6003
Sök

AN-anslutning, vad 17 är det?

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
Jag håller på att leta rätt på lite pumpar och filter och grejer som jag ska installera på bilen så småningom.
Var jag än kikar så står det att "pumpen kan fås med AN-8-anslutning", "filtret har AN-10 anslutning" och så vidare...

Det jag undrar över är vad detta ska vara bra för? Varför skulle inte vanlig slangkoppling med slangklämma duga? Vissa prylar verkar till och med endast gå att få med denna typ av anslutning, varför säljs de inte med vanlig 1/4" NPT-gänga och sen kan man välja själv vilken typ av slangkoppling man vill ha?

Edit:

Inte är dessa slangkopplingar särskilt billiga heller: http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid … a3b3425621
Senast redigerat av MagnumR (17 februari 2010)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
17 februari 2010
An kopplingar används rätt mkt inom racing och är hyfsat smidiga samt säkrare än slangklämmor
Det är kopplingar som tätat mot varandra automatiskt iom dess vinklar som blir täta när man drar åt.

Det finns adaptrar och olika andra alternativ så man får vanlig slangkoppling om så önskas.
Finns lite kopplingar på bild i mitt projekt.
Det är dom röda och blå kopplingarna

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
Innebär t.ex AN-6 att det är för 6mm slang (invändig) och AN-8 för 8mm och så vidare?

500 Inlägg
17 februari 2010
Nä AN-6 har 8,73mm invändigt och AN-8 har 11,11mm

1 758 Inlägg
18 februari 2010
AN står för Army Navy. Utvecklat av jänkarna för en herrans massa år sedan för att standardisera vissa delar inom armén. Tanken var väl dels att kunna pressa ner priset från leverantörerna, men främst för att man skulle ha standardiserade slangar, rör etc. på sina olika fordon för att underlätta reparationer ute i fält.

Systemet är uppbyggt i 16-dels tum, så -8 AN är 8/16", -12 AN är 12/16" osv.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
18 februari 2010
schnauz skrev:
AN står för Army Navy. Utvecklat av jänkarna för en herrans massa år sedan för att standardisera vissa delar inom armén. Tanken var väl dels att kunna pressa ner priset från leverantörerna, men främst för att man skulle ha standardiserade slangar, rör etc. på sina olika fordon för att underlätta reparationer ute i fält.

Där lärde man sig något nytt smile.
schnauz skrev:

Slang eller gänga?

1 758 Inlägg
18 februari 2010
axelj skrev:
schnauz skrev:

Där lärde man sig något nytt smile.
schnauz skrev:

Slang eller gänga?

Slang! Borde jag ju skrivit...hmm

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Jaha då är det alltså såhär:

AN4  = 6,35
AN6  = 9,525
AN8  = 12,7
AN10 = 15,875
AN12 = 19,05

Någon borde lägga in dessa uppgifter i någon faktaruta någonstans på sidan.

Fast en annan källa jag fick reda på ikväll säger att måtten är dessa:

an4 6mm
an6 8,5mm
an8 10,5mm
an10 13mm
an12 17mm

Vilket stämmer bäst?

502 Inlägg
18 februari 2010
kolla på tex h2m racing på deras slangar och kopplingar, där står det lite mått, det intressanta är väl innerdiametern på slangarna och enligt h2m är det ungefär mitt emellan de två olika du skrivit upp big_smile

http://img194.imageshack.us/img194/1173/anthreadchartl.gif
Senast redigerat av JoeyJ (18 februari 2010)

Sök