Låsa upp med fjärrkontroll på längre avstånd genom huvudet

Skyracer Skyracer
31 mars 2008 · 917 Inlägg

Det här skulle jag vilja se på Myth busters! big_smile

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Merclone Leg. Spådam
31 mars 2008 · 816 Inlägg

Jag provade att stå 20 meter från bilen och låsa upp "vanligt" men det funkade inte. Sen satte jag dosan mot skallen, men det funkade inte heller. Då provade jag mot tasken, fast då kunde jag ju lika gärna låsa upp med nyckeln...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Smajly
31 mars 2008 · 3 059 Inlägg

ironhead skrev:
förklaring följer man har ytterst lite ström i kroppen och den strömmen förstärker batteriet  och därmed signalen

Nja, kanske inte exakt. Batteriet får inte mer ström genom dig. Då hade du inte behövt ha den på huvudet eller annan kroppsdel. Då hade det räckt med fingret ju. Och att när du ärväldigt statiskt laddad skulle du slå ut komponenter i sändaren.

De e nog så att kroppen fungerar, som någon annan skrev tidigare, som antennförstärkare.
Läs på lite om radiovågor och sånt. Förmodligen är en normallång kropp lagom längd för signalen. Som du kanske vet så får du inte bättre mottagning på din radio bara för att du skulle koppla 24 volt i bilen eller har en antenn som 23 meter lång.
Alla komponenter är avvägda för en viss längd av antenn beroende på vilken frekvens den sänder med, går att räkna ut genom spec. på sakerna.

Ett exempel. Förr när alla hade komradio i bilarna eller som dom flesta har idag i båten. Det fanns en anledning till att alla antenner hade en viss längd och att det fanns ett litet mätinstrument för att ställa in det optimalt genom att man kunde förlänga, alternativt förkorta sprötets översta del för att anpassa den till olika typer av utrustning.
Sen spelade det ingen roll om du hade 40 meter antenn eller 0,5 meter antenn, det hade samma verkan, sämre signal.
Samma sak gäller för RC bilar, flyg, båt o helikopter. Det finns en anledning till att alla antenner på både sändare och mottagare alltid har en viss längd.. för att passa optimalt till just den frekvens dom använder.
Samma gäller radiomaster. Dom justeras till en exakt längd för att ha optimal räckvidd för sin frekvens. Annars hade man bara pumpat inte några extra volt i dom så hade dom sänt till månen.
Du har ett visst motstånd i alla antenner också som måste stämma för frekvensen. Kortantenner är lindade på ett annat sätt och många av dessa har förstärkare inbyggda för att ge samma signal som en vanlig antenn. Det är därför dessa oftast är en aning tjockare än normala antenner.

Skulle tro att du inte får samma effekt om du skulle vatt 60cm hög bara..

Senast redigerat av Smajly (31 mars 2008)

NxV ElectroRaggare
1 april 2008 · 883 Inlägg

Det fungerar inte på mig iaf.. Man kanske är lite Oelektrisk smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
adent
23 mars 2010 · 2 Inlägg

Snillen spekulerar smile Det funkar helt klart, men det beror på att pannan reflekterar signalerna och/eller att huvudet agerar jordplan åt antennen så man får en riktverkan. Borde alltså inte fungera om man vänder sig från bilen när man trycker (förutsatt att där inte finns något som kan reflektera signalen igen).

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t … 521416.ece

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
24 mars 2010 · 461 Inlägg

om jag inte har fel. så hjärn-cellerna i hjärnan, är laddade med elektriska signaler, eller hur nu jag ska förklara det.


enkel sagt, så skickar de elektriska signaler från ena hjärtcell till den andre.

så hjärnan är som en elektrisk fällt. vilket i sin tur förstärker signalen.


det just därför. för 30-40 år sedan, när man hade vanliga anten på tv.  så kunde man få bättre signal om man gick och tog i den.



nu kan det stämma eller e jag helt ute och fiskar rosa apor

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
r2d2artur
24 mars 2010 · 283 Inlägg

Hörde det för några år sen och testade, det verkar fungera på ett undligt sätt.

MIKK0 Designer.
24 mars 2010 · 1 260 Inlägg

Smajly skrev:

ironhead skrev:
förklaring följer man har ytterst lite ström i kroppen och den strömmen förstärker batteriet  och därmed signalen

Nja, kanske inte exakt. Batteriet får inte mer ström genom dig. Då hade du inte behövt ha den på huvudet eller annan kroppsdel. Då hade det räckt med fingret ju. Och att när du ärväldigt statiskt laddad skulle du slå ut komponenter i sändaren.

De e nog så att kroppen fungerar, som någon annan skrev tidigare, som antennförstärkare.
Läs på lite om radiovågor och sånt. Förmodligen är en normallång kropp lagom längd för signalen. Som du kanske vet så får du inte bättre mottagning på din radio bara för att du skulle koppla 24 volt i bilen eller har en antenn som 23 meter lång.
Alla komponenter är avvägda för en viss längd av antenn beroende på vilken frekvens den sänder med, går att räkna ut genom spec. på sakerna.

Ett exempel. Förr när alla hade komradio i bilarna eller som dom flesta har idag i båten. Det fanns en anledning till att alla antenner hade en viss längd och att det fanns ett litet mätinstrument för att ställa in det optimalt genom att man kunde förlänga, alternativt förkorta sprötets översta del för att anpassa den till olika typer av utrustning.
Sen spelade det ingen roll om du hade 40 meter antenn eller 0,5 meter antenn, det hade samma verkan, sämre signal.
Samma sak gäller för RC bilar, flyg, båt o helikopter. Det finns en anledning till att alla antenner på både sändare och mottagare alltid har en viss längd.. för att passa optimalt till just den frekvens dom använder.
Samma gäller radiomaster. Dom justeras till en exakt längd för att ha optimal räckvidd för sin frekvens. Annars hade man bara pumpat inte några extra volt i dom så hade dom sänt till månen.
Du har ett visst motstånd i alla antenner också som måste stämma för frekvensen. Kortantenner är lindade på ett annat sätt och många av dessa har förstärkare inbyggda för att ge samma signal som en vanlig antenn. Det är därför dessa oftast är en aning tjockare än normala antenner.

Skulle tro att du inte får samma effekt om du skulle vatt 60cm hög bara..

Fast det där kan inte stämma! Jämnför sändaren från komradion med en radiomast. Lite skillnad där va? Därav större antenn/antenn högre upp för komradion skulle jag tro.  Sen så är det mottagaren du ställer vilken frekvens du vill ta emot. Annars skulle du behöva gå ut och justera antennen när du vill byta kanal.

Exempel med tv antenn. Bor du ute på landet och har 10mil+ till närmaste mast så kan du behöva ha antennförstärkare och antennen på taket för att det skall fungera. Bor du i Nacka väldigt nära masten så kan det räcka med enbart antennkabeln.

Senast redigerat av MIKK0 (24 mars 2010)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
von_blad
24 mars 2010 · 461 Inlägg

Edge skrev:
Jo kroppen fungerar ju som en antenn eller antennförstärkare, man har ju skruvat ur antennen på byggradion och satt dit fingret ibland i brist på annat.. hehe
Men har inte tänkt på bilnyckeln direkt. Men det är väl så, man använder den varje dag och då tänker man helt enkelt inte på det. Brukar ju ändå vara så nära bilen när jag låser upp.
Öppnar jag inte en dörr inom en minut så låser den ju igen.. hehe tongue

Konstigt att det fungerar, men det fungerar inte att hålla ett finger på bilnyckeln, utan bilnyckeln måste upp till huvudet... Inte provat att trycka pannan mot radion någon gång för att testa om det blir bättre än med fingret? big_smile

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
volvoentusiasten
24 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Tänk på att det bara fungerar på killar med utåtriktad antenn. För tjejer med inbyggd antenn så fungerar inte detta knep sad

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 mars 2010 · 6 170 Inlägg

Man kan låsa upp bilen från ännu längre avstånd om man håller nyckeln så högt man kan.

Svaret är ju egentligen ganska enkelt för radiovågor studsar och ju högre man håller nyckeln, desto fler radiovågor studsar i marken och in i bilens mottagare = starkare signal/längre räckvidd. En bilnyckel är ju en vanlig rundstrålande antenn...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Lurken_85
24 mars 2010 · 832 Inlägg

linuslinje skrev:
Tänk på att det bara fungerar på killar med utåtriktad antenn. För tjejer med inbyggd antenn så fungerar inte detta knep sad

Därför det inte funkar för endel killar oxå då kanske. För kort antenn. tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
kawiZz RMR-Crew
25 mars 2010 · 478 Inlägg

Lurken_85 skrev:

linuslinje skrev:
Tänk på att det bara fungerar på killar med utåtriktad antenn. För tjejer med inbyggd antenn så fungerar inte detta knep sad

Därför det inte funkar för endel killar oxå då kanske. För kort antenn. tongue

HAha!

Mortalis VW-nörd?
25 mars 2010 · 4 332 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Man kan låsa upp bilen från ännu längre avstånd om man håller nyckeln så högt man kan.

Svaret är ju egentligen ganska enkelt för radiovågor studsar och ju högre man håller nyckeln, desto fler radiovågor studsar i marken och in i bilens mottagare = starkare signal/längre räckvidd. En bilnyckel är ju en vanlig rundstrålande antenn...

Då ska ja pröva å hålla fjärren vid midjehöjd, sen sätta mig på huk o sätta den mot huvet, så ja e i samma höjd som tidigare, å se om de stämmer smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang