5442
Sök

Traktor batter på flaket studenten? Elverk alternativ?

Avstängd
125 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Hej det är ju snart studenten och vi i min klass undrar om jag kan köra med traktor batteri till ljudet?
i så fall om man kan, kan man då sätta ihop 2 st med varandra?
går det även att använda elverk i så fall vilka sorters elverk skulle räcka till 2 basar 800w steg på 2000W och några små högtalare?

1 468 Inlägg
21 april 2010
elverk e väl för 230volt förstärkare va?
O traktor batteri?
Samma för d mesta till traktorn som till tunga lastbilar o dom får du ut antingen 12 eller 24 volt ur.
e d PA-steg du ska köra med eller? e inte o rekomendera o köra bilstereoprylar på ett stort flak som spelar öppet om du inte har byggt lådorna för endamålet..

Mvh

Avstängd
125 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
nee undrar om jag kan det går med elverk utan något i mellan samma med traktorbatteri fast jag har för mig att det är 24 volt på båda! eller mer!
finns nog inte så många 12 volts batterier till traktor...

I got Dubs!
2 423 Inlägg
22 april 2010
lastbillsbatterier är serierkopplade, 2st 12v batteri.

Det är inte att rekommendera att köra slutsteg osv utan laddning.

669 Inlägg
22 april 2010
jag har kört på det viset en hel sommar. funkar skit bra. ta 12 batteri. till steget. sen kan du ju ta rca kabeln in i tex mp3. fler låtar =lämpligare. jag körde det hel dag. röjjde på som fan. det skulle jag gjort.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
22 april 2010
Dra en elkabel från traktorn bak till flaket annars. Då har du konstant ström.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Avstängd
125 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
batteriet i lastbilen har 24 volt som vi åker med! och inte 12!

1 468 Inlägg
22 april 2010
mirt40 skrev:
nee undrar om jag kan det går med elverk utan något i mellan samma med traktorbatteri fast jag har för mig att det är 24 volt på båda! eller mer!
finns nog inte så många 12 volts batterier till traktor...

nae men du har 2 12volt batterier som blir 24 volt tillsammans. eller hur? tongue

Dieselpower!
534 Inlägg
22 april 2010
Jag jobbar med hjullastare/grävare mm..
Och jag har då ALDRIG, sett ett 24Volts batteri!
antingen 2st Seriekopplade 12Volts batterier.
eller 4st, vet inte hur man förklarar den kopplingen, men ändå : )

1 468 Inlägg
22 april 2010
Hoonas skrev:
Jag jobbar med hjullastare/grävare mm..
Och jag har då ALDRIG, sett ett 24Volts batteri!
antingen 2st Seriekopplade 12Volts batterier.

Det FINNS 24volts batterier men dock inte så många kvar då dom har slutat tillverkats för länge sen wink.
Enligt vad jag ahr läst mig till iaf. jag har sett 24v batteri.
Iaf har det STÅTT 24volt på dom =P

21 761 Inlägg
22 april 2010
Hoonas skrev:

Serie-parallell antar jag att du menar. smile

Jag har heller aldrig sett 24 V startbatter till exempelvis lastbilar/traktorer, däremot till eldrivna arbetsmaskiner (typ eldrivna gaffeltruckar) finns det ju såna.

1 468 Inlägg
22 april 2010
Drönirettab skrev:
Hoonas skrev:

Serie-parallell antar jag att du menar. smile

Jag har heller aldrig sett 24 V startbatter till exempelvis lastbilar/traktorer, däremot till eldrivna arbetsmaskiner (typ eldrivna gaffeltruckar) finns det ju såna.

jodå. det fanns för typ 10 år sedan till traktor. ja vet farsans gammla jävla fiat hade det bla. men dom va inte bra så då bytte han till 2x12 ist. o dyra som svin va dom med om ja inte missminner. smile

Avstängd
125 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
så det finns bara 12V i lastbilar och inte 24?:S

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 april 2010
Dubbla 12V i lastbilar/bussar/traktorer ja, seriekopplade för att få ut 24V.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
23 april 2010
tystgående elverk! körde det på våran student..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

4 005 Inlägg
23 april 2010
För att krångla till det så har en hel del nya traktorer och lastbilar både 12v och 24v utgångar.  smile
Men elverk är grejjer det med, det väsnas så mkt från musik och fordon ändå så den hörs inte så mkt.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
24 april 2010
Har du bil slutsteg eller 230w steg?

På mitt flak körde vi 2st 12v tryck batterin och 2 bilbatterin och startkablar och ett bil steg. Började låta skit i slutet men då höjde jag mer.
4st 12" och 4st 1" diskanter (PA prylar) (toppar)

på kompisens så körde vi ett 6kw elkraftverk.
Samma toppar + 2st 18" basar + stora steg. Första 2 basslagen lät de klockrent och sedan så verkade det som att inte elverket orkade med pågrund av dipparna som blir av bas slagen.

Så jag rekomenderar ETT RIKTIGT stort elkraftverk. ex ett reservkraft verksom bönder har som man sätter på kraft utaget på tracktorn.

Studenten som kommer nu så kommer vi att köra med ett 6kw kraftverk + en stor ups som effekt bank. och hoppas på att detta kommer att ge bas under hela resan.

(denna rigg går att spela på en 10A säkring (extra trög 2300w) så ska inte vara några problem för elverket men det är mina erfarenheter

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Avstängd
125 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
right! jaa vi funderar just nu bara på att dra strömen från lastbilen så det duger nog! fast vi kör en koppling ifrån lastbilen till traktor batteriet sen utgår vi ifrånden som står på flaket!

2 665 Inlägg
24 april 2010
p-nyhlen skrev:
Dra en elkabel från traktorn bak till flaket annars. Då har du konstant ström.

Inte en chans. Strömmen går upp o ner beroende på musikinnehåll.

Konstant spänning har du!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 785 Inlägg
24 april 2010
mirt40 skrev:
Hej det är ju snart studenten och vi i min klass undrar om jag kan köra med traktor batteri till ljudet?
i så fall om man kan, kan man då sätta ihop 2 st med varandra?
går det även att använda elverk i så fall vilka sorters elverk skulle räcka till 2 basar 800w steg på 2000W och några små högtalare?

Har du 24 volt så får du byta ditt batteri till 2st serie kopplade 12volt batterier och sedan koppla anläggningen över ett av dessa batterier. Då kopplar du in dem på det batteriet som är kopplat till Jord i chassit. Sedan kan du köra med grejer som normalt används i bilar.

I annat fall blir du tvungen att skaffa DC DC omvandlare 24 till 12 volt kopplat till huvudheten och sedan köpa in 24Volts slutsteg men det är ganska onödigt om man bara ska använda det 1 gång.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök