1759
Sök

saab 900 är de kopplingen som är på väg att ge upp!!

494 Inlägg
15 augusti 2005
Trådstartare
hej jag har en saab 900 94års och börjar bli orolig att de är någe vajsing med kopplingen. om man gasar på lite på tvåans växel så accar de på bra upp till ca 3tusen sen så känns de som om draget i bilen försvinner till men varvet fortsätter och sen kommer de igen?!
känns inte som att de alltid varit sådan!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

126 Inlägg
16 augusti 2005
Ett bra sätt att kolla kopplinegn är att ligga på 4:ans växel runt 70km/h och sen trycka på fullgas följer hastighetsmätaren med varvräknaren i samma takt så ska det inte vara något fel på kopplingen.. men om varet ökar fortare en vad hastigehten gör så slirar kopplingen.. det kan du oxå kolla om du står still och gör en rivstart då märker du direkt om det slirar på kopplingen..

9-5 aero

81 Inlägg
16 augusti 2005
.. en annan variant på föregående tips:

Starta, dra till handbromsen, lägg i 3'an, varva upp lite o släpp upp kopplingen.

Slirar kopplingen nu istället för att du mer eller mindre genast får motorstopp så är kopplingen inte helt kurant. Kan du dessutom genom att gasa mer få den att slira ännu en liten stund så är den såpass dålig att det är tveklöst dags för kopplingsrenovering.

Står inte bilen still utan åker iväg så är det istället/också handbromsen som behöver renoveras..

Ett test jag alltid gör vid köp av en bil, tar bara några sekunder o berättar ganska mycket..

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

494 Inlägg
16 augusti 2005
Trådstartare
okej tack för tippsen ska ut och prova de där.. om kopplingen skulle vara hel kass kostar de väll nästan mer att fixa en vad bilen är värd..

haha handbroms jag skrev väll att de var en saab wink
mycket är de bra på men inte handbromsar och växellådor

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Sök