3046
Sök

BMW E39 - display test i panelen?

dARKiE
5 031 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#1
Hejsan.

Har sökt efter denna frågan på autopower och google.

Men har för mig att jag har sett en fullständig förklaring på vad dem olika "testen" gör för något i instrumentpanelen när man trycker in trippmätaren. Men kan inte hitta den längre.

Anledningen till att jag frågar är för att far min skulle släcka oljeservicelampan i 525:an. Han lyckades med detta men nu lyser inte lamporna i instrumentet när halvljuset är igång, endast vid parkeringljus.. Dessutom så lyser inte dem vänstra angeleyes längre och vänstra blinkerslampan lyser svagt oranget hela tiden.

Funderar på om han kommit åt något annat test så vill därför hitta denna lista igen om vad dem olika "test1, test2, test3 osv.." gör för något..

/mvh skog
Senast redigerat av Darkie (20 mars 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Darth Vader
1 644 Inlägg
20 mars 2010
#2
Svar kopierat ifrån e38.org (Bibeln på internet till e38/e39 smile ):

The Check Control in the instrument cluster of the current BMW 5/7series hides some secrets. Here is the procedure how to unveil them and how to unlock the system to get access to all tests:
Turn ignition to pos. II
Push right button in the instrument cluster and keep it pushed. You will first see "Check Control OK", some seconds later you will see "Test Nr.01"
Push the left button on the instrument cluster to see the car's identification number. Add the 5 digits together and write down that number, you will need it for unlocking all the functions. Example: DG23278 will lead to 2+3+2+7+8 = 22
Push the right button until you see "Test Nr.19"
Push left button until you see the number that is equal to the one you calculated above
Push right button again

Now you will have unrestricted access to Test No.3-21. If you made an error in the procedure mentioned above, Test No.3-21 will only display Lock:ON

Most of the tests are self-explanatory:
1. Display Car's identification number, HW/SW version, construction date
2. A very beautiful instrument test
3. Current consumption (liters/hour)
4. Average consumption (liters/100 km)
5. Current range
6. I think this is remaining fuel in tank. Three sets of numbers: A/B/C. And I've noticed A+B=C.
7. Engine RPM / Coolant Temp (C)
8. Current Speed (kph)
9. System voltage at Term. "R" (Battery Voltage)
10. Country/Language (US, Spa, Ger, Jap, etc.)
11. Units am/pm
12. Average Speed
13. ETA
14. Date of Software Mask
15. Production Diagnosis
16. ""
17. Display Vehicle Specific Data
18. Alarm Changeover (cont. vs. intermittent OBC chime)
19. Lock/Unlock
20. Correction factor for fuel consumption (nicht ändern!)
21. Reset all defect codes

Källa: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/129948
Senast redigerat av Tom (20 mars 2010)

Braaaaap?

272 Inlägg
20 mars 2010
#3
Här finns även på svenska:

http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=554.0

Hemliga tester/funktion/inställningar som man kan komma åt på en E39 med den lilla färddatorn som styrs av knappen i blinkersspaken och med display vid mätarställningen.
För att komma åt testerna:

1. Tändningen avstängd.
2. Håll in mätarställningskappen.
3. Sätt på tändningen med knappen intryck, kommer texten test 1 på displayen.
4. Med hjälp av knappen stegar du fram till test 19.
5. Texten On och Off visas växlande.
6. Ett tryck på knappen Off visas låser nu upp de utökade testerna och funktionerna.
7. Nu kan du stega igenom de olika testerna.

I steg 3, även om motor starta kan du ser testvärdena.
Det finns 21 olika tester, varje test kan sedan upplysa dig av olika underfunktioner. För kunna växla mellan tester, tryck knappen en kort stund.

Fordonsidentitet
1.0 - 5 sista i chassinummer.
1.1 - K – nr?
1.2 - Instrumenttypnummer
1.3 - Coding – Diagnos – Bus index ?
1.4 - Tillverkningsvecka och år
1.5 – HW – SW version
1.6 – ?
1.7 - CAN – KI version ?

Test 2 - Testfunktion för instrument.

Test 3 – Serviceindikator
3.0 – Liter sedan service
3.1 – Dagar sedan service

Test 4 - Momentanförbrukning
4.0 – L/100 km

Test 5 - Medelförbrukning
5.0 – L/100 km
5.1 – Räckvidd

Test 6 - Bränslenivå
6.0 – Sensor 1 och sensor 2
6.1 – Total
6.2 – Total fördröjd

Test 7 – Mätpunkter
7.0 - Motortemperatur
7.1 – Yttertemperatur
7.2 - rpm
7.3 - km/h

Test 8 – Mätpunkter
8.0 – System voltage ?
8.1 – HG left och right?
8.2 – Bromsslitage?
8.3 – Temp?

Test 9 – batteri
9.0 – Batteri spänning

Test 10 – Landsinställningen
10.0 – Land (00 = Tyskland – osv)

Test 11 - ?

Test 12 - ?

Test 13 – Test till pling

Test 14 – Felkoder
14.0 – Fel 1
14.1 – Fel 2
14.2 – Fel 3
14.3 – Fel 4
14.5 – Fel 5

Test – 15 ?
Test – 16 ?
Test – 17 ?
Test – 18 ?

Test – 19 – OBC upplåsning
Test – 20 – Bränslekoefficient
Test – 21 – Reset av felkoder men inte servicelampor
Senast redigerat av Nicklas-med-ck (20 mars 2010)


dARKiE
5 031 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#4
tack så hemskt mycket båda två!


Angeleyesen löste sig också, var dålig jord i strålkastaren.
Hade tydligen varit fel förut men jag hade inte sett detta.
Trodde då att det hänt när jag nollställde mätaren.

Men det var kul att se vad alla testen är till för!

tackar! smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade


Sök