Olika frågor om kabeldragning i bilen..

JohanLK
18 februari 2010 · 3 Inlägg

Hej jag är helt nybörjare på bilstereo så jag undrar vad en remote kabel används till och hur och vart man kopplar den? och vad är kabelskor? Kan någon förklara snabbt  hur man kopplar alla kablar i bilen om man har en bas, slutsteg, huvudenhet,batteri och framsystem? Jag vet ju att man kopplar strömkabel från slutsteget till ett batteri, men måste man ha ström kabel från huvud enheten till ett batteri också??

Är det någon vänlig själ som kan förklara hur man kopplar allt?

Snälla idiotförklara mej inte nu.. Som sagt jag är helt borta när det gäller billjud..

Tacksam för svar!!

Mvh Johan

Snippan91 Db-njutare
18 februari 2010 · 246 Inlägg

du drar strömkabel från batteriet til slutsteget, sen drar du jord från kaross till slutsteget och remote gör så att slutsteget startas när stereon startas. Brukar vara en blå kabel bak på stereon som du kopplar remoten till. Framsystemet kopplar du bara in i stereon

2x DD1515 + DDM3 + 2x xs d2400 = 150.2db ....... Sen small det!
Volkswagen Lim 113 bubbla "Cal-looker" (1965)
beta
18 februari 2010 · 804 Inlägg

http://a248.e.akamai.net/pix.crutchfield.com/ca/learningcenter/car/amp_wiring_diagram.gif
http://pr-autostereo.dk/oscommerce_st/catalog/images/oxkabelsko.jpg

grakka
18 februari 2010 · 102 Inlägg

Du ska ha en kabel från batteriets pluspol till slutsteget. Från slutsteget så ska du ha en kabel som du jordar på något lämpligt ställe. Fäst jorden till exempel i en bältesbult eller något annat ställe med bra kontakt. Det rekommenderas att slipa rent ytan från färg där du ska jorda. Så att det är metall mot metall för bästa kontakt. Viktigt är också att den kabelsnutten som sitter mellan batteriets minuspol och chassit har bra kontakt. Tänk på att det inte bättre än den svagaste länken! Dvs att om du har bra jordkontakt mellan slutsteget och chassit, men dålig kontakt mellan batteriets minuspol och chassit så räknas din jord som dålig.

Remote kabeln används för att starta och stänga av slutstegen samtidigt som huvudenheten. Den kopplas oftast mellan blå kabel från huvudenheten till slutstegets remote.

Vad en kabelsko är kan ju inte vara raketforskning att hitta på google?
Kabelskor är det du har på ändan av kablarna (om det behövs).

Bild på kabelsko:
http://www.racerback.se/images/Kabelsko-Ring-21mm2.jpg
http://www.racerback.se/images/Kabelsko-Gaffel.jpg


Hur du ska koppla din bas och framsystem beror på hur många kanaler ditt slutsteg har och vad för ohm högtalarna har.

Du ska inte behöva dra någon kabel från batteriet till huvudenheten.
Tänk på att jorden ska dit först och av sist när du håller på och kopplar slutsteg.

Senast redigerat av grakka (19 februari 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Det mesta som du skrev grakka stämmer men vill påpeka ett par saker. Först och främst, ett slutsteg "har" ingen impedans utan det tål att belastas ner till en viss impedans (dock så har det egentligen både resistans och impedans pga komponenterna invändigt, men det är överkurs). Sen så kan man få lov att dra kablar till huvudenheten, beror ju på hur pass ny bilen är. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
grakka
19 februari 2010 · 102 Inlägg

Nej precis, vart lite fel där tongue Helt korrekt som du säger.

dossanftw
19 februari 2010 · 62 Inlägg

Hallå! Har en liten fråga bara som jag hoppas att någon kan svara på! Jag har precis köpt ny HU, en kenwood KDC-BT6544. På baksidan sitter en liten kontakt som går in i HU'n och går vidare till iso-kontakt. På den kabelbunten finns en blå/vit tejpad kabel med texten "ant. control" eller något i den stilen.. Kan jag koppla remoten från mitt slutsteg till den kabeln? smile

Senast redigerat av dossanftw (19 februari 2010)

JohanLK
19 februari 2010 · 3 Inlägg

Tack för svaren alla!smile

mackan_
19 februari 2010 · 74 Inlägg

dossanftw skrev:
Hallå! Har en liten fråga bara som jag hoppas att någon kan svara på! Jag har precis köpt ny HU, en kenwood KDC-BT6544. På baksidan sitter en liten kontakt som går in i HU'n och går vidare till iso-kontakt. På den kabelbunten finns en tejpad kabel med texten "ant. control" eller något i den stilen.. Kan jag koppla remoten från mitt slutsteg till den kabeln? smile

Det brukar vara populärt att koppla på antenn-remoten som ska hissa upp elantennen när radion sätts på om man inte har en riktig remote-ut på huvudenheten. Problemet kan vara att det är spänningslöst när man lyssnar på cd då. Mät och kolla om den lämnar 12V över tiden när huvudenheten är på. Steget behöver inte många mA, så det är inga problem att ta kräm om det är en schysst remote.

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt
M_icke_
19 februari 2010 · 3 466 Inlägg

mackan_ skrev:

dossanftw skrev:
Hallå! Har en liten fråga bara som jag hoppas att någon kan svara på! Jag har precis köpt ny HU, en kenwood KDC-BT6544. På baksidan sitter en liten kontakt som går in i HU'n och går vidare till iso-kontakt. På den kabelbunten finns en tejpad kabel med texten "ant. control" eller något i den stilen.. Kan jag koppla remoten från mitt slutsteg till den kabeln? smile

Det brukar vara populärt att koppla på antenn-remoten som ska hissa upp elantennen när radion sätts på om man inte har en riktig remote-ut på huvudenheten. Problemet kan vara att det är spänningslöst när man lyssnar på cd då. Mät och kolla om den lämnar 12V över tiden när huvudenheten är på. Steget behöver inte många mA, så det är inga problem att ta kräm om det är en schysst remote.

Antennremote och vanlig remote är samma på dom flesta (ca 99%) av enheterna. Min antenn åker tex upp så fort stereon startas, sen spelar det ingen roll om de e CD , radio eller USB som används.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Kavli Motborgare
19 februari 2010 · 1 099 Inlägg

mackan_ skrev:

dossanftw skrev:
Hallå! Har en liten fråga bara som jag hoppas att någon kan svara på! Jag har precis köpt ny HU, en kenwood KDC-BT6544. På baksidan sitter en liten kontakt som går in i HU'n och går vidare till iso-kontakt. På den kabelbunten finns en tejpad kabel med texten "ant. control" eller något i den stilen.. Kan jag koppla remoten från mitt slutsteg till den kabeln? smile

Det brukar vara populärt att koppla på antenn-remoten som ska hissa upp elantennen när radion sätts på om man inte har en riktig remote-ut på huvudenheten. Problemet kan vara att det är spänningslöst när man lyssnar på cd då. Mät och kolla om den lämnar 12V över tiden när huvudenheten är på. Steget behöver inte många mA, så det är inga problem att ta kräm om det är en schysst remote.

Om man har TA aktiv (Traffic Announcements), så borde radion vara aktiv. Fast då får man ju dessa meddelanden igenom i tid och otid.

-- K

dossanftw
19 februari 2010 · 62 Inlägg

Okej, men om det inte skulle fungera med den kabeln vad ska jag då välja för någon tycker ni? Vad jag vet så har inte min bil någon elantenn som hissas upp, tror den är manuell..

Senast redigerat av dossanftw (19 februari 2010)

M_icke_
19 februari 2010 · 3 466 Inlägg

dossanftw skrev:
Okej, men om det inte skulle fungera med den kabeln vad ska jag då välja för någon tycker ni? Vad jag vet så har inte min bil någon elantenn som hissas upp, tror den är manuell..

Du behöver inte ha någon elantenn i din bil, antennremoten sitter i stereon. Är oftast en blå kabel med vit rand och brukar sitta någon lapp som det står ngt med Ant. eller Rem. på.
Kopplar du in den där så kommer det att funka!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
dossanftw
19 februari 2010 · 62 Inlägg

M_icke_ skrev:

dossanftw skrev:
Okej, men om det inte skulle fungera med den kabeln vad ska jag då välja för någon tycker ni? Vad jag vet så har inte min bil någon elantenn som hissas upp, tror den är manuell..

Du behöver inte ha någon elantenn i din bil, antennremoten sitter i stereon. Är oftast en blå kabel med vit rand och brukar sitta någon lapp som det står ngt med Ant. eller Rem. på.
Kopplar du in den där så kommer det att funka!

Ja just det, det är precis en sådan! Men suveränt då kör jag på den! smile Tack för hjälpen allesammans!

dossanftw
19 februari 2010 · 62 Inlägg

Nu hittade jag en till lustig kabel. Det står "Mute" på den, ska tydligen ha någonting med telefon att göra eftersom det är inbyggt bluetooth, men vart ska jag koppla den?

Janneutanb
19 februari 2010 · 7 271 Inlägg

dossanftw skrev:
Nu hittade jag en till lustig kabel. Det står "Mute" på den, ska tydligen ha någonting med telefon att göra eftersom det är inbyggt bluetooth, men vart ska jag koppla den?

Det är väl ifall man har en inbyggd telefon så när man får ett samtal så ska den stänga av ljudet på stereon.
Tror det är så det ligger till iaf, har själv aldrig använt den.

dossanftw
20 februari 2010 · 62 Inlägg

Brains skrev:

dossanftw skrev:
Nu hittade jag en till lustig kabel. Det står "Mute" på den, ska tydligen ha någonting med telefon att göra eftersom det är inbyggt bluetooth, men vart ska jag koppla den?

Det är väl ifall man har en inbyggd telefon så när man får ett samtal så ska den stänga av ljudet på stereon.
Tror det är så det ligger till iaf, har själv aldrig använt den.

Ja okej, så den har ingenting med bluetooth att göra tror du?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang