Turbo i volvo 142

VOLVO142TIC
7 augusti 2005 · 240 Inlägg

Har väldig besluts ångest! vet ej om jag ska satsa på ett b230 ft block med 16 ventilare eller en 850 t5r motor!

skriv din synpunkt!

motivera också gärna varför du tycker just den motorn!

Sharky
8 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

Har du en klar 230 med 16V topp att köpa eller måste du bygga den? Måste du bygga den så är det enklare med en 850 T5R motor.

Vad skall du köra för sprut? Tänk på att det är svårt med eftermarknadssprut till femmorna.

Växellåda? Det är svårare med 850 T5R motorn . Där passar i princip bara M90 till S/V 90 rätt på.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
lindbergern xPuffra
8 augusti 2005 · 196 Inlägg

Tjennna klump!! smile

Du vet redan va ja tycker att du ska använda!! wink wink wink

BMW M3 E30 (1987)
BMW M635 (1984)
VOLVO142TIC
8 augusti 2005 · 240 Inlägg

har block och topp till b230 å 16 ventilare! det är väl bara drev nere på vevaxel och spännrulle och kamrem som behövs för att sätta ihop.

Jag har tänkt köra med hestec som då är både bränsle och tändsystem.

Jo det med låda på 850 motorn har jag redan tänkt på men vet ett företag som säljer adapter plattor för 2000:- så man kan köra med en åda från röda motorn.

Fast det lutar mest åt b230 block å 16 ventilare! dels för både att få plats med allt och för att det blir billigare att bygga så man kan lägga de extra pengarna på trimgrejer!

Kirre
8 augusti 2005 · 2 122 Inlägg

fixa fram en 24Ventilars 960 motor istället

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Sharky
8 augusti 2005 · 10 287 Inlägg

OK, hur skall du göra med ventilurtag i kolvarna då? Och vilken rem och vilka spännrullar skall du använda.

/Göran

VOLVO142TIC skrev:
har block och topp till b230 å 16 ventilare! det är väl bara drev nere på vevaxel och spännrulle och kamrem som behövs för att sätta ihop.

Jag har tänkt köra med hestec som då är både bränsle och tändsystem.

Jo det med låda på 850 motorn har jag redan tänkt på men vet ett företag som säljer adapter plattor för 2000:- så man kan köra med en åda från röda motorn.

Fast det lutar mest åt b230 block å 16 ventilare! dels för både att få plats med allt och för att det blir billigare att bygga så man kan lägga de extra pengarna på trimgrejer!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang