6081
Sök

Juridisk fråga ang våran yttrande frihet vs hets mot folk grupp

475 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
läste en sak... ang våran yttrande frihet... sen hets mot folk grupp... krockar inte dom 2 med varandra?

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - 19:e artikeln om de mänskliga rättigheterna

VS

"Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet." Lag (2002:800).

om man nu har läst dom har 2.. krockar dom inte imot varandra?
kanske bara jag som är dum roll
Senast redigerat av attackhamster (8 februari 2010)

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

3 354 Inlägg
8 februari 2010
nja för mig så krockar det inte. för som t.ex
kan ge ett ex på hur man kan ha yttrandefrihet o få säga vad man tycker om inte säga vad man vill
min åsikt: jag gillar inte volvo (bara ett exempel, äger faktiskt sj en volvo)
Jag säger:(yttrandefriheten) jag är inte förtjust i/gillar inte volvo.
jag säger:(hets): volvo är skit, fula bilar, traktorer etc etc.
liten balansgång, beror nog på hur man uttrycker sig om det klassas som hets elr bara som yttrandefrihet.

fast med "utan hänsyn till gränser" så är det lite väl skarpt skrivet.

jag brukar köra med du får bara gå så långt tills det sista innan det stör nån annan

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

4 001 Inlägg
8 februari 2010
dom kommer i konflikt med varandra lite titt som tätt, så länge man är politikst korrekt får man säga nästan vad man vill men är man bara lite inkorrekt så kan man bli åtalad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

475 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
så om jag säger.. EXEMPEL... jag tycker inte om musliner och skriker det på en högtalere på stortroget = yttrandefriheten

475 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
"sprida upplysningar"  om det är nu är fakta ( säger inte att det är så )  att 8 av 10 våldstäcker är gjorda av eskimåer... får jag skrika det på stortorget?  är det yttrande frihet eller hets mot folkgrupp?
Senast redigerat av attackhamster (8 februari 2010)

4 001 Inlägg
8 februari 2010
alternativ 2 är nog lättare att undan med idag med tanke på all diskution om muslimer och terrorister.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

469 Inlägg
9 februari 2010
i praktiken så krockar dem rejält!! idag blir man ju anklagad för att vara rassist bara man använder ordet choklad.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 februari 2010
Hmm, funderar själv mkt över dethära. och man får helt enkelt välja sina ord som ngn skrev.

istället för

*Volvo suger röv

får man fjolla om det till

*Jag tycker att Volvo inte är speciellt bra

Enligt mej, Same shit diffrent name. Menmen

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Diktator
968 Inlägg
9 februari 2010
attackhamster skrev:
så om jag säger.. EXEMPEL... jag tycker inte om musliner och skriker det på en högtalere på stortroget = yttrandefriheten

jag skulle nog sagt att jag ogillar religioner... då är det mer politiskt korrekt...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 februari 2010
LeafBox skrev:
Hmm, funderar själv mkt över dethära. och man får helt enkelt välja sina ord som ngn skrev.

istället för

*Volvo suger röv

Jag hade nog iaf tagit åt mig mer om någon sa: Fan va du ser förjävlig ut, mår riktigt illa av å titta på dig, än "du är inte min typ"

Och för mig är inte det same shit different name tongue
Senast redigerat av Mortalis (9 februari 2010)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 februari 2010
Mortalis skrev:
LeafBox skrev:

istället för

*Volvo suger röv

Jag hade nog iaf tagit åt mig mer om någon sa: Fan va du ser förjävlig ut, mår riktigt illa av å titta på dig, än "du är inte min typ"

Och för mig är inte det same shit different name tongue

Men då är det inte hets mot folkgrupp, då är det personangrepp tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

475 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Brandis skrev:
attackhamster skrev:

jag skulle nog sagt att jag ogillar religioner... då är det mer politiskt korrekt...

politiskt korrekt.. ja.. men den meningen jag skrev.. går den imot hets mot folkgrupp?

Fd Bannad
657 Inlägg
9 februari 2010
Seth skrev:
kan ge ett ex på hur man kan ha yttrandefrihet o få säga vad man tycker om inte säga vad man vill
liten balansgång, beror nog på hur man uttrycker sig om det klassas som hets elr bara som yttrandefrihet.

jag brukar köra med du får bara gå så långt tills det sista innan det stör nån annan

Rent teoretiskt sett borde man ju få säga " jag tycker att turkar och negrer är fula och jobbiga"

läs noga "jag tycker"

enligt yttrandefrihetslagen så borde man ju få säga vad som helst bara dessa ord är framför?

Märkesbög

583 Inlägg
9 februari 2010
Det finns nog lika många sätt att se på detta som det finns människor i världen. Dock finns det ju sjuka människor som skulle döda dig för att du säger att du hatar muslimer osv. Man får välja orden snarare mot vilken person man pratar med snarare än vad lagen påstår. Det är ju personen du gör upprörd som anmäler dig inta själva lagen själv. Säger man fel sak till fel person så får man ju ta konsekvenserna helt enkelt. SJälv anser jag att den här tråden inte leder nånstans men nu lär ju nån hetta för de också!

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Diktator
968 Inlägg
9 februari 2010
attackhamster skrev:
Brandis skrev:
attackhamster skrev:

politiskt korrekt.. ja.. men den meningen jag skrev.. går den imot hets mot folkgrupp?

det är hets mot folkgrupp? inte så svårt att lista ut tongue

dock finns det ju även förtal och sånt, person angrepp...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 februari 2010
Hedning skrev:
Seth skrev:

Rent teoretiskt sett borde man ju få säga " jag tycker att turkar och negrer är fula och jobbiga"

läs noga "jag tycker"

enligt yttrandefrihetslagen så borde man ju få säga vad som helst bara dessa ord är framför?

du får tycka vad du vill, men får inte basunera ut de så du kränker personerna, e de så svårt att inte säga neger eller? denna tråden verkar bara vara ytterligare ett sätt för g.orgare att få häva ur sig att de hatar invandring, om än lite förklätt
Senast redigerat av Mortalis (10 februari 2010)

blacken
10 februari 2010
Jo, dom "krockar" bra med varandra. Den ena garanterar att man får säga sitt hjärtas mening, den andra förnekar dig det..

Sök