VW Golf III -96 med för höga avgasvärden (CO, CO 2500 och HC)

Abbinz
22 april 2010 · 63 Inlägg

Var och besiktade bilen idag där det visade sig att den har föra höga avgasvärden.


CO 1.6 (0.5)
CO 2500 1,1 (0.3)
HC 175 (100)
LAMBDA 0.97 (0.97-1.03)

Bilen har ett litet hål i avgassystemet som jag täppte igen med avgasbandage och avgaspasta så det är tätt.
Har dock inte bytat olja och oljefilter på ett tag men det borde ju ej vara boven till så höga värden?

Bilen i fråga är en VW golf III -96 som har gått 25000 mil.

Vad borde jag göra ? För jag vill helst ej lämna in den på verkstad och betala verkstadskostnader till samma pris som vad hela bilen är värd haha tongue  Tacksam för svar?

BMW 320 "Bmwic" (2002)
ajonasson
22 april 2010 · 583 Inlägg

Har du några O2 värden? (isåfall är det för avgaslekage)
Är det avgaslekage innan eller intill någon lambdasond? (tänk på att vissa bilar har kontroll lambdasonder längre bak. Dock skulle jag tro att det inte är problemet.

Byt olja, oljefilter, tändstift ifall det inte är gjort. Ta och blås ur katten med aggresiv körning, höga varv, mycket gaspådrag. Vet att ifall man slökör för länge så har katalysatorn en tendens att bli sämre.

Ifall inget av ovandstående fungerar är det ny katalysator som gäller (de är inte lika dyra som man tror ifall man inte måste ha orginal). Man sparar mycket pengar på att köpa en metallisk katalysator och svetsa på själv. Köpte en ny metallisk katalysator till min egna bil för ~2700kr.

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (22 april 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.
dawwe ...has left the building...
22 april 2010 · 4 474 Inlägg

Mja...Jag hade snarlika värden på min M5 för 5 år sedan, dvs höga CO värden, högt HC, dock så var även lambda för högt (1.05). Såg många sköna tusingar flaxa iväg. Iaf började med det enklaste; byta lambdasond (storservice var redan gjort på bilen, dvs byte samtliga oljor/filter, stift samt justering/kontroll ventilspel). Efter sondbytet blev alla värdena bra, o har förblivit så efterföljande besiktningar... Så mitt tips är: service inkl samtliga filter, stift, rotor & fördelarlock. Efter detta en korrekt varmkörning, vilket betyder att man ligger på låga växlar runt 4000-4500 rpm, man får bäst värmning o "rening" av kattarna då motorstyrningen går för fullt på lambdan, vid fullgas reglerar motorn inte via lambda normalt. Kör på detta sett i minst 4-5 mil, åk o mät avgasvärdena sedan. Fortfarande underkänd så byter du sonden som första "riktiga" åtgärd (finns "pirat" sonder av god/utmärkt kvalitet för ca 1000kr. Biltemas nyaste sonder ser riktigt bra ut de med, monterade en sådan på en bekants bil, funkade utmärkt)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Abbinz
22 april 2010 · 63 Inlägg

ajonasson skrev:
Har du några O2 värden? (isåfall är det för avgaslekage)
Är det avgaslekage innan eller intill någon lambdasond? (tänk på att vissa bilar har kontroll lambdasonder längre bak. Dock skulle jag tro att det inte är problemet.

Byt olja, oljefilter, tändstift ifall det inte är gjort. Ta och blås ur katten med aggresiv körning, höga varv, mycket gaspådrag. Vet att ifall man slökör för länge så har katalysatorn en tendens att bli sämre.

Ifall inget av ovandstående fungerar är det ny katalysator som gäller (de är inte lika dyra som man tror ifall man inte måste ha orginal). Man sparar mycket pengar på att köpa en metallisk katalysator och svetsa på själv. Köpte en ny metallisk katalysator till min egna bil för ~2700kr.

Mvh
Anders

Ska testa det. Är även dags att byta olja, oljefilter och tändstift så smile Katalysatorn kan kanske vara ett problem. Tror faktist inte att jag behöver blåsa ur den då jag varvar bilen rätt ofta faktist.. Men tror att den kan vara katalysatorn.. Universalkatalysator från biltema, är den något att ha?

BMW 320 "Bmwic" (2002)
Abbinz
22 april 2010 · 63 Inlägg

dawwe skrev:
Mja...Jag hade snarlika värden på min M5 för 5 år sedan, dvs höga CO värden, högt HC, dock så var även lambda för högt (1.05). Såg många sköna tusingar flaxa iväg. Iaf började med det enklaste; byta lambdasond (storservice var redan gjort på bilen, dvs byte samtliga oljor/filter, stift samt justering/kontroll ventilspel). Efter sondbytet blev alla värdena bra, o har förblivit så efterföljande besiktningar... Så mitt tips är: service inkl samtliga filter, stift, rotor & fördelarlock. Efter detta en korrekt varmkörning, vilket betyder att man ligger på låga växlar runt 4000-4500 rpm, man får bäst värmning o "rening" av kattarna då motorstyrningen går för fullt på lambdan, vid fullgas reglerar motorn inte via lambda normalt. Kör på detta sett i minst 4-5 mil, åk o mät avgasvärdena sedan. Fortfarande underkänd så byter du sonden som första "riktiga" åtgärd (finns "pirat" sonder av god/utmärkt kvalitet för ca 1000kr. Biltemas nyaste sonder ser riktigt bra ut de med, monterade en sådan på en bekants bil, funkade utmärkt)

Lambdasonden byttes förra besiktningen p.g.a att det var för högt värde på lambdavärdet. Åkte tillbaka och mätte och en perfa resultat. Nu ett år efter är lambdan bra men CO-halterna är höga. Men ska göra en service med att byta olja, oljefilter, tändstift m.m. Ska även försöka o varmköra den så som du beskrev och sedan gå o mäta. Fungerar ej det så borde det vara katalysatorn?

BMW 320 "Bmwic" (2002)
dawwe ...has left the building...
22 april 2010 · 4 474 Inlägg

Mja...Har du monterat en pirat sond så brukar man oftast få skarva kablarna, kommer det in fukt här kan det göra att sondens signaler "försvinner" på vägen så att säg då den genererade spänningen är mellan 0-1V endast. Kan ju även vara tempgivaren till motorstyrningen, dvs den får styrboxen att tro att motorn är kallare än den är varvid den fettar på med mer bränsle. Ett tips är att koppla upp bilen mot VAG-com (man kan köpa VAG-com kabel för ca 300kr inkl programvara) o kolla live-värden på tex lambdasondens reglerspänning samt motortemp vid driftsvarm motor, utöver kabeln/programvaran behöver man en bärbar dator. Alternativet är att lämna till en verkstad, brukar kosta nånstans mellan 500-1000kr. Visst kan det vara katten oxå men det är det sista jag skulle byta...Länkar även till en diskussion där TS hade liknande bekymmer som du, löstes till slut enkelt & billigt, läs o begrunda:)! http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=1

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Abbinz
22 april 2010 · 63 Inlägg

dawwe skrev:
Mja...Har du monterat en pirat sond så brukar man oftast få skarva kablarna, kommer det in fukt här kan det göra att sondens signaler "försvinner" på vägen så att säg då den genererade spänningen är mellan 0-1V endast. Kan ju även vara tempgivaren till motorstyrningen, dvs den får styrboxen att tro att motorn är kallare än den är varvid den fettar på med mer bränsle. Ett tips är att koppla upp bilen mot VAG-com (man kan köpa VAG-com kabel för ca 300kr inkl programvara) o kolla live-värden på tex lambdasondens reglerspänning samt motortemp vid driftsvarm motor, utöver kabeln/programvaran behöver man en bärbar dator. Alternativet är att lämna till en verkstad, brukar kosta nånstans mellan 500-1000kr. Visst kan det vara katten oxå men det är det sista jag skulle byta...Länkar även till en diskussion där TS hade liknande bekymmer som du, löstes till slut enkelt & billigt, läs o begrunda:)! http://www.autopower.se/forum/topic.asp … amp;sida=1

Skall läsas noga smile Tackar så mycket för hjälpen du !

BMW 320 "Bmwic" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang