5265
Sök

Ford sierra 2.0i DOHC Kamspännare krångel!

Oturen själv
593 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Tja, Tänkte lägga upp min ide här innan jag går ner å har sönder bilfan big_smile  Har bytt kamkedja. Men till problemet.. Var tvungen att ta ur den nya spännaren eftersom den "Slagit ut" pga oljetryck när ja drog runt motorn. Så nu tänkte jag, om ja ploppar ner en ny spännare och slänger på skiten.. så borde det gå fint va ? smile

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Någon vänlig själ som har lust å lägga en åsikt ?

Brum

979 Inlägg
23 februari 2010
Kamkedjespännaren ska ploppa ut=) de är då den spänner kedjan=) Det går att återanvända spännaren, alltså man klämmer ihop den och stålringen som sitter runt den flyttar man ett hack. Dock tycker jag de är bättre att köpa en ny spännare för ca 400:- Men va försiktig, dom är känsliga för att öppna sig. Min rekomendation är att skaffa en ny!! mvh Emil smile

Hpc

Oturen själv
593 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
ett snepp uppåt eller neråt? tongue den nya flög upp!  tongue har beställt en te för jag är generellt lat.. men sitter å pillar me den "gamla" me

Brum

979 Inlägg
23 februari 2010
Mreque89 skrev:
ett snepp uppåt eller neråt? tongue den nya flög upp!  tongue har beställt en te för jag är generellt lat.. men sitter å pillar me den "gamla" me

Ja asså jag köpte en kedjespännare i sommras, tappade den inne i butiken så den löstes ur big_smile

Då satte ja den i skruvstället, klämde ihop den och flyttade ringen ett snäpp upp & klämde åt den. Det fungerar.
Finns hemsidor som visar oxå hur man gör så=)
Dock gick ja på säkra sidan o generellt lat som du säger och köpte en ny.
Kedjespännaren är viktig, failar man med den så räcker de att man vrider på nyckeln så går allt åt helvete=)

Hpc

Oturen själv
593 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Okey okey smile tackar! smile

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Men min poppade upp bara jag vred runt motorn med ett spärrskaft.. fabrikations fel ?

Brum

12 086 Inlägg
23 februari 2010
AnderssonE30 skrev:
Mreque89 skrev:

Ja asså jag köpte en kedjespännare i sommras, tappade den inne i butiken så den löstes ur big_smile

Då satte ja den i skruvstället, klämde ihop den och flyttade ringen ett snäpp upp & klämde åt den. Det fungerar.
Finns hemsidor som visar oxå hur man gör så=)
Dock gick ja på säkra sidan o generellt lat som du säger och köpte en ny.
Kedjespännaren är viktig, failar man med den så räcker de att man vrider på nyckeln så går allt åt helvete=)

Går de?
Jag har försökt en gång men de sluta bara med att jag vålda sönder allt och de va bara o kasta tongue
Nu ska jag förhoppningsvis inte byta kamkedjespännare på några sierra mer men de är ju gött o kunna spara den där fyrhundringen.

Oturen själv
593 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
ja hämtar en ny imorrn, blir inte klok på skiten smile tack för alla hjälpsamma svar!   dödar tråden nu smile byebye

Brum

Sök