9695
Sök

Rent ljud i bilen!

664 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
Har en Volvo 850 som jag är sugen på att ha ett bra ljud i. Just nu sitter det bara original högtalare i bilen, men är sugen på lite bas.

Ungefär som en ny bil, tycker dom har riktigt skönt och välbalanserat ljud. Jag tror inte jag behöver en baslåda, men tips på bra högtalare som ger ett bra ljud.

Högtalar platser i bilen finns:
1 i varsin dörr
2 st. i intrumentpanelen

Gör ogärna hål i hatthyllan faktiskt. Vet dock inte heller riktigt vilka högtalare som får plats heller. Men det kanske ni vet smile.

Stereon jag använder mig utav följde med bilen och är väl i 500 kr klassen skulle jag tro, absolut ingen värsting.

Har även funderat faktiskt på en skärm i bilen, en pekskärm. Bygga in den i mittkonsollen,r men vad behövs? Finns det någon vettig till ett bra pris?

Som ni mäker så kan jag ingen om billjud alls, men tar som sagt gärna emot seriösa svar smile.

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
15 februari 2010
Det första jag värkligen tycker att du ska göra för att få rent ljud är att ljudisolera, främst dörrarna. Det är inte så jätte dyrt och det gör väldigt mycket. Man får bort mycket av vibrationer som finns i dörrar, man får bort mycket skrammel. Vilka högtalare du ska ha är jätte svårt att säga, det beror mycket på hur mycke pengar du vill lägga och vilket ljud du vill ha. Jag tycker att du ska gå till en riktig billjuds-butik. Då kan du få tipps och du kan få lysna på olika högtalare. Dom kan även svara på alla dina frågor på ett jätte bra sätt-

Men en het lina är att ljudisolera.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

664 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
mrfjonsson skrev:
Det första jag värkligen tycker att du ska göra för att få rent ljud är att ljudisolera, främst dörrarna. Det är inte så jätte dyrt och det gör väldigt mycket. Man får bort mycket av vibrationer som finns i dörrar, man får bort mycket skrammel. Vilka högtalare du ska ha är jätte svårt att säga, det beror mycket på hur mycke pengar du vill lägga och vilket ljud du vill ha. Jag tycker att du ska gå till en riktig billjuds-butik. Då kan du få tipps och du kan få lysna på olika högtalare. Dom kan även svara på alla dina frågor på ett jätte bra sätt-

Faktskt ett riktigt bra tips! Men hur ljudisolerar man dörrarna, ska googla nu hade jag tänkt, men tar gärna emot tips här wink.

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
15 februari 2010
Jag köppte nått skummgummi liknande med limm på ena sidan. det funkade jätte bra att skära ut me mattkniv och sätta i dörrarna. Jag satte det på den "yttre plåten" i dörrarna, den plåten som är längst ut. Det va lite knepigt när man va tvungen att gå genom de hål som är i den inre plåten av dörren. Jag vet inte hur jag ska förklara och jag har jätte dåligt me bilder men här är en bild på bakluckan utan panel.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/84278/860640_g75epv.jpg

Men där ser du kanske hur jag menar, dörrarna är liknande fast hålen är mindre så det är lite knepigare att komma åt.

Jag har sett att många andra använder en isolering som man kan pensla eller rolla ut som färg. Det funkar nog riktigt bra men inte riktigt lika bra. Men eftersom man kommer åt på ett helt annat sätt så tror jag att de bästa hadde varit att måla me sånt först sen limma på tjockare issolering sen.

Sedan sätter många isoleringen på insidan dörrpanelen, jag vet inte vilket som är bäst men mitt blev iallafall jävligt bra.

Projekttråden Saab 9-3

Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 februari 2010
Retepoj skrev:
mrfjonsson skrev:

Faktskt ett riktigt bra tips! Men hur ljudisolerar man dörrarna, ska googla nu hade jag tänkt, men tar gärna emot tips här wink.

dämpat med två lager butyl matta på innerplåten ytterplåten sitter där två lager bitumen/asfaltmatta 

https://www1.garaget.org/archive/104/103548/124564/124564-1684943.jpg
Senast redigerat av Frippe_L (15 februari 2010)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 februari 2010
mrfjonsson skrev:
Jag köppte nått skummgummi liknande med limm på ena sidan. det funkade jätte bra att skära ut me mattkniv och sätta i dörrarna. Jag satte det på den "yttre plåten" i dörrarna, den plåten som är längst ut. Det va lite knepigt när man va tvungen att gå genom de hål som är i den inre plåten av dörren. Jag vet inte hur jag ska förklara och jag har jätte dåligt me bilder men här är en bild på bakluckan utan panel...

Fast sån isolering är ju mer till för att dämpa plastpaneler och sånt, vibrerande plåt dämpas bäst med butyl eller bitumenmatta alternativt dämpmassa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

664 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
Men om vi pratar högtalare och stereo, vad rekomderar ni då för ett bra ljud?

Till rimligt pris, och folk med vett, vet väl ungefär vad det menas, jag heter inte Ingvar Kamprad och inte heller Mohammed från Kenya.
Senast redigerat av Retepoj (15 februari 2010)

372 Inlägg
16 februari 2010
Det finns hur mycket som hellst att välja på. Specifiera dig lite mer, Rimligt pris kan vara allt mellan 0 - 50 000kr, det är upp till var och en.

Jag rekomenderar dock att du kollar efter högtalare, stereo och även ett slutsteg m kablar. Ligger din rimliga prisnivå under 3000kr så rekomenderar jag begagnat i första hand.

Ska jag rekomendera så tycker jag att du åtminstone ska kolla efter stora märken, JBL, DLS, Alpine, rockford, pioneer, kenwood. Liknande högtalare och stereos är mer beprövade och det är enklare att få hjälp om något skulle strula.

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
16 februari 2010
Precis som "Martinfyhr" säger så är det alltid lättast att kolla efter större märken. Men det finns många andra märken som inte är så stora i sverige men är grymt stora i andra länder. Jag kör på CDT högtalare och dom spelar riktigt jävla bra. Jag vet inte någonstans i sverige man kan köpa dom tyvär, jag snubblade över dom vid ett konkursföretag big_smile Ett annat märke är "Focus Acoustics" som är riktigt stora i finland. Dom har en serie som spelar sjukt bra, "Focus BK". Kostar ca.2000 för ett 6,5" kit,
"Eberlund" här på garaget bygger en Passat med dom. De blir riktigt grymt.
Vad jag vet så är det bara MDS i Göteborg som sälger dom.

Projekttråden Saab 9-3

Sök