Hur tar jag loss en v40 front??

-tC-
13 mars 2010 · 41 Inlägg

Hej tänkte byta min front på v40 men hur f**n lossar jag den eller vart vilka skruv?

någon som vet? fas 1 om så har någon betydelse!

striper
14 mars 2010 · 392 Inlägg

Läste om det nyligen i haynes bok. Ganska eneklt enligt den. Kolla i den.

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
marcus1
14 mars 2010 ·

-tC- skrev:
Hej tänkte byta min front på v40 men hur f**n lossar jag den eller vart vilka skruv?

någon som vet? fas 1 om så har någon betydelse!

2 skruvar, en i var skärmkant, sen är det bara att rycka för glatta livet (plastclips i balken)

Senast redigerat av Arenwik (14 mars 2010)

-tC-
14 mars 2010 · 41 Inlägg

Märkte de ny är det dock att få på den nya och hur i helvete man ska fästa den jäveln helt sjukt fattar nada =/..

Skalle
14 mars 2010 · 17 Inlägg

Arenwik skrev:

-tC- skrev:
Hej tänkte byta min front på v40 men hur f**n lossar jag den eller vart vilka skruv?

någon som vet? fas 1 om så har någon betydelse!

2 skruvar, en i var skärmkant, sen är det bara att rycka för glatta livet (plastclips i balken)

Vill du ta bort med balken på så tar du bort plasten under motorn och sen sitter det 2 bultar upp i rambalken på varje sida!Och dom i skärmkanterna . torkarmotorerna sitter kvar i balken

Senast redigerat av Skalle (14 mars 2010)

Volvo V70n (2005)
-tC-
14 mars 2010 · 41 Inlägg

varför ska man ta bort balken? för att få på fronten?

marcus1
14 mars 2010 ·

-tC- skrev:
varför ska man ta bort balken? för att få på fronten?

Han menar om du vill att front balken ska följa med fronten bort. Vad är det för front du ska ha dit ?

Hilbertson
14 mars 2010 · 207 Inlägg

lättaste är att ta med krock balekn ut , så monterar du den nya på samma sätt

Du har 1 skruv i varje hjulhus , Eventuellt innerskärmar . sen tar du bort motorskydds plasten under till på motorn sen sitter de 2 skruv på varje sida ( på dom längsgående balkarna ) , rätt så enkelt att se . DU behöver en Spärrnyckel en lång förlängare och hylsan vet jag inte var de va om de var 15 / 17 eller 19 hylsa.

Sen är det bara dra fronten framåt smile Så skiftar du krockbalken från orginal kjolen till den nya kjolen smile

Skickar med en länk:
Här ser du var krockbalken tyrcks in , i dom fyrkantiga hålen , 30 cm längre in i dom hålen så Skruvas den fast under ifrån . SOm sakt det är enkelt och se när du väl är under.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=825414

Senast redigerat av Hilbertson (14 mars 2010)

Volkswagen Caddy "Jobb Bilen" (2007)
-tC-
14 mars 2010 · 41 Inlägg

Hilbertson skrev:
lättaste är att ta med krock balekn ut , så monterar du den nya på samma sätt

Du har 1 skruv i varje hjulhus , Eventuellt innerskärmar . sen tar du bort motorskydds plasten under till på motorn sen sitter de 2 skruv på varje sida ( på dom längsgående balkarna ) , rätt så enkelt att se . DU behöver en Spärrnyckel en lång förlängare och hylsan vet jag inte var de va om de var 15 / 17 eller 19 hylsa.

Sen är det bara dra fronten framåt smile Så skiftar du krockbalken från orginal kjolen till den nya kjolen smile

Skickar med en länk:
Här ser du var krockbalken tyrcks in , i dom fyrkantiga hålen , 30 cm längre in i dom hålen så Skruvas den fast under ifrån . SOm sakt det är enkelt och se när du väl är under.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=825414

Så jag ska alltså ta bort krockbalken för att så att säga kunna trä över den nya kjolen och sedan skruva fast balken på samma ställe igen? eller har jag fattat fel?

Hilbertson
14 mars 2010 · 207 Inlägg

Precis ! smile Så gjorde jag ... Jag höl på o greja som fan när jag skulle ta av min .. Sen tog jag fram Hynes boken och då stog de att korckbalken bara satt med 4 skruv så jag lossade dom så fick jag allt i näven sen smile

Sen så sitter krock balken fast på orginalkjolen med typ 8 jobbiga klipps som man får bända loss..
Du kommer förstå vad jag menar när du tagit av de smile de e lite pilligt men absolut inga större problem smile

Volkswagen Caddy "Jobb Bilen" (2007)
-tC-
14 mars 2010 · 41 Inlägg

Okej okej ska testa det till helgen då.. smile sitter balken med skruv under alltså? eller a bult

-tC-
14 mars 2010 · 41 Inlägg

Hilbertson skrev:
Precis ! smile Så gjorde jag ... Jag höl på o greja som fan när jag skulle ta av min .. Sen tog jag fram Hynes boken och då stog de att korckbalken bara satt med 4 skruv så jag lossade dom så fick jag allt i näven sen smile

Sen så sitter krock balken fast på orginalkjolen med typ 8 jobbiga klipps som man får bända loss..
Du kommer förstå vad jag menar när du tagit av de smile de e lite pilligt men absolut inga större problem smile

okej ska testa det till helgen eller när jag får tid sitter den med bult underifrån eller?

tack för hjälpen så återkommer jag med svar om hur det gått smile

-tC-
14 mars 2010 · 41 Inlägg

Arenwik skrev:

-tC- skrev:
varför ska man ta bort balken? för att få på fronten?

Han menar om du vill att front balken ska följa med fronten bort. Vad är det för front du ska ha dit ?

ok x40 front

marcus1
15 mars 2010 ·

Hilbertson skrev:
Precis ! smile Så gjorde jag ... Jag höl på o greja som fan när jag skulle ta av min .. Sen tog jag fram Hynes boken och då stog de att korckbalken bara satt med 4 skruv så jag lossade dom så fick jag allt i näven sen smile

Sen så sitter krock balken fast på orginalkjolen med typ 8 jobbiga klipps som man får bända loss..
Du kommer förstå vad jag menar när du tagit av de smile de e lite pilligt men absolut inga större problem smile

Känns lite onödigt att ta bort hela balken 8-) men jag blev så nyfiken så ska ta bort min också, haha. Kanske är smidigare då. Men du menar att det är bättre om man inte får in plastclipsen i balken som den sitter ? eller varför är det lättare om man tar bort balken?

Senast redigerat av Arenwik (15 mars 2010)

Hilbertson
15 mars 2010 · 207 Inlägg

Jag gjorde så på min , De tog kanske 20 min och få av alltihop när jag visste var alla skruvar satt.. Skruvarna sitter underifrån , Behövs en spärrnyckel en lång förlängare och rätt hylsa för att lossa den , den får ni/du plocka låss alla strömkontakter med till dimljus och dylikt, tyvärr har jag ingen direkt bild på hur allt ser ut lös taget.


Innut i Fronten sitter de en Stor Plast konsoll med clips på , Krock balken sitter fast i dom clippsen , Dvs skall du Rycka loss Fronten utan att loss krock balken då får du rycka för kung och fosterland asså..
Det är därför jag säger att de e enklare att ta av allt med krock balken också. SÅ kan man enklare lossa krockbalken från Kjolen , och sen förmodligen lossa Plast konsollen och flytta över allt till den nya Fronten.


Fick panik att förklara i ord så sprang ut och tog kort på min orginal kjol så ni ser hur krock balken sitter fast , så ser ni hur hårt fronten sitter om ni försöker rycka loss den.
krockbalken sitter fast med dom STORA clipsen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/36791/878070_dc9t3z.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/archive/36791/878071_44o96w.jpg



Hittade även en bild på nätet på en Lös krock balk .. så ni ser hur långt in Skruvarna borde sitta när ni väl är under bilen.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/36791/878101_7mqwrr.jpg

Senast redigerat av Hilbertson (15 mars 2010)

Volkswagen Caddy "Jobb Bilen" (2007)
-tC-
16 mars 2010 · 41 Inlägg

Hilbertson skrev:
Jag gjorde så på min , De tog kanske 20 min och få av alltihop när jag visste var alla skruvar satt.. Skruvarna sitter underifrån , Behövs en spärrnyckel en lång förlängare och rätt hylsa för att lossa den , den får ni/du plocka låss alla strömkontakter med till dimljus och dylikt, tyvärr har jag ingen direkt bild på hur allt ser ut lös taget.


Innut i Fronten sitter de en Stor Plast konsoll med clips på , Krock balken sitter fast i dom clippsen , Dvs skall du Rycka loss Fronten utan att loss krock balken då får du rycka för kung och fosterland asså..
Det är därför jag säger att de e enklare att ta av allt med krock balken också. SÅ kan man enklare lossa krockbalken från Kjolen , och sen förmodligen lossa Plast konsollen och flytta över allt till den nya Fronten.


Fick panik att förklara i ord så sprang ut och tog kort på min orginal kjol så ni ser hur krock balken sitter fast , så ser ni hur hårt fronten sitter om ni försöker rycka loss den.
krockbalken sitter fast med dom STORA clipsen.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/36791/878070_dc9t3z.jpg





http://www1.garaget.org/gallery/archive/36791/878071_44o96w.jpg



Hittade även en bild på nätet på en Lös krock balk .. så ni ser hur långt in Skruvarna borde sitta när ni väl är under bilen.




http://www1.garaget.org/gallery/archive/36791/878101_7mqwrr.jpg

Okej men nu är jag helt med fick av min utan att ta bort balken men jag slet hela dan för att få på den nya fronten och den kom på men inte helt liksom, den sitter bara i hjulhuset så jag ska ta tag i detta till helgen eller nu på torsdagskväll så ska jag se hur det går har en lång spärrnyckel så får se om den räcker in den är väl säkert ca 25cm hoppas det räcker. sen när jag fått loss skiten är det väl bara att trä över den nya frontkjolen och sedan kasnek sätta upp den lite löst och sedan kolla så den sitter rätt rita och ta loss skruva fast sen sätta tillbaka balken... så jag tänker iaf om det är rätt vet jag inte?... får se hur det går
tack för hjälpen än så länge iaf smile

Hilbertson
16 mars 2010 · 207 Inlägg

Hoppas de löser sej för dej smile

Volkswagen Caddy "Jobb Bilen" (2007)
-tC-
16 mars 2010 · 41 Inlägg

Hilbertson skrev:
Hoppas de löser sej för dej smile

ja hoppas dä smile btw frääsch bil du har smile

Hilbertson
16 mars 2010 · 207 Inlägg

-tC- skrev:

Hilbertson skrev:
Hoppas de löser sej för dej smile

ja hoppas dä smile btw frääsch bil du har smile

Jobbar på de wink Bygger motorn nu smile Projekt vinter smile

Volkswagen Caddy "Jobb Bilen" (2007)
-tC-
16 mars 2010 · 41 Inlägg

Hilbertson skrev:

-tC- skrev:

Hilbertson skrev:
Hoppas de löser sej för dej smile

ja hoppas dä smile btw frääsch bil du har smile

Jobbar på de wink Bygger motorn nu smile Projekt vinter smile

Gilla smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang