5427
Sök

Kommer knappt någon bas ur baslådan

2 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
Hej, har problem med min baslåda. Det kommer knappt någon bas alls, detta förbryllar mig ganska mycket då ingen använder min bil förutom jag och den funkade innan jag åkte till skåne förra veckan. Jag lämnade bilen hemma då så den har inte rört sig 1 meter under tiden jag var borta. Det jag gjort för att försöka åtgärda felet är:

Gå in i huvudenhetens menyer (stereon) kolla om något ändrats
Gå igenom kablaget i bilen om förstörda kablar
Kollat så alla kablar sitter rätt
Kollat inställningarna på slutsteget om det ändrats samt om man övergår till det normala dunket om de ändras
Kollat om slutstegets connect gröna lampa lyser, det gör den
Om basens "högtalare" är intryckta, dvs sönderspelade, icke
Även kollat större högtalarna så kablarna sitter på plats därbakom vilket de gör
Säkringarna på slutsteget, 4 st är kollade och är INTE sönderbrända
Kollat säkringen nära batteriet, inget fel på den.

Diskanterna samt mina större högtalare funkar prima, mina större högtalare är hälften högtalare hälften basar.. och inte heller där funkar basen. Har basen gått åt helvete? Det måste väl vara basen?

Jag har haft tankar på att åka in till affären jag inhandlade mina grejer på men vill helst inte det då dem inte kan sina saker utan lurar på en massa annan jävla smörja.. ursäkta ordvalet men det är så

Iallafall fick jag rådet att skriva ett inlägg här om detta problem då ni på detta forumet skulle vara hyffsat kunniga

2 665 Inlägg
24 april 2010
Finns mycket kunnigt folk här.
(men finns mycket folk som tror sig vet för att polaren sa så)

Men du måste berätta allt. Precis allt.

Du har kollat inställningarna säger du. Men du måste säga vad du har för steg o inställningar osv osv.

Berätta allt!
(storlek på skor behövs inte)
Senast redigerat av Rickard-v (24 april 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
Ja alltså det där med inställningar på steget då menar jag på de "knapparna" man kan skruva på för att öka/sänka

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 april 2010
Bobbey skrev:
Ja alltså det där med inställningar på steget då menar jag på de "knapparna" man kan skruva på för att öka/sänka

Ja...precis dem.

Vad är dte för steg du har och hur har ställt in "knapparna"?
Vad står de på?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
24 april 2010
Bobbey skrev:
Hej, har problem med min baslåda. Det kommer knappt någon bas alls, detta förbryllar mig ganska mycket då ingen använder min bil förutom jag och den funkade innan jag åkte till skåne förra veckan. Jag lämnade bilen hemma då så den har inte rört sig 1 meter under tiden jag var borta. Det jag gjort för att försöka åtgärda felet är:

Gå in i huvudenhetens menyer (stereon) kolla om något ändrats
Gå igenom kablaget i bilen om förstörda kablar
Kollat så alla kablar sitter rätt
Kollat inställningarna på slutsteget om det ändrats samt om man övergår till det normala dunket om de ändras
Kollat om slutstegets connect gröna lampa lyser, det gör den
Om basens "högtalare" är intryckta, dvs sönderspelade, icke
Även kollat större högtalarna så kablarna sitter på plats därbakom vilket de gör
Säkringarna på slutsteget, 4 st är kollade och är INTE sönderbrända
Kollat säkringen nära batteriet, inget fel på den.

Diskanterna samt mina större högtalare funkar prima, mina större högtalare är hälften högtalare hälften basar.. och inte heller där funkar basen. Har basen gått åt helvete? Det måste väl vara basen?

Jag har haft tankar på att åka in till affären jag inhandlade mina grejer på men vill helst inte det då dem inte kan sina saker utan lurar på en massa annan jävla smörja.. ursäkta ordvalet men det är så

Iallafall fick jag rådet att skriva ett inlägg här om detta problem då ni på detta forumet skulle vara hyffsat kunniga

Börja med att kolla så signalvägen fungerar som den ska dålig kontakt i någon lågnivåkabel?
Kolla filterinställningar så inte en switch inte har hoppat över i läge för HPF.

Slutsteg brukar ha kretsar för att skydda stegen för låg eller hög spänning samt om högtalarens talspole är kortsluten däremot reagerar den inte på avbrott i den samma. Så kolla gärna både att du har spänning över steget och att högtalarens talspole ligger på sina 1,2 eller 4ohm vad den nu här på?

Skriv gärna vad du har för prylar det gör det lättare att veta vad som kan vara tokigt.

Du har tänkt rätt när du kollar igenom inställningarna i huvudheten eftersom de kan nollställas om man t ex har kopplat bort batteriet men det är ju inte omöjligt att det kan hända liknande saker om du har en säkring som är på väg att gå i sönder men sedan blir "hel" igen när du slår på enheten pga värmeutvidgning.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök