Är det kylan som påverkar batteriladdningen? (C-TEK)

Martin 9-3 Fisketokig
14 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Hej.

Ska underhållsladda batterierna inför en längre resa.

Har dubbla optima gul i skuffen som C-TEKen vägrar ladda. Den står bara på första steget och blinkar och vad jag kan förstå så är batteriet slut om det står kvar i det läget längre än en timme. Stått över en timme nu på samma ställe.

Huvudbatteriet under huven tar emot laddning som vanligt. Det blev fulladdat tidigare idag.

Tvivlar starkt på att bakre batterierna skulle vara slut. De är 3år och håller 13.2 Volt utan belastning.
Drog man på hög volym och bas utan bakre batterierna så blinkade alla lysen men nu finns det ingen antydan alls så de måste leverera gott om ampere också. Knappast helt slut iaf.

Batterierna är frånkopplade. Tagit av kabelskorna och kopplat C-TEKen rakt på med klämmorna.

Första 10 min började det ena ladda som vanligt och han gå upp till andra steget med fast sken. Men efter det så bara blinkar det oavsett vilket av dem man försöker ladda.

Är det något med de batterierna och kylan som lurar min C-TEK tro? Eller är det för kallt åt själva laddaren?

Tack på förhand.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
danne9108 Yrkeschaufför
14 januari 2010 · 165 Inlägg

jag laddade min bil när jag va på mitt landställe, den stod uten under natten i -25 och batteriet dog igen dagen efter så jag tror inte laddaren gilar kyla, testa lyft in dom och ladda inomhus smile

groze
14 januari 2010 · 564 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Hej.

Ska underhållsladda batterierna inför en längre resa.

Har dubbla optima gul i skuffen som C-TEKen vägrar ladda. Den står bara på första steget och blinkar och vad jag kan förstå så är batteriet slut om det står kvar i det läget längre än en timme. Stått över en timme nu på samma ställe.

Huvudbatteriet under huven tar emot laddning som vanligt. Det blev fulladdat tidigare idag.

Tvivlar starkt på att bakre batterierna skulle vara slut. De är 3år och håller 13.2 Volt utan belastning.
Drog man på hög volym och bas utan bakre batterierna så blinkade alla lysen men nu finns det ingen antydan alls så de måste leverera gott om ampere också. Knappast helt slut iaf.

Batterierna är frånkopplade. Tagit av kabelskorna och kopplat C-TEKen rakt på med klämmorna.

Första 10 min började det ena ladda som vanligt och han gå upp till andra steget med fast sken. Men efter det så bara blinkar det oavsett vilket av dem man försöker ladda.

Är det något med de batterierna och kylan som lurar min C-TEK tro? Eller är det för kallt åt själva laddaren?

Tack på förhand.

Är gula optimabatterier av gelé?

Om det är så kan det vara därför. C-tekladdaren kan inte ladda med tillräckligt mycket kraft. Det jag fått "lära" mig är att gelébatterier ofta kräver en lite kraftigare laddare.

Någon som kan bekräfta detta, eftersom jag inte är 100%?

Martin 9-3 Fisketokig
14 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Tackar för svar.

Tidigare har de laddats utan problem av samma laddare i några få minusgrader.
Det är 7000-modellen, glömde skriva det tidigare.

Och även om laddaren stått ute i kylan nu så kan den ändå ladda huvudbatteriet på nytt. Så det måste ha något med optimorna. Kanske att den inte kan ladda fullt ut i kylan och då inte orkar med optimorna men tillräcklig för huvudbatteriet?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Lonefox Bad music kills good sound
14 januari 2010 · 7 241 Inlägg

groze skrev:

Martin 9-3 skrev:
Hej.

Ska underhållsladda batterierna inför en längre resa.

Har dubbla optima gul i skuffen som C-TEKen vägrar ladda. Den står bara på första steget och blinkar och vad jag kan förstå så är batteriet slut om det står kvar i det läget längre än en timme. Stått över en timme nu på samma ställe.

Huvudbatteriet under huven tar emot laddning som vanligt. Det blev fulladdat tidigare idag.

Tvivlar starkt på att bakre batterierna skulle vara slut. De är 3år och håller 13.2 Volt utan belastning.
Drog man på hög volym och bas utan bakre batterierna så blinkade alla lysen men nu finns det ingen antydan alls så de måste leverera gott om ampere också. Knappast helt slut iaf.

Batterierna är frånkopplade. Tagit av kabelskorna och kopplat C-TEKen rakt på med klämmorna.

Första 10 min började det ena ladda som vanligt och han gå upp till andra steget med fast sken. Men efter det så bara blinkar det oavsett vilket av dem man försöker ladda.

Är det något med de batterierna och kylan som lurar min C-TEK tro? Eller är det för kallt åt själva laddaren?

Tack på förhand.

Är gula optimabatterier av gelé?

Om det är så kan det vara därför. C-tekladdaren kan inte ladda med tillräckligt mycket kraft. Det jag fått "lära" mig är att gelébatterier ofta kräver en lite kraftigare laddare.

Någon som kan bekräfta detta, eftersom jag inte är 100%?

Nej de är inte av "gel"-typ utan AGM (Typ av absorberande glasfibermatta som håller vätskan i sig).

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
14 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Första 10 min började det ena ladda som vanligt och han gå upp till andra steget med fast sken. Men efter det så bara blinkar det oavsett vilket av dem man försöker ladda.

Är det något med de batterierna och kylan som lurar min C-TEK tro? Eller är det för kallt åt själva laddaren?

Laddaren borde fungera även i kyla tycker jag. Slå av laddaren och mät vilken polspänning det är på batteriet nu.

Dale Sir
14 januari 2010 · 291 Inlägg

Batteriet har inte frusit då? På http://www.ctek.com/SV/Support.aspx kan man ladda ner manualer till laddaren om det är någon inställning som man "glömt".

Senast redigerat av Dale (14 januari 2010)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Martin 9-3 Fisketokig
14 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Tackar.

Har kikat igenom min manual som följde med och googlade fram ang att om den blinkar mer i en timme utan att gått vidare till normal laddning så skulle batteriet vara dött.

Båda batterierna mäter nu 13.41 och 13.47 volt efter att skiftat laddaren ett tag. Den som är aningen högre på 13.47 var det senaste batteriet som nyss blink-laddat i 2 timmar.

Byter nu och låter det andra "ladda" under natten.

Dumma C-TEK wink

Senast redigerat av Martin 9-3 (14 januari 2010)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
twin_cam Smålänning
14 januari 2010 · 7 877 Inlägg

Batterier är sämre på att ta laddning i kyla... Då tror C-TEK att dom är trasiga smile

En vanlig laddare funkar bättre i kyla, för den matar till det händer nått smile

MEn nu löste de sig ju smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Martin 9-3 Fisketokig
14 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Haha. Detta är mycket konstigt.

Kollade till en snabbis nu innan jag släckte lyset och då var batteriet jag bytt till 15 min tidigare fulladdat och stod på grönt redan, trots att det blinkade när jag lämnade det innan.

Så jag bytte till andra batteriet igen och nu tar det emot laddning direkt också så som det ska.

Jag har väl nött så mycket på batterierna under dagen genom att köra någon timme på vardera så de insåg att det bara var att ge upp och ta emot laddning tongue

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Drönirettab
14 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Har man MXS25000 så finns det temperaturkompensering, men MXS7000 har ingen sån.

Är nog bäst att kontrollmäta vilospänningen på det "krångliga" batteriet i morgon, då ser du ifall spänningen har sjunkit markant eller fortfarande ligger kvar på litedrygt 13 V. smile

Martin 9-3 Fisketokig
15 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Oki. Kan nästan lova att de ligger över 13v. Det gjorde de ju innan jag började krångla med laddning å allt.

Ville bara köra genom dem en gång då det var bra länge sedan. Skulle tro att de var i rätt bra skick. Har plockat ut billjudet sedan 2-3 månader tillbaks så inget som kräver effekt längre i bilen heller smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Stefan Varberg Supraman
15 januari 2010 · 2 300 Inlägg

Är batterier riktigt urladdade så kan man behöva göra några försök innan dom laddas upp som dom ska.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
fredde_petermann
15 januari 2010 · 233 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Tackar.

Har kikat igenom min manual som följde med och googlade fram ang att om den blinkar mer i en timme utan att gått vidare till normal laddning så skulle batteriet vara dött.

Båda batterierna mäter nu 13.41 och 13.47 volt efter att skiftat laddaren ett tag. Den som är aningen högre på 13.47 var det senaste batteriet som nyss blink-laddat i 2 timmar.

Byter nu och låter det andra "ladda" under natten.

Dumma C-TEK wink

vilken c-tek modell har du?

Audi frälst
maco
24 februari 2010 · 1 207 Inlägg

Är det inte så att batterier inte kan ta emot laddning om de är frusna? Så fick jag det förklarat för mig iaf.
Hade troligen lämnat en dörr öppen på min bil innan jag åkte med bror till Norge för att hälsa på min andra broder. När jag kom hem så var batteriet dött så jag hjälpstartade igång det. Körde till stan (3 mil) och stängde av bilen. När jag skulle starta den igen så var batteriet helt dött. Skruvade upp "påfyllningshålen" och konstaterade att det var fruset. Tog in batteriet och lät det tina innan jag laddade det ett dygn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang