5052
Sök

240n Laddar Inte

10 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Hej, jag har stött på ett väldigt irriterande problem, under en längre tid har laddlampan lyst på min bil om att den inte laddar men har funkar bra ändå och till slut slutade den ladda helt.
Jag bytte laddrelä, hjälpte inte.
Jag bytte generator, hjälpte inte men laddlampan lyser inte längre.
Konstiga är att jag har 11.8V från generatorn så den laddar inte fast den snurrar osv, den är helt ny Bosch ifrån biltema 80A

Så min fråga är ifall det kan vara någon liten styrsladd eller något annat som hänt något med?
Idéer?

Bilen är en 240 GL -88

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 februari 2010
Detta är inte avancerad motorteknik, flyttar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
9 februari 2010
kolla så att lampan i panelen är hel, går den sönder slutar generatorn att ladda.
Kabeln till B+ brukar vara ganska bränd så kolla så den inte gått av vid kabelskon eller nere vid motorblocket

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

21 761 Inlägg
9 februari 2010
quadpunk skrev:
Jag bytte generator, hjälpte inte men laddlampan lyser inte längre.
Konstiga är att jag har 11.8V från generatorn så den laddar inte fast den snurrar osv, den är helt ny Bosch ifrån biltema 80A

Vart mätte du spänningen, på batteriet eller generatorn?
Lyser batterilampan när du har tändningen påslagen i läge 2?

Jävel
2 018 Inlägg
9 februari 2010
Sätt en startkabel på generatorn till minuspolen på batteriet, då började min funka. Det var alltså bristande jord till generatorn.

You got to risk it, to get the biscuit :)

10 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Aha, ska kolla dessa saker då, toppen med så bra och snabba svar!
När jag mätte spänningen gjorde jag det både på batteriet och generatorn, samma spänning, 11,8 har jag för mig

21 761 Inlägg
9 februari 2010
Eftersom det är samma spänning på batteri och generator så har du rimligtvis inga problem med generatorns jordkabel eller laddkabel. Batterilampan måste lysa med tändningen påslagen i läge 2, annars kan inte generatorn börja ladda normalt sett. smile

Det går en tunn kabel från batterilampan ner till generatorns D+, kolla att den sitter fast ordentligt.

10 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Okej det ska jag smile Tack Drönirettab!

Sök