3172
Sök

Fler fjärrnycklar och transponders inprogrammerade än vad jag fick när jag köpte bilen?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
tja!

fick bara en fjärrkontroll till min saab när jag köpte den för några månader sen.
men när jag kontrollerade i bilen idag så stod det i SID att "2 fjärrnycklar, 2 transponder" var inprogrammerade till bilen?!?!

till att börja med, transponder? är de ett annat ord för den lilla separata dosan som man låser och låser upp med? fjärren sitter inte i nyckeln utan det är en separat dosa som sitter på nyckelknippan.

och för det andra, finns de något sätt att nollställa bilen och sen BARA programmera in den fjärren som jag har?
känns ju lite sådär ifall det finns ytterligare 3(!!) enheter som kan låsa upp min bil hmm

MVH

272 Inlägg
12 april 2010
Fjärrnyckel är själva fjärrkontrollen. Den kan vara integrerad i nyckeln men de äldre modellerna har en separat sådan som du har. Transponder är chippet som för att deaktivera startspärren. Är inte helt säker på om det sitter i själva nyckeln eller om det också är inbakat i fjärren, men jag har fått för mig att det sitter i nyckeln.

Angående att ta bort tidigare programmerade nycklar/fjärrdosor måste du in på Saab eller något annat ställe med en Tech2, finns vad jag vet inget annat sätt att fixa det. Köpte du den från en firma tycker jag de borde fixat det åt dig.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
Trekmeister skrev:
Fjärrnyckel är själva fjärrkontrollen. Den kan vara integrerad i nyckeln men de äldre modellerna har en separat sådan som du har. Transponder är chippet som för att deaktivera startspärren. Är inte helt säker på om det sitter i själva nyckeln eller om det också är inbakat i fjärren, men jag har fått för mig att det sitter i nyckeln.

Angående att ta bort tidigare programmerade nycklar/fjärrdosor måste du in på Saab eller något annat ställe med en Tech2, finns vad jag vet inget annat sätt att fixa det. Köpte du den från en firma tycker jag de borde fixat det åt dig.

jaha okej, då hänger jag med smile

okej, trodde att jag behövde tech2 hmm

ne jag köpte den privat så, får väl ringa han ja köpte den av och se vad han säger....

MVH

Sök