Köpa nytt ljud för 6000 kr, vad rekomenderar DU och varför ?

evilaudio
25 mars 2010 · 16 195 Inlägg

DLS CA41 steg,DLS R5 kit,DLS RW 12 bas..   de kommer du långt på.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Wirrarn
26 mars 2010 · 15 Inlägg

Ytterligare 3 Frågor (Hoppas ni inte tycker jag är för jobbig nu big_smile)

Skall max watten på ett slutsteg, vara lika hög som på basen?

Såg att det finns adapter som gör dessa 6,2 till 5,25, men finns det någon adapter som gör att 6,5 passar ? Kanske någon adapter för någon annan bil som skulle passa ? För hittar nämligen ingen som gör att det blir 6,5 efter en snabb koll

Hur presterar Blaupunkt I ljud ? Som tex dom här http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /8630.html

Tack för övrigt för all respons innan!

drazen_gti
26 mars 2010 · 807 Inlägg

Wirrarn skrev:

drazen_gti skrev:

ChriZtoffer skrev:
Säker på att du ska ha 5,25or fram? I en kompis e46 coupé var det då 6,5or i framdörrarna och lika så i hatthyllan.

det är 6.2 i e46 o inget annat. Det är lättare att montera 5.25 med adapter än 6.5, därför rekommenderar alla 5.25. Går att få in 6.5 med lite moddande dock. Viktigt! att komma ihåg är att monteringsdjupet är bara 55mm, sen får man kapa plåt. Ska du kapa så se till att du inte kapar skenan till rutan, den ligger precis bakom plåten...

Förklarar varför vissa säger att det är 6,5 och vissa 5,25 yikes Vad skulle du rekomendera att göra ? Finns det adaptrar för att få det till 6,5 ?

för att dom inte vet vad dom pratar om... Kör på 5.25 men komihåg monteringsdjupet, max 55mm!

I'd rather die like a man, than live like a coward
pippin
26 mars 2010 · 158 Inlägg

caraudiosecurity är ju utomlands.. vet inte om du måste tulla å så.. finns en massa trådar om detta med att köpa ljud från annat land smile
6000kr är inte mycket! men för 6000 hade jag köpt (just nu..) :
ett Impact PG 50.S kittsystem  --> http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=im0578
drivna av
ett Impact LK902 steg --> http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=im1008
I skuffen en Zachry BX-P12 --->  http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … 12-p78199/
drivet av
Ett Zachry 1350  ---> http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … 50-p78186/

över ca. 400 smile

+ kablar å dämpning kanske kring 6500 då du är klar smile

hoopas he orda sig för de

Edit: nästan allt är på REA wink

Senast redigerat av pippin (26 mars 2010)

join the dark side! ... and get a free cookie.
gurenius
26 mars 2010 · 1 631 Inlägg

För det första måste du inse att 6000 inte är "en hel del pengar" när man vill ha en komplett anläggning. Pengarna ska räcka till ganska mycket utrustning och monteringsmaterial.

Vidare så är inte heller 2000 något "överdrivet högt pris" för att montera. Det tar mer än 5 minuter att installera anläggningen på ett bra sätt så den fungerar som tänkt. 2000 är ett bra pris, jämför gärna med vad vilken hantverkare som helst kostar per timme.

Så, nu när du insett att du har en liten budget och inte en stor måste du kompromissa. Köper du allt på listan så blir det tyvärr rätt dålig kvalité på grejorna och då anser jag personligen inte att det är värt det. Meningen är ju att det ska bli bättre än idag! Problemet är bl a att koppla in baksystem + framsystem och bas samtidigt på ett bra sätt. Däremot vet jag att du kan få ett bättre ljud med färre komponenter för samma pengar om du prioriterar annorlunda. Vilken väg du ska gå får du välja själv, men här är två förslag:


1)
Framsystem, 5.25 tum med lös diskant. Prisklass 2.000:-
Slutsteg, 4 kanaler. Prisklass 2.500:-
Bas, 10 tum. Prisklass 800-1000:-

Kvar är ca 500:- till att bygga låda, dämpa dörrar och kablage.

2)
Byt ut basen mot ett baksystem för samma pengar. Det är aktuellt om du tex saknar skidlucka.



PS: Att baksystem behövs är bara en myt, speciellt i en så liten bil. Men många vill ändå ha ett oavsett vad experterna säger. Personligen hade jag hellre lagt en tusenlapp till på framsystemet eftersom det ger ett bättre resultat.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Lonefox Bad music kills good sound
26 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Själv tycker jag att 15K är BILLIGT idag.
Kör med grejer för 15K plus installationsmatrial i bruksbilen.


Men i vilket fall håller jag med gurenius.
Ett BILLIGT systemtips från mig:


Front: Mutant Harmony 5" (Mutant MTHA5C):  895:-
Bas: Mutant Engage 10" (MTEN10): 695:-
Steg: Mutant Ascension 4 (MTASC4): 3195:-
Totalt: 4785:- vilket ger dig en slant över till kablage.

Jag har hört Engagebasen och den låter bra för priset. (Får pisk av min 8" men den kostar 2K)
Harmony-kitet skall iaf enligt Björn på dbAkuten låta luftigt o mjukt för sitt pris.
Steget? Tja..... Reine klarade av att knipa en sm-titel i EMMA Racing (har för mig att det var vinst för honom) med den serien så....

Alla priser är dagaktuella från cdr.nu

Annars gillar jag min setup med Amega QCOX350 3.5" koax, Amega DRVRQ6 6" midbas/mellanregister, Focal Polyglass K21V2, Audison SRx 5. Visst strax över 9K men det låter bra (för priset).

Senast redigerat av Lonefox (26 mars 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Rickard-v
26 mars 2010 · 2 665 Inlägg

gurenius skrev:
För det första måste du inse att 6000 inte är "en hel del pengar" när man vill ha en komplett anläggning. Pengarna ska räcka till ganska mycket utrustning och monteringsmaterial.

Vidare så är inte heller 2000 något "överdrivet högt pris" för att montera. Det tar mer än 5 minuter att installera anläggningen på ett bra sätt så den fungerar som tänkt. 2000 är ett bra pris, jämför gärna med vad vilken hantverkare som helst kostar per timme.

Så, nu när du insett att du har en liten budget och inte en stor måste du kompromissa. Köper du allt på listan så blir det tyvärr rätt dålig kvalité på grejorna och då anser jag personligen inte att det är värt det. Meningen är ju att det ska bli bättre än idag! Problemet är bl a att koppla in baksystem + framsystem och bas samtidigt på ett bra sätt. Däremot vet jag att du kan få ett bättre ljud med färre komponenter för samma pengar om du prioriterar annorlunda. Vilken väg du ska gå får du välja själv, men här är två förslag:


1)
Framsystem, 5.25 tum med lös diskant. Prisklass 2.000:-
Slutsteg, 4 kanaler. Prisklass 2.500:-
Bas, 10 tum. Prisklass 800-1000:-

Kvar är ca 500:- till att bygga låda, dämpa dörrar och kablage.

2)
Byt ut basen mot ett baksystem för samma pengar. Det är aktuellt om du tex saknar skidlucka.



PS: Att baksystem behövs är bara en myt, speciellt i en så liten bil. Men många vill ändå ha ett oavsett vad experterna säger. Personligen hade jag hellre lagt en tusenlapp till på framsystemet eftersom det ger ett bättre resultat.

BRA talat! Helt rätt resonemang tycker jag också.

(6000kr är inte mycket. För ett slutsteg är det mkt pengar.)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Wirrarn
26 mars 2010 · 15 Inlägg

Okej, av vad många sagt så bör jag tydligen spendera lite mer pengar åt det..  Kan jag få era åsikter angående detta ?

5,25 Till framdörrarna, Blaupunkt Velocity (1 355 :- ) http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U2300
5,25 Koaxial Högtalare, Blaupunkt Velocity (895 :- ) http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U2200
Slutsteg, Blaupunkt Velocity (1 975 :- ) http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U4000
12 Tums Blaupunkt Velocity bas (1 245:- ) http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U3100

Slutpriset förr detta blir: 5 470 kr

Vilket är över min budget med tanke på att jag behöver en baslåda till basen, behöver adapters för att få fast högtalarna och sladdar för att montera allt.

Skulle uppskatta att få era åsikter angående det ljudet, om det är värt pengarna och om det blir bra.

Så ni vet, jag läser allt ni skriver och åtar mig allt, tack för all hjälp!

gurenius
26 mars 2010 · 1 631 Inlägg

Nu har du baksystem och bas. Det går inte att koppla in på ett bra sätt. Lägg pengarna på ett dyrare framsystem och välj en ännu billigare bas. Billiga basar låter bättre än dyra med lite effekt (i grova drag).


Ps. 6000 är inte jättemycket för ett steg heller. Jag har tex valt 6 Genesis-steg till min bil för ca 100.000. Men  för 6000 får man såklart ett bra steg.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
drazen_gti
27 mars 2010 · 807 Inlägg

skippa bakhögtalarna o spara 895kr för kablar, mdf och adapter wink

I'd rather die like a man, than live like a coward
Wirrarn
27 mars 2010 · 15 Inlägg

drazen_gti skrev:
skippa bakhögtalarna o spara 895kr för kablar, mdf och adapter wink

Verkar tyvär som mina bakhögtalare är spräckta så behöver dock nya där.. ^^

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Eller så kopplar du bort dina bakhögtalare och kör utan dom! wink Jag använder då typ aldrig mina, möjligtvis om det åker nån där bak som klagar på basen, annars så är dom av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
27 mars 2010 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Eller så kopplar du bort dina bakhögtalare och kör utan dom! wink Jag använder då typ aldrig mina, möjligtvis om det åker nån där bak som klagar på basen, annars så är dom av.

Högtalare bak?

Vad är det?
Varför har man det?
Vad gör de för nytta?




*Hoppas ngn ser ironin*


Men en mer seriös ton.
Detta är inte riktiat mot dig direkt Christoffer utan mer allmänt.

Jag har sagt det förr och säger dte igen:
Bakhögtalare ser jag ingen nytta med annat än i en MM-rigg (MultiMedia) med 5.1-system.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
gurenius
27 mars 2010 · 1 631 Inlägg

Wirrarn skrev:

drazen_gti skrev:
skippa bakhögtalarna o spara 895kr för kablar, mdf och adapter wink

Verkar tyvär som mina bakhögtalare är spräckta så behöver dock nya där.. ^^

Envisas du med baksystem så skippa baslådan istället då.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Lonefox skrev:

ChriZtoffer skrev:
Eller så kopplar du bort dina bakhögtalare och kör utan dom! wink Jag använder då typ aldrig mina, möjligtvis om det åker nån där bak som klagar på basen, annars så är dom av.

Högtalare bak?

Vad är det?
Varför har man det?
Vad gör de för nytta?




*Hoppas ngn ser ironin*


Men en mer seriös ton.
Detta är inte riktiat mot dig direkt Christoffer utan mer allmänt.

Jag har sagt det förr och säger dte igen:
Bakhögtalare ser jag ingen nytta med annat än i en MM-rigg (MultiMedia) med 5.1-system.

Jag vet och som sagt, dom används väldigt sällan. wink Har bara ett par 5,25" koaxialer i hatthyllan som drivs av huvudenheten vid behov vilket är typ aldrig. Dom kostade inte mycket heller, knappt ens 1/10 av framsystemet. wink

Senast redigerat av ChriZtoffer (28 mars 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
stRaend
28 mars 2010 ·

Lonefox skrev:

ChriZtoffer skrev:
Eller så kopplar du bort dina bakhögtalare och kör utan dom! wink Jag använder då typ aldrig mina, möjligtvis om det åker nån där bak som klagar på basen, annars så är dom av.

Högtalare bak?

Vad är det?
Varför har man det?
Vad gör de för nytta?




*Hoppas ngn ser ironin*


Men en mer seriös ton.
Detta är inte riktiat mot dig direkt Christoffer utan mer allmänt.

Jag har sagt det förr och säger dte igen:
Bakhögtalare ser jag ingen nytta med annat än i en MM-rigg (MultiMedia) med 5.1-system.

Precis som ChriZtoffer säger, om det åker någon i bak och speciellt om man har en bas sittandes ca ½ meter ifrån huvudet så är det trevligare med lite högre frekvenser också ^^.

Men förstår helt varför man skippar bakhögtalare, ljudet ska komma framifrån smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 mars 2010 · 2 853 Inlägg

jag skulle köra på dls. är du intress så har ja ett nakamichi kitt 6.5". nypris 6000kr. säljer de för 1700spänn och det är ett VÄLDIGT bra kitt.

har samt ett 2kanals carpower som ger ut äkta 2.360wrms 2ohm. för 1200kr. 2/400 heter steget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang