9507
Sök

Ställa in slutsteg

242 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
Tjenare jag har ett GAS Alpha steg på 400watt med 4 kanaler. Till steget har jag en passiv 12" Jbl bas. Högtalaren har jag har kopplat på en kanal, men jag får inte ljudet till något bra.
Ljudet låter alldeles för flat, och får inte alls det bra. Jag vill ha dunk och ingen flat bass. (Ska vara dunk när det är dunk och inte annars)

Jag har skruvat och hatt mig på dom där inställningarna i timmtal men får det inte och bli bra!
Vad har ni för teknik när ni stället in era steg?

Inställningarna är la dom vanliga. Level - Low Pass - High Pass - Bass Boost.
Sen är det en Crossfader med: Lowpass - Highpass - Flat.

Tacksam för alla tips och svar!
Mvh Bilstereo Nooben Tommy.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2010
Börja med att brygga basen på 2 av stegets kanaler (om det nu går, svårt att säga när du ger så lite information om basen). Sen så ställer du lowpass på ca 50-80Hz (lyssna dig fram till vad du tycker låter bäst) och highpass på 20-30Hz, kan hända att du får lov att ställa det där crossfader reglaget på lowpass. Bass boost låter du bli. Level ska ställas så att den stämmer överens med utnivån från huvudenheten, enklast för dig är att bara ställa den så basen spelar lagom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

242 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
Okej då gav du mig lite klarhet, och basboosten ska stå på noll eller?

Jo basen är ju en http://www.brc.se/artikelinfo/highpict/ … 04BP_2.jpg

Specifikationer
Maxeffekt:  1200 Watt
Effekt (RMS):  300 W RMS
Känslighet:  93 dB
Frekvensomfång:  30Hz - 150Hz
Impedans:  4 Ohm
Dimensioner: (BxHxD)  520x450x370mm
Storlek:  12" baselement
Övrigt:  Bandpasslåda med inbyggd belysning

Och steget är: Gas Alpha x4: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30687

Brygga menar du med att jag sättter plussen på tex Front Channel och Minus på Rear Channel, så är det redan gjort.
Senast redigerat av Tompisen (21 februari 2010)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 februari 2010
Tompisen skrev:
Okej då gav du mig lite klarhet, och basboosten ska stå på noll eller?

Jo basen är ju en http://www.brc.se/artikelinfo/highpict/ … 04BP_2.jpg

Specifikationer
Maxeffekt:  1200 Watt
Effekt (RMS):  300 W RMS
Känslighet:  93 dB
Frekvensomfång:  30Hz - 150Hz
Impedans:  4 Ohm
Dimensioner: (BxHxD)  520x450x370mm
Storlek:  12" baselement
Övrigt:  Bandpasslåda med inbyggd belysning

Och steget är: Gas Alpha x4: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30687

Brygga menar du med att jag sättter plussen på tex Front Channel och Minus på Rear Channel, så är det redan gjort.

du ska sätta plus på en front channel och minus på den andre front. vilken det gäller ska stå på steget eller i bruksanvisningen. eller på Rear kanalen det är skitsamma men inte en på front o en på rear det har jag aldrig hört ska funka att brygga så iaf.

dessutom är dem stegen inte speciellt kraftfulla för att vara lite snäll. har för mig dem mättes upp till 4*30wrms så du kanske inte ska vänta dig för mkt.
Senast redigerat av Frippe_L (21 februari 2010)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

3 187 Inlägg
21 februari 2010
precis som frippe säger, steget kommer inte klara av att driva upp den baslådan du har tyvärr...

242 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
Jag tycker det är rätt bra tryck när jag drar på, bara det att det är jämn bas och inget tryck. Kan ju kanske vara för att den inte orkar dunka den högre men okej, får köpa nytt då.
Vad krävs det för slutsteg för att klara av det då? ^^ Gärna ett slutsteg som är lätt o ställa in hahahahah.
Senast redigerat av Tompisen (21 februari 2010)

6 851 Inlägg
22 februari 2010
Mitt Mutant är till salu. Skicka PM vid intresse wink

Men har du kopplat som Frippe_L skrev? Du ska alltså ta tex. rear höger + och sedan rear vänster -, då har du bryggat steget till baslådn. Front kopplar du höger/vänster som vanligt på + och -. Det kan även vara så att du kan behöva skifta + och - på den kanal du har bryggat för att fasvända basen. Detta kan vara ett fel oxå, basen i bagaget ligger ur fas mot framsystemet.

PS: Om du har vägarna förbi Jönköping så kan jag hjälpa dej då jag bor där. tongue
Senast redigerat av TT-Avant (22 februari 2010)

242 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Okej, jag ska titta på det imorgon, är lite sent nu men, jag kan även Pma dig där och se vad det är för kul. (:

Sök