4828
Sök

Köpa Signalprocessor från USA?

1 727 Inlägg
17 mars 2010
Basen och lådan.
Är lådan 100% tät, ska det behövas "kraft" för att trycka in konan.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 581 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Får kolla tätheten imorgon på hemmaanläggningen.
Det är ju Mattias på backes som byggt så kan inte tänka mig att det skulle vara felet. Alltså det låter bra tills man verkligen börjar komma upp lite i volym. Alltså vardagslyssning lite högre än pratnivå fungerar men däröver börjar det låta skit.
Senast redigerat av Fellow (17 mars 2010)

1 727 Inlägg
17 mars 2010
Hemmaanläggningen behövs inte, testa med handen, konan ska INTE sjunka in sakta!

Pierre

111 Inlägg
17 mars 2010
lite nostalgi....saknar min deq9200....ligger luktar bränt någonstans i en låda sad

1 581 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Hemmaanläggningen behövs inte, testa med handen, konan ska INTE sjunka in sakta!

Pierre

hmm, när du säger det så kan jag inte minnas att den sjunker in sakta utan när jag trycker på den så är den ju spänstig. Men jag tar in den i huset för att testa den med ljud och allt för att se att det bara är inställningar som gör att den spelar kasst.

1 581 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:

Pierre

Alltså, hur menar du med att konan inte ska sjunka in sakta? Trycker jag på elementet så sjunker ju den in "sakta" som det är nu och det andra elementet trycks ut eftersom den är sluten. Det låter som att basen stannar tvärt liksom när den slår. Det var heller inte tätt bak mot bakluckan på sidorna och känns som att det kan läcka bakåt ovantill också. Får kika på detta men ikväll ska jag kika med hemmastereon för att kolla att det är inställningar, läckare eller felaktig volym som är problemet.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 mars 2010
Fellow skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Alltså, hur menar du med att konan inte ska sjunka in sakta? Trycker jag på elementet så sjunker ju den in "sakta" som det är nu och det andra elementet trycks ut eftersom den är sluten. Det låter som att basen stannar tvärt liksom när den slår. Det var heller inte tätt bak mot bakluckan på sidorna och känns som att det kan läcka bakåt ovantill också. Får kika på detta men ikväll ska jag kika med hemmastereon för att kolla att det är inställningar, läckare eller felaktig volym som är problemet.

Låter som att lådan i sig är tät.

Hade den andra basen inte tryckts ut lika mkt som den du trycker på åker in så hade lådan garanterat läckt som ett såll.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 727 Inlägg
18 mars 2010
Jaha, det var TVÅ basar i en sluten...

Då tycker JAG att du ska dela av volymen till 2.
Vad för element, vilken volym har du?

Pierre

1 581 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Jaha, det var TVÅ basar i en sluten...

Då tycker JAG att du ska dela av volymen till 2.
Vad för element, vilken volym har du?

Pierre

Inte jag som byggt lådan så vet faktiskt inte volymen. Antar att jag kan ringa Mattias på backes och fråga volymen. Basarna är Rockford Punch stage 2 D410. Finns ju en lådbyggare på rockfords hemsida där jag kan slå in yttermått och godstjocklek och se volymen. Just nu delar basarna på volymen och det sitter ett stag emellan bara. En bit dämpullsväv bakom magneterna på vardera sida av staget.

http://www.rockfordfosgate.com/products … ;p_status=

Basarna drivs av ett GAS C1 steg som belastas i 2 ohm och ska enligt specifikationer ge 1000W då. Kanske ska koppla om till 4 ohm?
Senast redigerat av Fellow (18 mars 2010)

1 581 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Fick ut 47.3 liter på Rockfords box advisor använt utav yttermått och 18mm mdf. Detta är såklart utan att räkna med basarnas volym samt staget.

1 727 Inlägg
18 mars 2010
D410-modellen har ju 2 basar med 2st 4 ohmsspolar, du kan bara få 1 eller 4ohm då.

Pierre

1 581 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Okej? Men om jag parallellkopplar varje bas på sig självt mellan spolarna så blir väl dem 2 Ohm? För dem är inte kopplade till varandra.
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_4ohmDVC_2ohm.gif

Det jag har märkt nu efter test med hemmaanläggningen är att spånskivan har en jävla svängfrekvens? Låter dessutom som att basen slår emot godset i hålet alltså att hålet är för litet? Skulle det hjälpa med svängningarna att fylla lådan med STP M1 matta?

1 727 Inlägg
18 mars 2010
Visst blir det 2 ohm, ditt slutsteg är alltså ett 2-kanal.....?

Matta kan dämpa svängningar, men jag anser att lådan är för dåligt byggd som det verkar.

18mm MDF på en rak enkel låda anser jag för klent.
18mm med massor(inte bara ett) av stag, m.m går bra.

Svårt att säga mer utan att ha hört/sett lådan.

Pierre

1 581 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Nope, har ett monosteg med 4 kopplingsplintar bara.

Okej, jag kan inte bedömma om det är klent då jag inte har någon själv erfarenhet men det är spånskiva och inte MDF:)

Förstår att det kan vara svårt men jag ska sätta in lådan i bilen imorgon igen och kika på inställningar. När jag kommer hem från tjejen på måndag så väntar 40 mattor med dämpning så då lägger jag i vilket fall som helst i 4 mattor i lådan o ser vad som händer.

Min gamla portade fabriksbyggda låda var ju inte direkt musikalisk men då var iaf problemet att framsystemet inte mötte upp med basen men nu känns det som tvärtom.

1 727 Inlägg
18 mars 2010
Dubbla plintar, ja då lastar du steget 1 ohm, har du ström för det?

Pierre

1 581 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Har ett Banner Running Bull 70 A Batteri och 50mm2 kabel bak till stegen. Så har haft de funderingarna att parallellkoppla ihop basaran o köra 4 Ohm.

1 727 Inlägg
18 mars 2010
Parallellkoppla var bas försig, och sedan basarna i serie, då lastar du steget 4ohm.
Mindre wattsiffror, men bättre kontroll på konerna och bättre ljud.

Pierre

1 581 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
I'll do it! big_smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 mars 2010
Horsyhorse skrev:
Parallellkoppla var bas försig, och sedan basarna i serie, då lastar du steget 4ohm.

Pierre

Eller seriekoppla varje bas för sig och parallellkoppla på steget.

Funkar samma:D
Och är enklare IMO.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 581 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Eller seriekoppla varje bas för sig och parallellkoppla på steget.

Funkar samma:D
Och är enklare IMO.....

Kan jag ju också göra:) Men som sagt, har trott att jag lastat steget i 2 ohm och inte 1 ohm så inte konstigt att grejerna distar på hög volym.

Sök