2012
Sök

Hur koppla generator på 70/80tals GM

Streets Of Sundsvall Crew
482 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Har en Buick gs400 från 1969 med en generator från 1969 som funkar som en generator från 1969 = bajs

Nu har jag köpt en sån standard GM generator med inbyggt laddrelä som har 3 anslutningar på baksidan

1. mutter ca m8 märkt med "BAT" (jag kan gissa vart den ska den är inte problemet)
2. 2st flatstift avsedd med tillhörande plastsockel av modell gm orginal, stiften är märkta med R1 och den andra med R2

Plastsockeln för R1 och R2 har 2 kablar

R1 vit kabel
R2 röd kabel av grövre dim

Nu till frågan

Hur fan ska jag koppla?

Tacksam för svar!

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
22 april 2010
Nitr00x skrev:
Har en Buick gs400 från 1969 med en generator från 1969 som funkar som en generator från 1969 = bajs

Nu har jag köpt en sån standard GM generator med inbyggt laddrelä som har 3 anslutningar på baksidan

1. mutter ca m8 märkt med "BAT" (jag kan gissa vart den ska den är inte problemet)
2. 2st flatstift avsedd med tillhörande plastsockel av modell gm orginal, stiften är märkta med R1 och den andra med R2

R1 vit kabel

Nu till frågan

Hur fan ska jag koppla?

Tacksam för svar!

R1 = Laddningslampa
R2 = Kopplas direkt till generatorns B + (BAT)
Senast redigerat av hotrodder (22 april 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

482 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
Nitr00x skrev:

R1 vit kabel

Nu till frågan

Hur fan ska jag koppla?

Tacksam för svar!

R1 = Laddningslampa

som jag trodde smile

Hur säker är du på etta i % ? smile

Hasse Nitr00x Andersson

1 594 Inlägg
22 april 2010
Nitr00x skrev:
hotrodder skrev:
Nitr00x skrev:

R1 vit kabel

Nu till frågan

Hur fan ska jag koppla?

Tacksam för svar!

R1 = Laddningslampa

som jag trodde smile

Hur säker är du på etta i % ? smile

100% har ägt och skruvat massor med jänkare i över 25 år annars är Google är din bästa vän.
Senast redigerat av hotrodder (22 april 2010)

men även en å annan Saab

482 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
jag litar på dig! smile

något tipps på hur jag lättast hittar kabeln till laddlampan ? sitter på laddrelät?

Hasse Nitr00x Andersson

1 594 Inlägg
23 april 2010
Nitr00x skrev:
jag litar på dig! smile

något tipps på hur jag lättast hittar kabeln till laddlampan ? sitter på laddrelät?

Ett het tips e väl å leta i gamla stammen till generatorn. Det ser ju i princip lika ut på alla Delco generatorer oavsett den sitter i en Pontiac från 68 eller en Chevatruck från -90. En grov till "bat" åsså en eller två till "1-2" (kan oxå vara märkt med bokstäver) flatstiften, nyare generatorer har ju ett kontaktsycke istället annars same shit! Mät på kablarna, den från lampan har plus när du slår på tändningen.
Senast redigerat av hotrodder (23 april 2010)

men även en å annan Saab

482 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
Problemet med min är ju att den hat ett separat laddrelä och det har 4 veka kablar men jag ska mäta

Hasse Nitr00x Andersson

Sök