5435
Sök

Pioneer TS TS-W383F 15" Lådvolym..

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Tjenare, Har en låda med dubbla Pioneer 15" http://www.yopi.de/image/prod_pics/110/e/110992.jpg

Sågade upp hål för 2 basportar, men det vart skit.. Någon som har en lådritning eller vet volym på en portad låda till en sådan..??

SNÄLLA HJÄLP!
Senast redigerat av NIKKELICIOUS (21 april 2010)

Audis in Scandinavia Crew

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Om man nu kör med sluten låda iaf då.. Ska den vara dämpad? Hur mkt? Vad tjänar man mest dB på?

21 761 Inlägg
21 april 2010
Sluten låda är bäst till de basarna med tanke på parametrarna, men lådan bör vara ganska stor för att den ska spela djupbas. 150-200 liter med mycket dämpull är en utgångspunkt. smile

Basreflexlåda kan nog spela mycket dunk, men ljudkvaliteten blir knappast bra.

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
150liter för båda basarna? Som det är nu med 2 basportar, Höjer jag så slår det igenom låter det som, blir bara eko typ :S

21 761 Inlägg
21 april 2010
Det kan tex bero på för hög avstämningsfrekvens, då slår basarna igenom ganska lätt när man spelar musik med djupbas. En annan trolig orsak till att dina basar slår igenom är att de har ganska litet Xmax, dvs den linjära konrörelsen är kort och då slår det lätt igenom när musiken innehåller djupbas. smile

Gör en sluten låda istället, det kanske dessutom är möjligt att du kan använda nuvarande låda.

Hur många liter är lådan på ungefär?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Har gjort 2 hål, Men kan sopa igen dem igen.. Det spelade väl på helt okej så bakluckan flexade men trodde man kunde plocka mer med portar men ja trodde helt fel smile Jag har ingen aning.. Kan ta mått på den invändigt om du vill så ser du volym? är inget mattesnille xD  hur mkt dämpning ska det vara i en låda typ?

Vad menar du med avstämningsfrekvens hur sänks det då?

21 761 Inlägg
21 april 2010
Avstämningsfrekvensen bestäms av lådvolym vs portarea vs portlängd. För att sänka avstämningen så görs portarna längre om man fortfarande har samma area och lådvolym. smile

I sluten låda kan man ha mycket dämpull, men en del föredrar att inte ha någon dämpull alls. Det är lite av en smaksak. Ullen gör att baselementet upplever lådan som litegrann större, vilket ger aningen mer djupbas och ljudet kan låta aningen "mjukare".

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Okej, Jag personligen älskar basen då den spelar högt och djupt, Så allt fladdrar å man skakar i kroppen hehe, Mycket eller lite ull? Man kan ju iofs pröva sig fram..

21 761 Inlägg
21 april 2010
Ja, att prova sig fram med tex mängden dämpmaterial är ett bra sätt att få reda på hur stor inverkan dämpningen har. I slutändan är det ju din egen smak som gäller, inte våran. smile

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
jojo men vill ju ändå att andra ska gilla det också big_smile haha smile Ne imorgon täpper ja igen dem jävla hålen smile Sen åker steget ut på annons, Monoblock ska inhandlas smile

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Hej igen, Lådan min är ca 136 liter.. smile Funderar på sälja basarna och inhandla JBL 2x 15" smile Såg att det vara rea på dem och min låda skulle vara perfa portad till dem smile

Sök