3619
Sök

Tips på laddare till min setup?

605 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
tjenare

jag har 2st spv70 batterier i bagagen, har ett spv 35 fram.

i dagsläget har jag en ctek multi xs 3600
funderar på en 7000 eller 25000

jag ska kunna spela för fullt med sakerna utan att gå under 12v, eller det är inte möjligt?

tacksam för svar, robin

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 februari 2010
Då kan jag garantera dig att ingen av laddarna ovan ger tillräckligt med kräm för att kunna driva din anläggning fullt ut! Vet ju inte hur mycket den förbrukar men den lär väl göra av med 100-200A på full volym?
Cteken levererar ju ca 25A i "Supply-mode" och det är ju inte riktigt vad du tänkt dig antar jag?

Du behöver ett riktigt stort spänningsaggregat för att du ska få ut all kräm, tänk på att det skiljer en del i mängden rippel mellan billiga och dyra aggregat!

Visst, en C-tek ger ju tillbaka ca 15-25A när den laddar så spelar man bara en stund av tiden så fungerar det ju, men fullt ös i timme efter timme kräver ett VÄLDIGT stort aggregat!

21 761 Inlägg
13 februari 2010
Det är nästan omöjligt att säga säkert om du kan spela utan att spänningen sjunker under 12 V, då måste man i ha testat med samma grejor i så fall.

Vill du lägga pengar på en MXS 25000 så gör gärna det, ju större laddare desto bättre när man har en stor anläggning. smile

7 281 Inlägg
13 februari 2010
Sen så drar det inte sååå fruktansvärt med ampere när man spelar musik.
Visst, det finns väl låtar med riktigt långa basgångar men normalt sett så behöver inte slutstegen gå på max hela tiden.
Man kommer väldigt långt på en 25A laddare.

605 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Då kan jag garantera dig att ingen av laddarna ovan ger tillräckligt med kräm för att kunna driva din anläggning fullt ut! Vet ju inte hur mycket den förbrukar men den lär väl göra av med 100-200A på full volym?
Cteken levererar ju ca 25A i "Supply-mode" och det är ju inte riktigt vad du tänkt dig antar jag?

Du behöver ett riktigt stort spänningsaggregat för att du ska få ut all kräm, tänk på att det skiljer en del i mängden rippel mellan billiga och dyra aggregat!

Visst, en C-tek ger ju tillbaka ca 15-25A när den laddar så spelar man bara en stund av tiden så fungerar det ju, men fullt ös i timme efter timme kräver ett VÄLDIGT stort aggregat!

anläggningen drar väll inte extremt mycket.....

den består av 2 st carpower syntex 1000d som e avsäkrade på 200A st
dom driver 1 powerbass rxl-15d
men det går väll att spela hyffsat?

http://www.jula.se/batteriladdare-bdv1085-135956
har kollat på den med, men den funkar inte till mina batterier va?
Senast redigerat av sveaochedith (13 februari 2010)

21 761 Inlägg
13 februari 2010
Den där laddaren bör fungera till dina batterier med tanke på att den enligt produktbeskrivningen även ska fungera till underhållsfria batterier, men den ger inte ut speciellt mycket mer ström än en MXS 25000 ändå. Att det står 80 A gäller ju bara i korta moment (hjälpstart) och spänningen är knappast 14 V heller. smile

605 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den där laddaren bör fungera till dina batterier med tanke på att den enligt produktbeskrivningen även ska fungera till underhållsfria batterier, men den ger inte ut speciellt mycket mer ström än en MXS 25000 ändå. Att det står 80 A gäller ju bara i korta moment (hjälpstart) och spänningen är knappast 14 V heller. smile

den lämnar väll enligt pappret 30A?

men den e ju billig

om jag paralellkopplar 2 st sådana, skulle det öka laddningen?

21 761 Inlägg
13 februari 2010
Ja, den kan ge ut 30 A enligt beskrivningen. Det var därför jag skrev "ger inte ut speciellt mycket mer". smile

Om du parallellkopplar ihop två stycken så ska laddningen öka, men vissa "avancerade" laddare kan dock uppföra sig lite konstigt ifall man kopplar ihop flera i samma laddkrets. Jag kan inte säga säkert hur just denna laddare kommer att bete sig, kanske Jula kan svara på den frågan.

605 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, den kan ge ut 30 A enligt beskrivningen. Det var därför jag skrev "ger inte ut speciellt mycket mer". smile

Om du parallellkopplar ihop två stycken så ska laddningen öka, men vissa "avancerade" laddare kan dock uppföra sig lite konstigt ifall man kopplar ihop flera i samma laddkrets. Jag kan inte säga säkert hur just denna laddare kommer att bete sig, kanske Jula kan svara på den frågan.

OM du hade vatt jag och haft runt 2500 att lägga på laddare
vilken hade du köpt?

Billackerare
231 Inlägg
13 februari 2010
Om jag vore du skulle jag satsa på en ctek multi xs 25000!

Man har det inte roligare än man gör på sig!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
13 februari 2010
Det sitter en Ctek MXS 25 000 i min Express och jag brukar kunna dema rätt duktigt innan det börjar sina i batterierna (har 5st Tudor High Tech TA640).

Cteken räcker längre än man tror, en mycket bra laddare.

Edit:
Har förövrigt inte lyckats få svar av Black & Decker i Sverige om man kan parallellkoppla den laddaren som du länkade till, de hänvisade mig till Tyskland och då var jag lat och gav fan i det wink
Senast redigerat av ExtraKim (13 februari 2010)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
13 februari 2010
bumpe skrev:

Ta film när du har den på supply läget o spelar! I WANNA SEE THE THING BURN!

Men håller med andra, ctek mxs25000 på rätt inställning, dvs laddning! INTE SUPPLY!

605 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Det sitter en Ctek MXS 25 000 i min Express och jag brukar kunna dema rätt duktigt innan det börjar sina i batterierna (har 5st Tudor High Tech TA640).

Cteken räcker längre än man tror, en mycket bra laddare.

Edit:
Har förövrigt inte lyckats få svar av Black & Decker i Sverige om man kan parallellkoppla den laddaren som du länkade till, de hänvisade mig till Tyskland och då var jag lat och gav fan i det wink

ofan:P
då får de la bli en sån:)

tack för visat intresse:)

Sök