Oljebyte, mineral -> helsyntet?

shuu Tönt men glad ändå
2 april 2010 · 66 Inlägg

Min 855 t5 är i behov av oljebyte, oljan idag är kolsvart (har precis köpt bilen) och ägaren innan har kört på Castrol GTX High Milage olja. Jag körde förbi Ad Center och skulle köpa samma olja men han tyckte inte alls att den passade i en turbobil... Har han rätt?

Istället tyckte han att jag skulle köra på Magnatec oljan från Castrol, är det några problem att byta från mineralolja till helsyntet även om jag inte skulle välja Castrol igen?

Bilen i fråga är en automatare som har gått ca 21k mil, vågar man slänga i biltemas helsyntetolja för att skölja ur skiten som ligger i nu och kanske fortsätta köra på den efter det?

gamlingen
2 april 2010 · 5 198 Inlägg

inge fel på biltemas olja om du kör normalt.,, kolla i spec  vad det ska va för olja i din bil.

baloo83
2 april 2010 · 211 Inlägg

Det sägs att det kan bli avlagringar av mineraloljan som släpper när du häller i helsyntet och kan skapa lite problem och tillochmed läckage från packningarna.
Själv hade jag nog hällt i olja bytt filter och sedan kört ca 100 mil och sen bytt allt en gång till.
många anser att det är en myt att man inte ska byta direkt till helsyntet men man ska nog ta det lite försiktigt och byta en extra gång tätt inpå men nytt filter och olja.

Fiat 500 (2010)
shuu Tönt men glad ändå
2 april 2010 · 66 Inlägg

Jag har tyvärr inte någon instruktionsbok till bilen tillgänglig, enligt Haynes och en PDF som jag har står det CCMC G5 och viskositet 10w/40 eller 15w/50

Enligt biltema:
Helsyntetisk motorolja 5W–40
Möter följande specifikationer: API SL/CF, ACEA A3/B3/B4.

Det säger mig ingenting...

shuu Tönt men glad ändå
2 april 2010 · 66 Inlägg

baloo83 skrev:
Själv hade jag nog hällt i olja bytt filter och sedan kört ca 100 mil och sen bytt allt en gång till.
många anser att det är en myt att man inte ska byta direkt till helsyntet men man ska nog ta det lite försiktigt och byta en extra gång tätt inpå men nytt filter och olja.

Det är så jag har tänkt göra smile Vet du om det står något annat i din instruktionsbok ang. kvalitetsmärkningen på oljan man ska använda eller det är universalt kanske.

RGH
2 april 2010 · 134 Inlägg

Enligt castrol själva ska det inte alls vara några problem att byta från mineral till helsyntet, men som baloo83 säger, det skadar ju inte att byta en extra gång för att vara på den säkra sidan. Bara för det är magnatecholja behöver det inte vara helsyntet, det kan vara bra att veta. Magnatech 5w-40 är helsyntet medans 10w-40 är delsyntet tex.

BMW 318iS "T" (1990)
RGH
2 april 2010 · 134 Inlägg

http://www.castrol.com/castrol/castrolh … oryId=3135


Finns rektabeller där att gå efter

BMW 318iS "T" (1990)
baloo83
2 april 2010 · 211 Inlägg

5w-40 och 10w-40 nått att tänka på är ju fetare olja desto viktigare är att motorn är varm innan man gasar.
Detta är ju självklart alltid viktigt men tjockare olja smörjer sämre kanske tillochmed ganska dåligt när den är kall så varva inte över 3000rpm vid kall motor.

Finns många som kör med tjockare olja på sommaren än vintern men det kan vara lite overkill för vardagsbilisten.

Fiat 500 (2010)
shuu Tönt men glad ändå
2 april 2010 · 66 Inlägg

Det var Magnatech helsyntet jag blev rekomenderad och enligt deras rektabell så är det ju grönt ljus.
Jag är rätt så lätt på foten så det innebär nog inte något problem i första taget.

EDIT: Castrol.se
Magnatec 5W-30A1 har en helsyntetisk
Magnatec 10W-40 och 15W-40 är båda delsyntetiska.

Senast redigerat av shuu (2 april 2010)

mats757
2 april 2010 · 915 Inlägg

baloo83 skrev:
Det sägs att det kan bli avlagringar av mineraloljan som släpper när du häller i helsyntet och kan skapa lite problem och tillochmed läckage från packningarna.
Själv hade jag nog hällt i olja bytt filter och sedan kört ca 100 mil och sen bytt allt en gång till.
många anser att det är en myt att man inte ska byta direkt till helsyntet men man ska nog ta det lite försiktigt och byta en extra gång tätt inpå men nytt filter och olja.

Det är ingen "Myt" det där med att mineralolja kan ge avlagringar som löses upp av Syntetolja.

MEN....        då har du haft den oturen att hällt i mineralolja som är gjord i början på-70 talet.
Har man olja som är från -80 talet och framåt så är det inga som helst problem att blanda, byta till eller från syntetolja.

Jag tycker att Castrol är en kvalitetsmässigt bra olja. Men den är inte prisvärd. Det finns betydligt billigare oljor som är precis lika bra.

Kör BARA på den viskositet som rekomenderas från Volvo, eller den biltillverkare som det gäller.

Biltemas (Statoil) olja håller väldigt hög kvalite och sparar väldigt många sköna kronor. Swedol Har också Q8 Excel olja på 20 litersdunkt till Väldigt bra pris.

Att olja är svart är bara ett tecken på att den fungerar som den ska. Den tar hand om smuten som smiter mellan kolvringarna vi normal körning. Alltså är det som det ska. Inget fel.

Mats

Senast redigerat av mats757 (2 april 2010)

jocke_gronberg
2 april 2010 · 4 586 Inlägg

I dagsläget så kan man hålla i den oljan man känner för bara den är rekommenderad för din motor.

Ha koll på färgen på oljan efter bytet. Jag kör med biltemas olja och byter 2-3 gånger per år

twin_cam Smålänning
2 april 2010 · 7 877 Inlägg

Klart du kan ha mineral om du byter oftare smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang