7447
Sök

Plogbilen har täckt isolerat min utfart och tagit upp plats av min mark. Åsikter?

945 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Plogbilen är egentligen en traktor men det kvittar!
Föraren är vaktmästaren för området som jag befinner mig i.

Hela trädgården ut med brevlådan har blivit snöfylld och toppar nu 2m på höjden.
Diverse växter kommer utan tvekan att bli förstörda pga kylan.
Häcken är också täckt till viss del så den kan vi räkna in i problemet.

10m från huset hyrs en gräsplätt på 200kvm, ungefär som en fyrkant.
Men jag använder enbart 60kvm ut med vägen. (Litet bostadsområde. / Liten väg.)

På denna marken förvaras diverse släpvagnar och dom är nu snötäckta till 40%.
Traktorn har alltså tippat snön exakt rätt på släpen. Nu sitter dom fast och måste grävas fram!
För vidare information så finns det enorma lediga platser på denna gräsplätten där man kunde tippat.

Att ringa föreningen samt ta kontakt med vaktmästare osv osv är jag fullt medveten om.
Den biten är inga problem men jag söker åsikter eller snarare reaktioner på händelsen av er.

Hur hade ni reagerat och vad hade ni gjort?

För att ge en tydligare beskrivning så har alltså traktorn medvetet tippat snölass i både trädgård.
Men även på den marken som hyrs i närheten av bostaden.
Senast redigerat av Bjare (28 januari 2010)

4 005 Inlägg
28 januari 2010
Bjare skrev:
Plogbilen är egentligen en traktor men det kvittar!
Föraren är vaktmästaren för området som jag befinner mig i.

Hela trädgården ut med brevlådan har blivit snöfylld och toppar nu 2m på höjden.

10m från huset hyrs en gräsplätt på 200kvm, ungefär som en fyrkant.
Men jag använder enbart 60kvm ut med vägen. (Litet bostadsområde. / Liten väg.)

På denna marken förvaras diverse släpvagnar och dom är nu snötäckta till 40%.
Traktorn har alltså tippat snön exakt rätt på släpen. Nu sitter dom fast och måste grävas fram!
För vidare information så finns det enorma lediga platser på denna gräsplätten där man kunde tippat.

Att ringa föreningen samt ta kontakt med vaktmästare osv osv är jag fullt medveten om.
Den biten är inga problem men jag söker åsikter eller snarare reaktioner på händelsen av er.

Hur hade ni reagerat och vad hade ni gjort?

Jag hade

1. Ringt och skällt ut platschefen och bett dem om att plocka bort snön innan dagen är slut.
Och om de inte har gjort det så hade jag
2. Hyrt in en kranbil för att forsla bort det och sedan fakturerat företag1 (har eget företag)
3. Pratat med markavdelningen på kommunen.
4. Markerat ut min mark med snöpinnar och orange tejp.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 januari 2010
Jag hade blivit jävligt förbannad, och bett om forsla bort snön inom ett dygn eller så hade jag själv hyrt någon som gjort så och sedan krävt ersättning av den ansvariga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 januari 2010
Bjare skrev:

pga kylan?

Om de inte skadas av tyngden så är det väl ingen nackdel med snö. Det isolerar bara mer mot värmeväxlingar.

Nakna växter i -30 ena dagen och nollgradigt ett par dagar senare tar väldigt hårt. Med ett snötäcke mår de betydligt bättre. Anledning varför man har frigolit och markskivor i utomhuskrukor och växtlådor...

Men finns det plats till att lägga snön på annat ställe utan att krångla till det för mycket så är det lite väl arrogant av traktorföraren...

Bara att påpeka direkt till föraren att du inte vill ha det där och blir det skador på något så begär skälig ersättning.

Inte ovanligt att snöröjare har suttit ett dygn i stolen nonstop. Klen tröst men man tänker inte på så mycket annat än sina 600:- timmen + extra om det är helger och extratillägg smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

945 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
Bjare skrev:

pga kylan?

Om de inte skadas av tyngden så är det väl ingen nackdel med snö. Det isolerar bara mer mot värmeväxlingar.

Nakna växter i -30 ena dagen och nollgradigt ett par dagar senare tar väldigt hårt. Med ett snötäcke mår de betydligt bättre. Anledning varför man har frigolit och markskivor i utomhuskrukor och växtlådor...

Men finns det plats till att lägga snön på annat ställe utan att krångla till det för mycket så är det lite väl arrogant av traktorföraren...

Bara att påpeka direkt till föraren att du inte vill ha det där och blir det skador på något så begär skälig ersättning.

Inte ovanligt att snöröjare har suttit ett dygn i stolen nonstop. Klen tröst men man tänker inte på så mycket annat än sina 600:- timmen + extra om det är helger och extratillägg smile

Jag skiter fullständigt om chauffören kört ett dygn i sträck eller om han bara är arrogant.
Det är övertramp på min mark och blockering av mina utfarter.
Detta hindrar mig från att driva ett företag och det är inget dom har rätten till att hindra.

Sen kvittar det egentligen om det är snö, kunde läven vara jord.
Kan knappast vara tillåtet att använda någon annans mark för att lasta av "avfall" av denna sorten.

Hur mycket kyla mina växter samt träd tar skada av är jag inte så insatt i eller vad snön gör.
Den ska däremot inte vara där när den kommer ett traktorlass.
Ska man dra det ännu längre så kan diverse ting knäckas, brytas och allmänt förstöras av tyngden.

Satte ett rep i varje släp och drog ut dom från snön ut på vägen.
Grävde fram gräset undertill och rullade in släpen, nu fungerar tillvaron.

Däremot tomten där jag bor är fortfarande full och det ska komma mer snö.
Enligt min vaktmästare i föreningen så har jag den stora äran att låna en traktor
för att gräva bort snön samtidigt som jag kommer riva loss växter etc med skopan.
I helvete heller, jag kommer hyra ut min egen arbetskraft och lämna en faktura med rätten på min sida.

Tack för svar förresten. smile
Lämna gärna fler reaktioner på hur ni hade reagerat om ni blivit drabbade.

*Ber om ursäkt över den dåliga svenskan, har inte orken till att rätta texten. lol
Senast redigerat av Bjare (28 januari 2010)

945 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Numera klassas snö som ett avfall.  Källa: tv4 (Som f.ö sänds just nu då ämnet är aktuellt)

474 Inlägg
28 januari 2010
Jag hade reagaerat som så att jag hade blitt förbannad och svurit en del, sedan hade jag grävt fram släpet och sen varit glad för att vägen är plogad

Volvo S60 2.5T AWD

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
29 januari 2010
ring några polare,  ta allt snö o lägg de på hans plogbil, sen häller du lite vatten oxå så det fryzer sönder hela jävla skitet.

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

945 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
mr_right skrev:
ring några polare,  ta allt snö o lägg de på hans plogbil, sen häller du lite vatten oxå så det fryzer sönder hela jävla skitet.

Uppskattar åsikter samt tips, det var förstås precis vad jag önskade.
Men olagligheter är inte vad jag söker eller tänker genomföra!

Men jag förstår inte hur du tänker när du menar att en traktor fryser "sönder" när man kastar
snö över den och skvätter lite vatten? Då borde varje vinter ta död på alla traktorer. big_smile

RMR-Crew
478 Inlägg
29 januari 2010
Bjare skrev:
Martin 9-3 skrev:
Bjare skrev:

pga kylan?

Jag skiter fullständigt om chauffören kört ett dygn i sträck eller om han bara är arrogant.
Det är övertramp på min mark och blockering av mina utfarter.
Detta hindrar mig från att driva ett företag och det är inget dom har rätten till att hindra.

Sen kvittar det egentligen om det är snö, kunde läven vara jord.
Kan knappast vara tillåtet att använda någon annans mark för att lasta av "avfall" av denna sorten.

Hur mycket kyla mina växter samt träd tar skada av är jag inte så insatt i eller vad snön gör.
Den ska däremot inte vara där när den kommer ett traktorlass.
Ska man dra det ännu längre så kan diverse ting knäckas, brytas och allmänt förstöras av tyngden.

Satte ett rep i varje släp och drog ut dom från snön ut på vägen.
Grävde fram gräset undertill och rullade in släpen, nu fungerar tillvaron.

Däremot tomten där jag bor är fortfarande full och det ska komma mer snö.
Enligt min vaktmästare i föreningen så har jag den stora äran att låna en traktor
för att gräva bort snön samtidigt som jag kommer riva loss växter etc med skopan.
I helvete heller, jag kommer hyra ut min egen arbetskraft och lämna en faktura med rätten på min sida.

Tack för svar förresten. smile
Lämna gärna fler reaktioner på hur ni hade reagerat om ni blivit drabbade.

*Ber om ursäkt över den dåliga svenskan, har inte orken till att rätta texten. lol

Jag hade ringt och sagt precis det du skrev där, ring direkt, behövs inga trådar.

Archmage of the entire universe
281 Inlägg
29 januari 2010
vart helt plötsligt förbannat bekvämt med egen traktor med snöslunga helt plötsligt.

låter som ett jävligt bra alternativ iaf.

detta är en signatur. det finns många olika, men detta är min.

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
29 januari 2010
Bjare skrev:
mr_right skrev:

Uppskattar åsikter samt tips, det var förstås precis vad jag önskade.
Men olagligheter är inte vad jag söker eller tänker genomföra!

Men jag förstår inte hur du tänker när du menar att en traktor fryser "sönder" när man kastar
snö över den och skvätter lite vatten? Då borde varje vinter ta död på alla traktorer. big_smile

funkade i tyskland för 2 år sen när samma hände en kompis.

fryza "sönder" då menar jag inte sönder sönder. menar helt enkelt göra det värdelös

som denna.

http://www.ebcak.com/wp-content/uploads/2008/07/car_frozen.jpg

tog ägare 2 dygn o få fram hans bil när han blockade våran utfart med hands lättlastbil.

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

1 697 Inlägg
9 mars 2010
mr_right skrev:
http://www.ebcak.com/wp-content/uploads/2008/07/car_frozen.jpg

tog ägare 2 dygn o få fram hans bil när han blockade våran utfart med hands lättlastbil.

snacka om att man hade blivit trött om man glömde plugga in motor och kupe värmar sladden dagen innan tongue
Senast redigerat av Juvakka (9 mars 2010)

Roos
10 mars 2010
Plogbilen här plogar upp en massa snö på uppfart etc men är inte så mycket mer än att traska dit, ta sig en stund och skotta. Har också fått inplogade bilar på tomten (läs uppfarten). Jag är i istället tacksam för att de jävlarna gör det möjligt för mig att ta mig till jobbet. Många som gnäller över att de får uppfarten, bilar och annat inplogad - men hade istället plogbilen tagit sig friheten och åkt in på människans tomt för att göra något åt saken hade det väl blivit gnäll för det också.

7 282 Inlägg
10 mars 2010
Roos skrev:
Plogbilen här plogar upp en massa snö på uppfart etc men är inte så mycket mer än att traska dit, ta sig en stund och skotta. Har också fått inplogade bilar på tomten (läs uppfarten). Jag är i istället tacksam för att de jävlarna gör det möjligt för mig att ta mig till jobbet. Många som gnäller över att de får uppfarten, bilar och annat inplogad - men hade istället plogbilen tagit sig friheten och åkt in på människans tomt för att göra något åt saken hade det väl blivit gnäll för det också.

Så jävla rätt!

Är det så att traktorn medvetet har DUMPAT snön på din tomt så får du givetvis gnälla.
Men har dom enbart PLOGAT fram vägarna så har du verkligen ingenting att gnälla över.

Så trött på allt gnäll om snövallar. "Nej jag måste skotta fram min bil"...
Jag skottar hellre fram bilen än vägen till jobbet....

Glöm inte heller bort att plogbilar och maskiner inte ÄTER upp snön utan dom kan bara FÖRFLYTTA den.
Dessutom har det kommit jävligt mycket snö den här vintern och efter den rätt snölösa förra vintern så är jag verkligen inte förvånad över om det saknas en heeel del resurser att ta hand om allt.

945 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
Ser att min tråd vaknat. Givetvis fick ansvarig ansvara för snön som han medvetet placerade där.
Den kom väck redan dagen efter faktiskt. Delade med mig och sprang ut med en viss burk som tack.
Kändes som jag ville ge ett tack ändå eftersom arbetet tog 1timme utan att förstöra trädgården.  smile

Brains skrev:
Roos skrev:

Så jävla rätt!

Är det så att traktorn medvetet har DUMPAT snön på din tomt så får du givetvis gnälla.
Men har dom enbart PLOGAT fram vägarna så har du verkligen ingenting att gnälla över.

Så trött på allt gnäll om snövallar. "Nej jag måste skotta fram min bil"...
Jag skottar hellre fram bilen än vägen till jobbet....

Glöm inte heller bort att plogbilar och maskiner inte ÄTER upp snön utan dom kan bara FÖRFLYTTA den.
Dessutom har det kommit jävligt mycket snö den här vintern och efter den rätt snölösa förra vintern så är jag verkligen inte förvånad över om det saknas en heeel del resurser att ta hand om allt.

Hej.
Eftersom tråden handlar om ett problem som jag har haft så bör jag känna mig träffad av din text.
Läser du inte att snön klassas som avfall och den har blivit dumpad på privat egendom?

Hur som haver så fick jag rätt genom ett mindre samtal.
Vill speciellt tacka för dom första svaren jag fick i tråden.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 mars 2010
Tror inte han menade dig specifikt, utan folk i allmänhet!

Det är många som gnällt på snön och på plogningen, och jag bara skrattar åt dem om jag ska vara ärlig.
Nu finns det ju säkert extrema fall, men i regel är folk gnälliga som fan. Dem vill både ha kakan och äta den, först klagar man på att vägarna inte är skottade, och sen när dem väl skottar vägen ska det gnällas för att dem skottar igen brevlådor och uppfarter.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

945 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
AcesHigh666 skrev:
Tror inte han menade dig specifikt, utan folk i allmänhet!

Det är många som gnällt på snön och på plogningen, och jag bara skrattar åt dem om jag ska vara ärlig.
Nu finns det ju säkert extrema fall, men i regel är folk gnälliga som fan. Dem vill både ha kakan och äta den, först klagar man på att vägarna inte är skottade, och sen när dem väl skottar vägen ska det gnällas för att dem skottar igen brevlådor och uppfarter.

Men det handlar inte om dom små vallarna om uppstår.
Det handlar om att ploga ett helt bostadsområde där min tomt blir område där allt släpps. smile

Ja tror ni förstår mig mer om jag säger såhär,
Kunde inte öppna sovrumsfönstret eftersom snön låg upp mot fönstret som traktorn dumpat där.

Men. Nu är problemet borta.

7 282 Inlägg
11 mars 2010
Eftersom jag inte bor där kan jag ju inte säga direkt vad jag anser är rätt eller fel.

Men som jag skrev tidigare om det enbart är stora vallar pga mycket snö och att han åker omkring och plogar så är det väl inget att klaga över.
Däremot om han använder din tom som samlingsplats för att snö så står jag på din sida.

Om han använder skopa och dumpar all snö direkt in på din tomt så är det definitivt fel.

Men som sagt så vi läser ju bara ena versionen och dessutom inte så himla mycket information så det blir rätt svårt att avgöra vad som egentligen är rätt eller fel.
Anser du att det är fel så ring och prata med dom/han som har hand om det och diskutera lite.

12 086 Inlägg
11 mars 2010
Eller så läser du vad han skriver och inser att han troligen gjort det, problematiken finns i varje fall inte kvar.

Sök