5-växlad låda till Opel Kadett -77?

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
19 september 2008 · 206 Inlägg

Tänkte kolla om nån har bättre koll än jag på detta.
Har en Opel kadett -77 med 7900mil på mätaren, jag är andra ägaren, går klockrent och är besiktigad nu sen i måndags. Kort och gott, en bra bil! smile
Är dock lite trött på att behöva varva så för att kunna ha lite hastighet. Vill spara motorn så gott det går så 70-75km/h är max. Finns det nån 5-växlad låda som passar rakt av så man slipper ombyggnation av sprängkåpa m.m? Har hört från flera håll att mantas 5-växlade låda ska passa rakt av men mantan fanns väl inte 5-växlad förrän sena manta b på 80-talet och då var det väl inte samma block ens? Mycket tacksam för hjälp.

"Den kan vara bra att ha"
isakare
19 september 2008 · 272 Inlägg

Nej det finns ingen 5 växlad låda till Kadetten, såvida du inte har en Kadett 2,0 GTE, och då passar Mantalådan, eller från en Rekord t.o.m -86

Åker helst på is =)
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
20 september 2008 · 206 Inlägg

Vet att det inte finns nån 5-växlad låda till kadett. Därför undrade jag om det fanns nån annan som kunde passat. Så det finns alltså ingen möjlighet att skaffa 5-växlat utan ombyggnation? Känner en kille som kan bygga en sprängkåpa till mig men ville slippa kapa i kardantunnel etc eftersom bilen är såpass fräsch och i övrigt helt original... Nån som vet nån låda som har liknade el samma mått?

Senast redigerat av Sotar_n81 (20 september 2008)

"Den kan vara bra att ha"
hangelosa_maffian
20 september 2008 · 169 Inlägg

det är bättre du säljer kadetten till mej så slipper du byta låda

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
20 september 2008 · 206 Inlägg

hangelosa_maffian skrev:
det är bättre du säljer kadetten till mej så slipper du byta låda

Det har du inte råd med...

"Den kan vara bra att ha"
hangelosa_maffian
26 september 2008 · 169 Inlägg

jaså det tror du inte...

Starletdx
14 mars 2010 · 13 Inlägg

Jag ser att det är en gammal diskussion, men tar upp den ändå.
Har du hittat nån lösning för att få ner varvtalet?
Jag går i planetväxeltankar. En överväxel från volvos m46-låda sänker varvtalet med 20 procent. Har just köpt min kadett så jag har inte hunnit kolla vad man får plats med, men jag insåg i fredags när jag hämtade den att det var läge för en överväxel av något slag. Alternativet är ju att ändra utväxlingen i bakaxeln.

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
15 mars 2010 · 206 Inlägg

Har tyvärr inte lagt ner nån energi på det. Har kommit så mkt annat emellan och faktum är att man vänjer sig. Kan väl erkänna att jag ökat maxhastigheten från 70-75kmh till 80-85kmh.
Enligt vad jag tycker så e ju inte motorn sådär urstark precis så känns som att den behöver den där låga utväxlingen för att få någorlunda kraft till hjulen. Få väl se om jag engagerar mig lite mer i detta till hösten när besiktningen går ut och det är dags att göra en lite större "service" så den kanske går några år till. Har tyvärr upptäckt massor med fusklagningar på den som jag nog borde göra något åt och har vart inne lite på att byta motor till nåt större isf. Dock vet jag inte vart den låga utväxlingen sitter. Dvs om det är i lådan el i bakaxeln el både och. Jag har ju en City och har för mig att det är lägre utväxling i bakaxeln på den o Caravanen jämfört med sedanmodellen. Roligt att fler än jag bryr sig om att rädda dessa gamla bilar och du får gärna hålla mig uppdaterad om hur det går för dig.

"Den kan vara bra att ha"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang