2594
Sök

Lättare svänghjul i turbobilar? vad tycker ni?

NissanMotorsport
16 februari 2010
Trådstartare
#1
Ja, vad tycker ni? jag har aldrig kört eller åkt med i nån bil med lättare svänghjul och vet inte hur bilen agerar på det, någon som förklara? skillnad mellan sug och turbo bilar? hört att de är roligare på sug motorer? funderar på att köpa ett själv till min S14.. driftworks svänghjul Vikt 5.2kg (orginal över 10kg)

12 086 Inlägg
16 februari 2010
#2
Vet inte om de är skillnad på turbo lr ej, en sak är säkert. Det känns mkt roligare att varvstoppa med lättat smile Hade 4.9kg svänghjul på en Sierra (13.1kg original) fan va rapp den va big_smile
Senast redigerat av JapMax (16 februari 2010)

NissanMotorsport
16 februari 2010
Trådstartare
#3
JapMax skrev:
Vet inte om de är skillnad på turbo lr ej, en sak är säkert. Det känns mkt roligare att varvstoppa med lättat smile Hade 4.9kg svänghjul på en Sierra (13.1kg original) fan va rapp den va big_smile

hehe jaså big_smile låter ju nice iaf smile i nuläget så tänker ja köpa ett, om ingen bevisar att det är bättre med lite tyngre på turbobilar? smile

Herr
1 722 Inlägg
16 februari 2010
#4
NissanMotorsport skrev:
JapMax skrev:
Vet inte om de är skillnad på turbo lr ej, en sak är säkert. Det känns mkt roligare att varvstoppa med lättat smile Hade 4.9kg svänghjul på en Sierra (13.1kg original) fan va rapp den va big_smile

hehe jaså big_smile låter ju nice iaf smile i nuläget så tänker ja köpa ett, om ingen bevisar att det är bättre med lite tyngre på turbobilar? smile

Ett hett tips är ju att söka lite om ämnet, finns en del=)

Vad jag har hört så, tappar du vrid med ett lättat svänghjul, men som sagt, du kommer upp i varv snabbare! sög gärna mer och bilda dej en uppfattning.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

NissanMotorsport
16 februari 2010
Trådstartare
#5
Okej, missade då ett antal trådar big_smile lite trött, hehe.. men har en fråga kvar bara..de verkar som det är en smakfråga vad folk gillar, om det är en ban eller gat bil.. jag tänker endast köra rödljusrace och inte för mycket för höga hastigheter..bara snabb acc.. 0-100 vad skulle ni valt då? lättare eller orginal? smile lättare så spinner man väl bara mycket mer i början om man ska ge allt.. men tyngre blir det lite segare tongue

5 710 Inlägg
16 februari 2010
#6
LocKtar skrev:
NissanMotorsport skrev:
JapMax skrev:
Vet inte om de är skillnad på turbo lr ej, en sak är säkert. Det känns mkt roligare att varvstoppa med lättat smile Hade 4.9kg svänghjul på en Sierra (13.1kg original) fan va rapp den va big_smile

hehe jaså big_smile låter ju nice iaf smile i nuläget så tänker ja köpa ett, om ingen bevisar att det är bättre med lite tyngre på turbobilar? smile

Ett hett tips är ju att söka lite om ämnet, finns en del=)

Vad jag har hört så, tappar du vrid med ett lättat svänghjul, men som sagt, du kommer upp i varv snabbare! sög gärna mer och bilda dej en uppfattning.

Det borde du med göra wink....man tappar inte vrid med ett lättare svänghjul....därimot blir motorn känsligare för hastiga belastningsväxlingar t.ex när man släpper upp kopplingen.
Detta har att göra med att man får mindre rörlig massa som hjälper till att förflytta bilen = det är lättare att få motorstopp.

Motorns effekt/vrid förblir oförändrat.

mvh jonas

MVH Jonas
..............

tratt
353 Inlägg
16 februari 2010
#7
jonTe skrev:
LocKtar skrev:
NissanMotorsport skrev:

hehe jaså big_smile låter ju nice iaf smile i nuläget så tänker ja köpa ett, om ingen bevisar att det är bättre med lite tyngre på turbobilar? smile

Ett hett tips är ju att söka lite om ämnet, finns en del=)

Vad jag har hört så, tappar du vrid med ett lättat svänghjul, men som sagt, du kommer upp i varv snabbare! sög gärna mer och bilda dej en uppfattning.

Det borde du med göra wink....man tappar inte vrid med ett lättare svänghjul....därimot blir motorn känsligare för hastiga belastningsväxlingar t.ex när man släpper upp kopplingen.
Detta har att göra med att man får mindre rörlig massa som hjälper till att förflytta bilen = det är lättare att få motorstopp.

Motorns effekt/vrid förblir oförändrat.

mvh jonas

aa helt rätt, jag har 2 bra exempel här hemma, min fars mitsubishi colt 1,3 och min 740 b230f. Vilken skillnad det är kopplningsvis, sätter jag mig i colten som har mycket lättare svänghjul är de hur lätt som helst att få motorstopp, men med 740 är de bara att släppa utan ens att ha gas på plan mark så glider han iväg. smile

NissanMotorsport
16 februari 2010
Trådstartare
#8
motorstopp och så är de la inget problem me, vänjer väl sig efter ett tag hur man ska göra smile men ska jag ha ett lättare svänghjul om jag bara ska köra rödljusrace 0-100? smile är inte så mycket för höga hastigheter..

Herr
1 722 Inlägg
16 februari 2010
#9
jonTe skrev:
LocKtar skrev:
NissanMotorsport skrev:

hehe jaså big_smile låter ju nice iaf smile i nuläget så tänker ja köpa ett, om ingen bevisar att det är bättre med lite tyngre på turbobilar? smile

Ett hett tips är ju att söka lite om ämnet, finns en del=)

Vad jag har hört så, tappar du vrid med ett lättat svänghjul, men som sagt, du kommer upp i varv snabbare! sög gärna mer och bilda dej en uppfattning.

Det borde du med göra wink....man tappar inte vrid med ett lättare svänghjul....därimot blir motorn känsligare för hastiga belastningsväxlingar t.ex när man släpper upp kopplingen.
Detta har att göra med att man får mindre rörlig massa som hjälper till att förflytta bilen = det är lättare att få motorstopp.

Motorns effekt/vrid förblir oförändrat.

mvh jonas

smile du ser, även dom sämsta brukar ha fel!

Hade för mej att det handlade nåt om lagrad energi i svänghjulet, lättade man det så tappade man vrid, men det va nog snarare så som du sa helt enkelt=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 februari 2010
#10
På en i övrigt inte allt för modifierad bil TROR jag det är bättre med original. Bättre körbarhet men kanske inte lika rapp, men det lär du uppskatta när du släpper upp kopplingen eller ska upp för en backe

Rock'n Roll

NissanMotorsport
16 februari 2010
Trådstartare
#11
TenZer skrev:
På en i övrigt inte allt för modifierad bil TROR jag det är bättre med original. Bättre körbarhet men kanske inte lika rapp, men det lär du uppskatta när du släpper upp kopplingen eller ska upp för en backe

okej smile men ja kör på lättare jag, låter skoj och lite mer körglädje när den blir så rapp smile bilen har ju ca 320+ hk
Senast redigerat av NissanMotorsport (16 februari 2010)

Volvo Fantast
194 Inlägg
16 februari 2010
#12
LocKtar skrev:
jonTe skrev:
LocKtar skrev:

Ett hett tips är ju att söka lite om ämnet, finns en del=)

Vad jag har hört så, tappar du vrid med ett lättat svänghjul, men som sagt, du kommer upp i varv snabbare! sög gärna mer och bilda dej en uppfattning.

Det borde du med göra wink....man tappar inte vrid med ett lättare svänghjul....därimot blir motorn känsligare för hastiga belastningsväxlingar t.ex när man släpper upp kopplingen.
Detta har att göra med att man får mindre rörlig massa som hjälper till att förflytta bilen = det är lättare att få motorstopp.

Motorns effekt/vrid förblir oförändrat.

mvh jonas

smile du ser, även dom sämsta brukar ha fel!

Hade för mej att det handlade nåt om lagrad energi i svänghjulet, lättade man det så tappade man vrid, men det va nog snarare så som du sa helt enkelt=)

Jo du har rätt att svänghjulet lagrar energi, mindre svänghjul mindre energi som lagras. Men det påverkar inte effekt/vrid i motorn.

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Larmtekniker
307 Inlägg
16 februari 2010
#13
Åker på lättare svänghjul i min å tycker den e rapp och go smile

/ Wången

Dr. Turbo
459 Inlägg
16 februari 2010
#14
Har provat både tungt och lätt svänghjul i min cossie

Det tunga kändes lite för segt vid uppvarvning men bilen sköt på bra mellan växlingarna
Det lätta var lite för lätt så bilen boggade i några tiondelar när man växlade innan den sen drog iväg mycket rappare

För mig blir det nu den gyllende medelvägen ett som är lättare än det tunga jag provat och ett som är lite tyngre än det lätta smile



Sök