Akut hjälp önskas med Volvo V90 Växellåda (blinkande pil)

lupus
16 april 2010 · 13 Inlägg

Jag har ett akut problem med min Volvo V90 97, på instrumentpanelen indikerar en blinkande pil. Jag har läst på forumet om att det kan bero på att givaren är trasig men också att det kan vara ett problem med själva växellådan.

Anledningen till att det är så akut är att jag befinner mig I Frankrike (Bretagne) och hade tänkt att köra till Geneve i morgon. Annars hade jag åkt till Volvo ögona böj.

Bilen växlar annars normalt vilket jag tycker borde visa på att det kanske bara är givaren. Ni som haft felet förut, har ni märkt något problem utöver att pilen blinkar?

Tidigare idag glappade instrumetpanelen (inga instrument gav utslag) men det fungerade igen så fort jag startat om bilen kan det ha någon koppling)

Bilen är röd (Bourdeaux) om det kan vara till någon hjälp.

turboforssen Telge Drifting Team
16 april 2010 · 5 398 Inlägg

det du kan göra är att ta bort minuspolen en stund så  kan den släckas
det som händer när pilen blinkar är att den går i protektmode
men så länge den växlar bra bör det inte va nå problem att åka
det kan ha vart ett tillfälligt fel å det har rättats till själv
har kört med blinkande pil på min 960 å det har inte vart några problem

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
volvoentusiasten
16 april 2010 · 4 005 Inlägg

Håller med. Tuta och kör du!

För mig så kommer och går problemet vid kyla. Ibland när jag bryter strömmen 5 min så försvinner det. Ibland tar det 25 min. Ibland går det inte.

Ibland löser det sig själv efter ett par dagar.

Hursomhelst så är den allmäna rekommendationen att tuta och köra tills den börjar blinka konstant och hoppar inte igång igen. Då byter du växellådsgivare. Finns på skruvat.

lupus
16 april 2010 · 13 Inlägg

Tack för alla svar, jag har vartit ute på motorvägen och provat lite, nu fungerar och vips har pilen slocknat. Jag håller tummarna och tutar och kör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang