3209
Sök

LED lampor och Canbus?

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#1
Hallå! Undrar ifall någon vet/hört/kan något om elfel orsakade av led lampor?
En led lampa i sig kan ju inte kortsluta ett system men ljust i kombination med canbus och lampkontroller och liknande har jag fått höra att det kan orsaka en hel del problem? Men aldrig VARFÖR dom kan orsaka problem?

Någon som har lite djupare kunskap och inte bara gissar?

Four rings to rule them all!

119 Inlägg
18 februari 2010
#2
En lysdiod har lägre effekt än en vanlig halogen/glödlampa och drar därmed lägre ström än de vanliga lamporna. Därför börjar canbus protestera, den känner inte av att där finns någon lampa på grund av den låga strömmen.
Hoppas det var svar på din fråga.

Bird is the word!

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
#3
Danne_gg skrev:
Hallå! Undrar ifall någon vet/hört/kan något om elfel orsakade av led lampor?
En led lampa i sig kan ju inte kortsluta ett system men ljust i kombination med canbus och lampkontroller och liknande har jag fått höra att det kan orsaka en hel del problem? Men aldrig VARFÖR dom kan orsaka problem?

Någon som har lite djupare kunskap och inte bara gissar?

Om du tittar tre centimeter ner i forumet här, så finns det en förklaring på symptomet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=168141

-- K
Senast redigerat av Kavli (19 februari 2010)

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#4
Är inte riktigt det jag syftade på.. dessutom har jag för mig att det är inte strömmängden övervakningen i audin kollar utan den skickar igenom en växelströms puls, vilket inte passerar igenom en ledlampa då den bara fixar 1 riktning på strömmen.
Men skulle lösas av ett paralellkopplat effektmotstånd!

Det jag syftar på är om lamporna i sig kan orsaka fel i elsystemet som inte är direkt relaterade till ljust de kablar där diodlamporna sitter!

Typ min elstyrbox som styr lampor + torkare och spolare och allt möjligt annat + torkar relät la ner! Och teorier fanns om att det var ledlamporna som orsakade detta! Led lampan drar ju mindre ström (ampere) än vad en vanlig lampa gör och borde därav inte kunna bränna en box... MEN jag är inte tillräkligt kunnig inom området då jag inprincip bara läst ellära inom gymnasie fysiken...

Four rings to rule them all!

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
#5
Danne_gg skrev:
Är inte riktigt det jag syftade på.. dessutom har jag för mig att det är inte strömmängden övervakningen i audin kollar utan den skickar igenom en växelströms puls, vilket inte passerar igenom en ledlampa då den bara fixar 1 riktning på strömmen.
Men skulle lösas av ett paralellkopplat effektmotstånd!

Växelström? Polaritetsvänding med H-brygga då? Då kan inte ena änden av lampan vara jordad i karossen, med mindre hela elsystemet i bilen polvänds. Ḿao. detta tror jag ingenting på.

Danne_gg skrev:
Det jag syftar på är om lamporna i sig kan orsaka fel i elsystemet som inte är direkt relaterade till ljust de kablar där diodlamporna sitter

Typ min elstyrbox som styr lampor + torkare och spolare och allt möjligt annat + torkar relät la ner! Och teorier fanns om att det var ledlamporna som orsakade detta! Led lampan drar ju mindre ström (ampere) än vad en vanlig lampa gör och borde därav inte kunna bränna en box... MEN jag är inte tillräkligt kunnig inom området då jag inprincip bara läst ellära inom gymnasie fysiken...

Nej. Du måste inte bara ha läst ellära och fysik, men även en hel del religion och svart magi för att få detta att gå ihop. En diod är en passiv komponent. Den kan inte förorsaka strömspikar eller dödlig strålning, I värsta fall kan den läcka magisk rök om den inte strömbegränsas, men det är allt.

-- K
Senast redigerat av Kavli (19 februari 2010)

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#6
Kavli skrev:
Danne_gg skrev:
Är inte riktigt det jag syftade på.. dessutom har jag för mig att det är inte strömmängden övervakningen i audin kollar utan den skickar igenom en växelströms puls, vilket inte passerar igenom en ledlampa då den bara fixar 1 riktning på strömmen.
Men skulle lösas av ett paralellkopplat effektmotstånd!

Växelström? Polaritetsvänding med H-brygga då? Då kan inte ena änden av lampan vara jordad i karossen, med mindre hela elsystemet i bilen polvänds. Ḿao. detta tror jag ingenting på.

Danne_gg skrev:
Det jag syftar på är om lamporna i sig kan orsaka fel i elsystemet som inte är direkt relaterade till ljust de kablar där diodlamporna sitter

Typ min elstyrbox som styr lampor + torkare och spolare och allt möjligt annat + torkar relät la ner! Och teorier fanns om att det var ledlamporna som orsakade detta! Led lampan drar ju mindre ström (ampere) än vad en vanlig lampa gör och borde därav inte kunna bränna en box... MEN jag är inte tillräkligt kunnig inom området då jag inprincip bara läst ellära inom gymnasie fysiken...

Nej. Du måste inte bara ha läst ellära och fysik, men även en hel del religion och svart magi för att få detta att gå ihop. En diod är en passiv komponent. Den kan inte förorsaka strömspikar eller dödlig strålning, I värsta fall kan den läcka magisk rök om den inte strömbegränsas, men det är allt.

-- K

Du förstår mig fortfarande inte till fullo...

Jag är själv jävligt skeptiskt till detta men service teknikerna på vag som påstått allt jag säger, säger ju att det inte ska orsakas strömspikar pga en LED lampa då den i själva verket drar mindre ström en glödlamporna...

Och angående växelspännings skiten så är det också vad killarna på VAG påstår att lampkontrollen består av och INTE hur stor mängd ström som passerar genom kretsen!

Jag frågar ju för att jag inte vet om detta stämmer och påstår inget...
Senast redigerat av Danne_gg (19 februari 2010)

Four rings to rule them all!

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
#7
Danne_gg skrev:
Kavli skrev:
Danne_gg skrev:
Är inte riktigt det jag syftade på.. dessutom har jag för mig att det är inte strömmängden övervakningen i audin kollar utan den skickar igenom en växelströms puls, vilket inte passerar igenom en ledlampa då den bara fixar 1 riktning på strömmen.
Men skulle lösas av ett paralellkopplat effektmotstånd!

Växelström? Polaritetsvänding med H-brygga då? Då kan inte ena änden av lampan vara jordad i karossen, med mindre hela elsystemet i bilen polvänds. Ḿao. detta tror jag ingenting på.

Danne_gg skrev:
Det jag syftar på är om lamporna i sig kan orsaka fel i elsystemet som inte är direkt relaterade till ljust de kablar där diodlamporna sitter

Typ min elstyrbox som styr lampor + torkare och spolare och allt möjligt annat + torkar relät la ner! Och teorier fanns om att det var ledlamporna som orsakade detta! Led lampan drar ju mindre ström (ampere) än vad en vanlig lampa gör och borde därav inte kunna bränna en box... MEN jag är inte tillräkligt kunnig inom området då jag inprincip bara läst ellära inom gymnasie fysiken...

Nej. Du måste inte bara ha läst ellära och fysik, men även en hel del religion och svart magi för att få detta att gå ihop. En diod är en passiv komponent. Den kan inte förorsaka strömspikar eller dödlig strålning, I värsta fall kan den läcka magisk rök om den inte strömbegränsas, men det är allt.

-- K

Du förstår mig fortfarande inte till fullo...

Jag är själv jävligt skeptiskt till detta men service teknikerna på vag som påstått allt jag säger, säger ju att det inte ska orsakas strömspikar pga en LED lampa då den i själva verket drar mindre ström en glödlamporna...

Och angående växelspännings skiten så är det också vad killarna på VAG påstår att lampkontrollen består av och INTE hur stor mängd ström som passerar genom kretsen!

Jag frågar ju för att jag inte vet om detta stämmer och påstår inget...

Jag förstår att du har varit hos en VAG-pusher och låtit dig luras av all propaganda.

De försöker givetvis med alla medel att få dig till att tro att det är bara hos dom din bil kan servas och om du byter ut en komponent med nåt annat än VAG orginal så kommer hela planeten explodera och din hund kommer att dö i förtid.

Växelspänning är allt som inte är likspänning, och man kan kalla ett pulstog med nollreferens för växelspänning utan att skämmas. Poängen är att sedan pulserna aldrig har omvänd polaritet jämfört med jord på bilen, så kommer diodfunktionen till en LED aldrig att vara nåt problem. Problemen med lysdioder i bilar med lampövervakning är att de drar så lite ström att lampövervakaren tror att lampan är trasig. På vissa bilar stängs då strömmen av till lampan och den skickar bara testpulser, tills att den "ser" rätt resistans igen.

På vissa bilar, som min BMW, som finns med både diodlampor och glödlampor, så kan man stänga av lampövervakningen på dom krestarna som man har dioder, just för att undvika problemet jag beskrev i stycket ovanför.

-- K
Senast redigerat av Kavli (19 februari 2010)

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#8
Tack för förklaringen:)

Låter väldigt rimligt, efter boxbytet så blinkade 2 av ledlamps paren faktiskt. som att dom tappar spänning i 10ms 1 gång i sekunden!

Sen är frågan vad i helvette som orsakade att signalkabe, relä,och box gick åt helvette i min bil.. så tork/spol/dimljusen bak och fram dog!
Senast redigerat av Danne_gg (19 februari 2010)

Four rings to rule them all!

446 Inlägg
19 februari 2010
#9
Danne_gg skrev:
Tack för förklaringen:)

Låter väldigt rimligt, efter boxbytet så blinkade 2 av ledlamps paren faktiskt. som att dom tappar spänning i 10ms 1 gång i sekunden!

Sen är frågan vad i helvette som orsakade att signalkabe, relä,och box gick åt helvette i min bil.. så tork/spol/dimljusen bak och fram dog!

VAG-verkstäder är väl kända för att hitta på otroliga historier om dom inte vet vad dom egentligen pratar om? tongue
det som tog ihjäl din box var antagligen reläet -så enkelt kan det vara om man inte frågar VAGmupparna wink

272 Inlägg
20 februari 2010
#10
Kavli skrev:
Växelström? Polaritetsvänding med H-brygga då? Då kan inte ena änden av lampan vara jordad i karossen, med mindre hela elsystemet i bilen polvänds. Ḿao. detta tror jag ingenting på.

Mja inte är det något problem att få ut negativa spänningar eller för den delen växelspänning (även som går runt noll) utan att polvända hela systemet. Finns ganska så enkla komponenter för det. Dock håller jag med dig om att det inte är så troligt. Att använda extra komponenter som egentligen är helt onödiga känns ganska otypiskt för bilelektronik.


Motborgare
1 099 Inlägg
20 februari 2010
#11
Trekmeister skrev:
Kavli skrev:
Växelström? Polaritetsvänding med H-brygga då? Då kan inte ena änden av lampan vara jordad i karossen, med mindre hela elsystemet i bilen polvänds. Ḿao. detta tror jag ingenting på.

Mja inte är det något problem att få ut negativa spänningar eller för den delen växelspänning (även som går runt noll) utan att polvända hela systemet. Finns ganska så enkla komponenter för det. Dock håller jag med dig om att det inte är så troligt. Att använda extra komponenter som egentligen är helt onödiga känns ganska otypiskt för bilelektronik.

Ja. Med en DC-DC-omvandlare går det också, givetvis. Man skulle kunna göra mycket bara för att jävlas, om man nu är lagt åt det hållet.

-- K


Sök