt .
Nu har det gått flera dagar och färgen fortsätter kleta om man tar på den . ja lite hårt alltså typ tryck tummen lite hårt så har du en tumme i färgen .
Aldrig vart med om sådant på någon färg förr
Så jag prova klarlacka den . tja då ser färgen ut som silverfärg och förlorar mycket av kromeffekten .
Och ja jag har rengjort osv . färgen behöver ej primer för på burken står det att den fungerar som egen primer . och har provat lacka flera lager .

Vad göra   ??
nån som har nått tips eller liknande ??

här bilder
när det var Nytt utan klarlack
http://www.garaget.org/archive/7159/6000/7471-8622-147.jpg
http://www.garaget.org/archive/7159/6000/7357-7781-1532.jpg

Senast redigerat av Stefan1973 (19 juni 2005)

Markus_C Kart & Mätningstekniker
19 juni 2005 · 701 Inlägg

Låter gö lite surt. Hur många dagar har du låtet det ligga och torka? För att du ska nog räkna med en vecka innan det har härdat någotsånär.

TT-Avant
19 juni 2005 · 6 851 Inlägg

kan ju iaf. testa om det hjälper med en grund färg..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Germax
19 juni 2005 · 12 086 Inlägg

Kleta vet jag inte, en sak kan jag säga.. "kromfärg från biltema" det låter inte bra. Men jag tror det innehåller aluminium lr nått som oxiderar om man pillar på det. Mitt råd är att köpa kromfilm och klistra på dte ser ganska slätt ut. Det är nog bättre än kromfärg iaf!smile

Stefan1973
19 juni 2005 · 305 Inlägg

Jo det fick torka 1 dag  sedan 3 dagar  men hmm samma reslutat  Utom med klarlack på  kan man rubba efter 2 timmar utan problem .

ok  var finns kromfilm att skaffa ? smile

jo det är aluminiumoxid i färgen å får inte användas på fälgar stod det .'

Edit :
Jo jag hitta ett ställe med kromfilm . hmm 75 cm X 140 cm  för 521 spänn 
yikes   lite väl dyrt tycker jag . alternativ?
här _> www.appelt.se/

Senast redigerat av Stefan1973 (19 juni 2005)

turboskåpet
19 juni 2005 · 102 Inlägg

När du lackar på plast måste du ha plastprimer.. en speciell primer som gör att plasten inte "svettas"... det brukar vara därför lacken släpper!

Mango_p
19 juni 2005 · 22 Inlägg

Har haft samma problem med biltemas silverkrom... vet inte vad det beror på dock.. =/

Mazda 323 1.8i DOHC -90
Germax
20 juni 2005 · 12 086 Inlägg

Jag gick till min lokala dekorfirma.. fick paya 100 spänn för 3 remsor på 50x20 cm. Och så länge underlaget är slätt så blir det bra!

Izual
5 augusti 2005 · 4 571 Inlägg

hade lackat en del av inredningen på gamla bilen i spray krom men det torkade på ungefär en kvart och blev jätte bra,  fastnade mycket bra på både plast trä och metall utan förbehandling.  kommer inte ihåg märket nu på rak arm men jag köpte det på en ok mack iaf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang