5168
Sök

Audi 80 Instrumentbelysning slocknat

50 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#1
Har problem med min Audi 80

Belysningen i "Mätarhuset" vid fläktreglagen och vid det andra mätarhuset med voltmätare mm vid växelspaken. Belysningen bara dog....

Att alla lampor skulle gå på en gång....nja..:-)

Har kolla säkringarna, har dokc bara ent Tysk bok om bilen.

Har någon nåt tips?
Tacksam för svar


Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 januari 2010
#2
Det är säkerligen reostaten som brunnit eller ledningarna i kretskortet till den.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Motborgare
1 099 Inlägg
21 januari 2010
#3
te_wik skrev:
Det är säkerligen reostaten som brunnit eller ledningarna i kretskortet till den.

Eller så är det bara dålig kontakt i den. Ofta kan man bara vrida fram och tillbax några gånger, så ser du ljuset.

-- K

50 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#4
Kavli skrev:
te_wik skrev:
Det är säkerligen reostaten som brunnit eller ledningarna i kretskortet till den.

Eller så är det bara dålig kontakt i den. Ofta kan man bara vrida fram och tillbax några gånger, så ser du ljuset.

-- K

Har skruvat på den coh haft väck den...

Kan man inte hoppa över den? så det går maxström direkt.??


Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 januari 2010
#5
Smedsgård skrev:
Kavli skrev:
te_wik skrev:
Det är säkerligen reostaten som brunnit eller ledningarna i kretskortet till den.

Eller så är det bara dålig kontakt i den. Ofta kan man bara vrida fram och tillbax några gånger, så ser du ljuset.

-- K

Har skruvat på den coh haft väck den...

Kan man inte hoppa över den? så det går maxström direkt.??

Mätte du om kretsen är hel där då?
Joo det borde väl gå att koppla förbi den.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

50 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#6
te_wik skrev:
Smedsgård skrev:
Kavli skrev:

Eller så är det bara dålig kontakt i den. Ofta kan man bara vrida fram och tillbax några gånger, så ser du ljuset.

-- K

Har skruvat på den coh haft väck den...

Kan man inte hoppa över den? så det går maxström direkt.??

Mätte du om kretsen är hel där då?
Joo det borde väl gå att koppla förbi den.


Mvh Tommy

kan nada om el....

får be min bror....


50 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#7
har lite funderingar...

Om bilen är avstängd....och man "blinkar" då tänds parkerinslyser på respektive sida...dvs "blinkar" ja åt väsnter lyser vänster lyser och "blinkar" ja öhger så lyser det på höger sida....

Funderar på om det kan vara spakcentralen....


Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 februari 2010
#8
Smedsgård skrev:
har lite funderingar...

Om bilen är avstängd....och man "blinkar" då tänds parkerinslyser på respektive sida...dvs "blinkar" ja åt väsnter lyser vänster lyser och "blinkar" ja öhger så lyser det på höger sida....

Funderar på om det kan vara spakcentralen....

Det är som det ska vara. Det är en funktion, inte ett fel wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

50 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#9
ok..va ska man ha de till? :-)

hmm..va kan de då va för skit....


50 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#10
den digitala klockan funkar...men när an sätter på halvljus så tonas den ner...samma om jag sätter på fläkten på fullt ös


Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 februari 2010
#11
Smedsgård skrev:
ok..va ska man ha de till? :-)

hmm..va kan de då va för skit....

Om du står parkerad så ska du kunna ha igång p-ljusen utan att ha på instrumentbelysningen osv.
Är du parkerad på höger sida om vägen tex så är det smart att ha på parkeringsljuset, och för att spara batteri så kan man välja endast vänster positionsljus lyser smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 februari 2010
#12
Smedsgård skrev:
den digitala klockan funkar...men när an sätter på halvljus så tonas den ner...samma om jag sätter på fläkten på fullt ös

De har de gjort på varenda audi jag ägt tongue En klassiker som säkerligen beror på något fel i de värdelösa kretskorten till instrumenteringen.

Men du kan ju alltid mäta så generatorn laddar som den ska.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

50 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#13
generator funkar..

allt funkar i hela bilen förrutom lyser i mätarhusen


Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 februari 2010
#14
Smedsgård skrev:
generator funkar..

allt funkar i hela bilen förrutom lyser i mätarhusen

Okay nå det är bara att ta lös instrumenteringen och börja felsöka kretsarna.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

50 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#15
går det sladdar från mätarhuse ivd trippmätare coh sen ner till fläkten coh mätarhusen för oljetrymm mm?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 februari 2010
#16
Smedsgård skrev:
går det sladdar från mätarhuse ivd trippmätare coh sen ner till fläkten coh mätarhusen för oljetrymm mm?

Jag antar att kablarna måste komma från kabelstammen som går in/ut från instrumenteringen då belysningen till extramätarna är kopplade till samma reostat.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

50 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#17
te_wik skrev:
Smedsgård skrev:
går det sladdar från mätarhuse ivd trippmätare coh sen ner till fläkten coh mätarhusen för oljetrymm mm?

Jag antar att kablarna måste komma från kabelstammen som går in/ut från instrumenteringen då belysningen till extramätarna är kopplade till samma reostat.


Mvh Tommy

de låter mest troligt.....

då är de väl fel i mätarhuset...

trippmätaren funkar inte heller....

blir trött på gamla bilar



Sök