2557
Sök

Lämnade in bilen för att laga cab betalat med fort trasig

597 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Tja, var o lämnade iväg min bil på felsökning + lagning av cab (taken hade fastnat) dvs gick ej o få upp. Verkstan ringde o sa att det skulle gå på 5000kr ett fullkomligt logiskt o bra pris(detta gjordes inte proffsigt heller finns förklarat ett par inlägg ner), betalar får bilen "lagad" o kör bilen vidare till lackeraren för mont av stötfångare.

Väl hos lackeraren så flyter arbetet på o till sist är det bara en gummi list kvar o för att montera den så måste taket ner trycker ner cab knappen men taket rör inte på sig samma problem som förr fast omvänt dvs taket åker inte ner.

Bärgar bilen till verkstaden som utförde reparationen och förklarar situationen o lämnar in bilen.

Nu till det tråkiga: De ringer mig idag och vill då ha 7000kr + moms för att fixa taket IGEN en 100kr vajer som hoppat av så de vill ha 6900för arbetet.

hur fasiken de kunnat reparera något alls på taket första gången o intet fixat vajern jag menar bilen är avställd och har absolut inte brukats av någon så den kan ju inte ¨gått sönder efter verkstads besöket.

Så min fråga är ska jag le o ta min bil till ngn annan verkstad (åker aldrig mer till dem) o betala för att få taket fixat eller skall jag driva saken vidare med dem så att de fixar taket som de redan "lagat" en gång och som jag betalt.

MVH
Senast redigerat av PlatinumRacing (26 mars 2010)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 mars 2010
Å varför provar man inte om det som varit trasigt funkar när bilen hämtas från en dyr reparation?
Senast redigerat av hotrodder (25 mars 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
25 mars 2010
har du kvitto? gjorde du det "vitt"?

då borde du väl ha någon form av reparationgarant?

Team Insane Racing

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
26 mars 2010
Dom Malm3n säger; har du kvitto och inte fått jobbet gjort "svart" så ska det bara vara att åka dit och kräva att dom fixar det, eftersom att det uppenbarligen inte fungerade som det skulle när dom fixat det.

597 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
Hexenhammer skrev:
Dom Malm3n säger; har du kvitto och inte fått jobbet gjort "svart" så ska det bara vara att åka dit och kräva att dom fixar det, eftersom att det uppenbarligen inte fungerade som det skulle när dom fixat det.

Har kvitto gjort hos en autoriserad verkstad givetivs vitt, enligt verkstan så har de gjort rätt o reparerat problemet o menar att det  nya problemet (en vajer gick av) uppstod efteråt men hur kunde vajern gått sönder när bilen absolut inte ens brukats.

Jag gav 4000kr för den första felsökningen borde de inte ha sett att vajern var av/påväg att gå av?
Senast redigerat av PlatinumRacing (26 mars 2010)

406 Inlägg
26 mars 2010
PlatinumRacing skrev:
Hexenhammer skrev:

Har kvitto gjort hos en autoriserad verkstad givetivs vitt, enligt verkstan så har de gjort rätt o reparerat problemet o menar att det  nya problemet (en vajer gick av) uppstod efteråt men hur kunde vajern gått sönder när bilen absolut inte ens brukats.

Jag gav 4000kr för den första felsökningen borde de inte ha sett att vajern var av/påväg att gå av?

Vad fixade/byte dom första gången då?
Och 6900kr tycker jag är dyrt för arbetet:/

MvH Glenn Wiberg

597 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
DJeXCute skrev:
PlatinumRacing skrev:
Hexenhammer skrev:

De sa att det var fel i program varan första gången jag var där, Hur som haver har jag nu varit o hämtat hem bilen. Frågade verkstadschefen hur det kan ha gått till iom att bilen icke brukats o han hade ej ett rakt svar,

Men jag la inte allt för mycket energi på att tjata på dem då de vänligt visade mig vart vajern är av samt ett litet knep hur man får taket att åka ner endå, tydligen har mercedes räknat med att vajern kan gå sönder o har därför monterat på en backup vajer så nu fungerar taket utmärkt fast man måste manuellt dra till i vajern varje gång.

Köpte en ny vajer ala 150kr från dem o enligt mig tar det ej mer än 30 - 40min att fixa då man endast behöver plocka loss två plastpaneler i bagaget. så de kan ju köra upp sina 6900kr exlusive moms för arbetet där solen aldrig skiner.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
26 mars 2010
Jag skulle ringa konsumentverket och fråga !

Mvh S.Österdahl

463 Inlägg
26 mars 2010
PlatinumRacing skrev:
DJeXCute skrev:
PlatinumRacing skrev:

De sa att det var fel i program varan första gången jag var där, Hur som haver har jag nu varit o hämtat hem bilen. Frågade verkstadschefen hur det kan ha gått till iom att bilen icke brukats o han hade ej ett rakt svar,

Men jag la inte allt för mycket energi på att tjata på dem då de vänligt visade mig vart vajern är av samt ett litet knep hur man får taket att åka ner endå, tydligen har mercedes räknat med att vajern kan gå sönder o har därför monterat på en backup vajer så nu fungerar taket utmärkt fast man måste manuellt dra till i vajern varje gång.

Köpte en ny vajer ala 150kr från dem o enligt mig tar det ej mer än 30 - 40min att fixa då man endast behöver plocka loss två plastpaneler i bagaget. så de kan ju köra upp sina 6900kr exlusive moms för arbetet där solen aldrig skiner.

Hur i hela kan de ta 6900+moms för något som tar 30-40min???

Jag har valt fel yrke!!

Sanizz
26 mars 2010
Har dom gett dig ett pris för vad det skall kosta att laga den och du betalt det. Då skall dom LAGA den, inget snack om saken. Ring konsumentverket och prata med dom, sen åk till verkstaden och få det fixat.

597 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
habomaster skrev:
PlatinumRacing skrev:
DJeXCute skrev:

Hur i hela kan de ta 6900+moms för något som tar 30-40min???

Jag har valt fel yrke!!

De sa att det skulle ta dem 4timmar lollol

597 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
Sanizz skrev:
Har dom gett dig ett pris för vad det skall kosta att laga den och du betalt det. Då skall dom LAGA den, inget snack om saken. Ring konsumentverket och prata med dom, sen åk till verkstaden och få det fixat.

Nu är det som så att jag ej kan bevisa att vajern var sönder innan jag fick bilen då den kördes till lackeraren direkt efter besöket såg den inte fören efter 2veckor. Borde bett bärgarna o kolla det direkt (lätt o vara efterklok) en annan hypotes jag har är att ngn av lackerarna/polarna som hjälpte till m bilen råkat dra av vajern vid mont av bakrestötfångarn.

Fast det som egentligen stör mig är att innan första verkstads besöket så fungerade inte taket pga att vänstra bagage låset låst sig o väll i verkstan så sa dem att det var som tidigare nämnt problem med programvaran därav låsningen. Idag är det samma fel dvs låset låser sig o nu är det vajern det är fel på. Min hypotes är att verkstan inte rörde program varan utan tog upp taket med hjälp av backupvajern men tog betalt för felsökning o programering och hoppades att jag/bärgarna icke skulle testa fören lacken var klar o då försöka få ut mer pengar genom att reparer det egentliga felet.

Mycket text men tror att det jag menar framgår.

MVH

VW-nörd?
4 332 Inlägg
26 mars 2010
Schysst timpeng hos merca verkstäderna alltså...men jag skulle bli otroligt förvånad om konsumentvägledaren sa nåt annat än att de ska stå för reparationen.
För egentligen är det ju såhär, ditt tak är trasigt, skitsamma vad som är fel, det funkar inte att hissa upp eller ner som de ska. Du åker dit, eftersom du inte har en jävla aning om vad felet är betalar du felsökningen, felsökningen betyder att DOM ska kolla allt som kan vara fel med taket, dvs de borde ju fan se att vajern gett upp eller har en tråd kvar, de felsöker ju?
Sen lagar de och säger att allt är frid och fröjd vilket det tydligen inte är, då är ju inte reparationen rätt gjord, för taket fungerar ju inte. Återigen e de skitsamma vad felet är, du åkte dit för att få ett fungerande tak och de gav dig pris på det samt att de letade vad felet var.
Sen undrar man ju om de själva ens testat att taket fungerat efter att de "lagat" det tongue
Ungefär så jag tror att konsumentvägledarn kommer resonera, och så verkstan borde resonera tycker jag.
Senast redigerat av Mortalis (26 mars 2010)

597 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
Ännu en sak som stör mig är att jag vid första kontakten med verkstaden sa att jag endast ville ha en felsökning först som inte fick överstiga 1900kr o därefter en prisuppgift på vad det skulle kosta o laga taket. Men det de gjorde var att de ringde mig dan efter o sa japp nu är taket fixat men vi har lite problem med felsökningen nu är det så att den fick gå på 5000kr. Jag var dok så glad över att rep kostade under 10k som jag trott att jag glatt betalade. Men tycker att detta är väldigt oproffsigt.

597 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
Mortalis skrev:
Schysst timpeng hos merca verkstäderna alltså...men jag skulle bli otroligt förvånad om konsumentvägledaren sa nåt annat än att de ska stå för reparationen.
För egentligen är det ju såhär, ditt tak är trasigt, skitsamma vad som är fel, det funkar inte att hissa upp eller ner som de ska. Du åker dit, eftersom du inte har en jävla aning om vad felet är betalar du felsökningen, felsökningen betyder att DOM ska kolla allt som kan vara fel med taket, dvs de borde ju fan se att vajern gett upp eller har en tråd kvar, de felsöker ju?
Sen lagar de och säger att allt är frid och fröjd vilket det tydligen inte är, då är ju inte reparationen rätt gjord, för taket fungerar ju inte. Återigen e de skitsamma vad felet är, du åkte dit för att få ett fungerande tak och de gav dig pris på det samt att de letade vad felet var.
Sen undrar man ju om de själva ens testat att taket fungerat efter att de "lagat" det tongue
Ungefär så jag tror att konsumentvägledarn kommer resonera, och så verkstan borde resonera tycker jag.

Mitt problem där är att jag inte kan bevisa att vajer var i dåligt skick då jag som tidigare nämt inte sett eller rört bilen fören två veckor efter reparationen. Så båda kan ha rätt/fel

Nästa gång tar jag med dig dit så får du ge de en utskällning tongue lol

Tror inte jag ska driva vidare detta då det inte behövs så mycket tid lr energi att byta ut vajern samt att de är väldigt trevliga o hjälpsama a iallafall kundmottagarna fick till och med rep instruktioner av dem o nu kikar ju solen ut titt som tätt o då skall man inte gå runt med aggresioner tongue Som de säger i låten Dont worry Be happy lol

Tack för alla svar

MVH

2 182 Inlägg
27 mars 2010
Vet inte om Tyskarna räknar som Fransmännen, men i Frankrike så börjar man debitera för arbetstis så fort en kund kommer innaför dörren, vilket gör att ett jobb som tar 20 minuter kan debiteras för 1 timma  eller mer i arbetstid.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Sök