Behöver (All möjlig) hjälp [Nybörjar Tråd]

KingCow
22 april 2010 · 10 Inlägg

Först och främst ska jag bara nämna att jag är helt ny inom allt med bilar, och nu bestämt mig för att börja tänka på vad jag ska ha för bil, lär bli någon billig. Huvudsaken är att den inte ska vara allt för svår att bygga ett bra ljudsystem så man kan spela tung musik så det låter bra.

Det jag har tänkt på efter att kollat runt lite på blocket är en BMW E36 320i -94. Nu vill jag lära mig mer om vad som är viktigt att tänka på som nybörjare för att få bra ljud och fet bas. Gärna tips på något bra att läsa för att lära sig.

Ursäktar inkompetens om kategorival, beskrivning osv. Men alla har väl varit nybörjare..

MVH.

Senast redigerat av KingCow (22 april 2010)

KingCow
22 april 2010 · 10 Inlägg

Hehe, som du ser har jag precis blivit medlem osv.. Det jag tänkt satsa på att lära mig är just ljudsystem osv. Men har som vanligt så förjävla svårt att komma på vart jag ska börja!

KingCow
22 april 2010 · 10 Inlägg

ThisIsBlackSunshine skrev:

KingCow skrev:
Hehe, som du ser har jag precis blivit medlem osv.. Det jag tänkt satsa på att lära mig är just ljudsystem osv. Men har som vanligt så förjävla svårt att komma på vart jag ska börja!

Ok, men den boken ja tipsa om är väldigt bra iaf smile dock inte läst själv men antar att den är bra då jag köpt likadan bok fast om styling och tuning.. sen om du söker runt här i forumet hittar du massa info också smile

Du bör också ändra din rubrik till typ "Nybörjare behöver tips om att börja bygga ljud" eller något liknande, annars blir den låst snart..sen kanske specifera dig lite mer vad u behöver hjälp med.. smile

Nu är det så att jag behöver hjälp med allt, med tanke på att jag inte ens hunnit med att köpa en bil! Fått ett antal sånahär insikter som bara kommit från ingenstans. De projekt som jag börjat med har jag oftast blivit duktig på, så tänkte börja med detta för ca 3 timmar sen att börja lära mig! Så nu måste jag ta reda på all info jag kan få.. Om admin låser tråden eller raderar den så löser jag detta på annat vis!

Lonefox Bad music kills good sound
22 april 2010 · 7 241 Inlägg

Du kan börja med att läsa http://www.bilstereoipraktiken.se/
Har dock ingen aning om hurpass mkt av hans alster de har fått upp.
Plus att ta med i beräkningarna är att denna skrevs ursprungligen för ungefär tio-15 år sedan.
Men grunderna är desamma i stora drag.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
KingCow
22 april 2010 · 10 Inlägg

Med tanke på att jag inte är ett läshuvud så vill jag helst inte slösa min tid på att läsa en bok som jag antagligen kommer minnas max 30% av..

RoPPiN__
22 april 2010 · 101 Inlägg

KingCow skrev:
Med tanke på att jag inte är ett läshuvud så vill jag helst inte slösa min tid på att läsa en bok som jag antagligen kommer minnas max 30% av..

hur hade du tänkt att lära dej om du inte vill slösa tid på att läsa om viktiga saker ? med tanke på att de mesta finns i trådar m,m så tror ja nog att du skulle kunna kolla runt lite i olika trådar så får du säkert svar på många frågor

Volvo V70 (2006)
KingCow
22 april 2010 · 10 Inlägg

Inte det jag menar. Jag vill inte slösa min tid på en bok som jag inte förstår någonting av.. Men jag kommer i varje fall ge båda böckerna ett försök och se hur mycket jag förstår.

M_icke_
22 april 2010 · 3 466 Inlägg

Börja med att köpa en bra bil att bygga i. Vill du ha fet bas rekommenderar jag att skaffa en bil typ halvkombi/coupé eller helkombi. Sedaner är oftast helt värdelösa att bygga baslåda i.

Steg 2 är att bestämma dig för vad du vill med ljudsystemet, Spela rent? Högt? Tävla? Och utifrån det välja högtalare och slutsteg till bilen. Glöm inte att det du bör börja med är att investera i en bra stereo.

Därefter är det bäst att fråga runt lite på forumet vad folk rekommenderar för prylar. Kom ihåg att smakar det så kostar det och det kan bli dyrare än väntat!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
KingCow
22 april 2010 · 10 Inlägg

M_icke_ skrev:
Börja med att köpa en bra bil att bygga i. Vill du ha fet bas rekommenderar jag att skaffa en bil typ halvkombi/coupé eller helkombi. Sedaner är oftast helt värdelösa att bygga baslåda i.

Steg 2 är att bestämma dig för vad du vill med ljudsystemet, Spela rent? Högt? Tävla? Och utifrån det välja högtalare och slutsteg till bilen. Glöm inte att det du bör börja med är att investera i en bra stereo.

Därefter är det bäst att fråga runt lite på forumet vad folk rekommenderar för prylar. Kom ihåg att smakar det så kostar det och det kan bli dyrare än väntat!

Okej, tack för hjälpen. Jag vet vad jag vill ha! Det ska vara högt och fet jävla bas. Så jag litar på dig och letar efter halvkombi/coupé som du skrev.

ThisIsBlackSunshine skrev:

KingCow skrev:
Inte det jag menar. Jag vill inte slösa min tid på en bok som jag inte förstår någonting av.. Men jag kommer i varje fall ge båda böckerna ett försök och se hur mycket jag förstår.

Bara en bok, Haynes Ljud tror ja den heter.. dom böckerna är väldigt lätta att förstå, iaf tuning och styling böckerna jag har..väldigt lättläst och förståeligt.. smile

Okej, köpa den i någon bokaffär/över nätet eller finns den online? Ger nog den ett försök. Men som jag ser på det är det bästa sättet att lära sig är genom det själva praktiska. Men ska börja läsa nu!

KingCow
22 april 2010 · 10 Inlägg

Efter lite mer letande har jag nu hittat en Saab 900 2.0t -97 som jag blev lite sugen. Nu behöver jag lite info om en sån är lättare att bygga baslåda i?

kalle_kalle
22 april 2010 · 2 914 Inlägg

jag skulle säga som i många andra trådar, planera, hur ska just du bygga i just din bil för att få bra ljud??

du skrev djup bas,

vi kan väl säga såhär, satsa på ett steg med mycket kontroll (extrema watt för minsta peng är totalt fel sätt att tänka, men visst. ska du satsa på att vinna ljudtävlingar så är ju mycket watt att gå på, men watt är enligt mig ett säljtrick),

KingCow
22 april 2010 · 10 Inlägg

kalle_kalle skrev:
jag skulle säga som i många andra trådar, planera, hur ska just du bygga i just din bil för att få bra ljud??

du skrev djup bas,

vi kan väl säga såhär, satsa på ett steg med mycket kontroll (extrema watt för minsta peng är totalt fel sätt att tänka, men visst. ska du satsa på att vinna ljudtävlingar så är ju mycket watt att gå på, men watt är enligt mig ett säljtrick),

Som sagt så är jag helt okunnig inom allt med bilar inklusive ljudsystem över huvudtaget! Tack för hjälpen ändå. Är inte ens en stolt bilägare för tillfället!

kalle_kalle
22 april 2010 · 2 914 Inlägg

KingCow skrev:

kalle_kalle skrev:
jag skulle säga som i många andra trådar, planera, hur ska just du bygga i just din bil för att få bra ljud??

du skrev djup bas,

vi kan väl säga såhär, satsa på ett steg med mycket kontroll (extrema watt för minsta peng är totalt fel sätt att tänka, men visst. ska du satsa på att vinna ljudtävlingar så är ju mycket watt att gå på, men watt är enligt mig ett säljtrick),

Som sagt så är jag helt okunnig inom allt med bilar inklusive ljudsystem över huvudtaget! Tack för hjälpen ändå. Är inte ens en stolt bilägare för tillfället!

haha okej tongue ja det är ju en fördel om man är stolt bilägare före. wink

M_icke_
22 april 2010 · 3 466 Inlägg

KingCow skrev:
Efter lite mer letande har jag nu hittat en Saab 900 2.0t -97 som jag blev lite sugen. Nu behöver jag lite info om en sån är lättare att bygga baslåda i?

Saab 900 (och 9000) är perfekt om du vill spela högt! Att bygga själva lådan blir ju inte lättare än i vilken annan bil som helst men det blir betydligt lättare att spela högt i den. wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
KingCow
22 april 2010 · 10 Inlägg

kalle_kalle skrev:

KingCow skrev:

kalle_kalle skrev:
jag skulle säga som i många andra trådar, planera, hur ska just du bygga i just din bil för att få bra ljud??

du skrev djup bas,

vi kan väl säga såhär, satsa på ett steg med mycket kontroll (extrema watt för minsta peng är totalt fel sätt att tänka, men visst. ska du satsa på att vinna ljudtävlingar så är ju mycket watt att gå på, men watt är enligt mig ett säljtrick),

Som sagt så är jag helt okunnig inom allt med bilar inklusive ljudsystem över huvudtaget! Tack för hjälpen ändå. Är inte ens en stolt bilägare för tillfället!

haha okej tongue ja det är ju en fördel om man är stolt bilägare före. wink

Jo självklart! hehe..

M_icke_ skrev:

KingCow skrev:
Efter lite mer letande har jag nu hittat en Saab 900 2.0t -97 som jag blev lite sugen. Nu behöver jag lite info om en sån är lättare att bygga baslåda i?

Saab 900 (och 9000) är perfekt om du vill spela högt! Att bygga själva lådan blir ju inte lättare än i vilken annan bil som helst men det blir betydligt lättare att spela högt i den. wink

Okej, får se hur lång tid innan lilla rookien blir en stolt bilägare snart trots allt! Nu ska vi skramla ihop veckopengarna bara så ser vi vad som händer!



Iaf, nu när jag kollade lite mer så är det ju en automat. Och det är inget för mig!

Senast redigerat av KingCow (23 april 2010)

dbjanoz
23 april 2010 · 1 785 Inlägg

KingCow skrev:
Först och främst ska jag bara nämna att jag är helt ny inom allt med bilar, och nu bestämt mig för att börja tänka på vad jag ska ha för bil, lär bli någon billig. Huvudsaken är att den inte ska vara allt för svår att bygga ett bra ljudsystem så man kan spela tung musik så det låter bra.

Det jag har tänkt på efter att kollat runt lite på blocket är en BMW E36 320i -94. Nu vill jag lära mig mer om vad som är viktigt att tänka på som nybörjare för att få bra ljud och fet bas. Gärna tips på något bra att läsa för att lära sig.

Ursäktar inkompetens om kategorival, beskrivning osv. Men alla har väl varit nybörjare..

MVH.

Lyssna på lite olika bygge som finns och bilda dig en egen uppfattning om vad du gillar. Fet bas och allt vad fan det heter 45hz avstämmning allt det där är bara siffror och snack. Effekter på 3000W RMS bla bla bla. Det finns ett större djup inom billjud, hitta det och lyssna i olika bilar.

Lycka till......

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
KingCow
24 april 2010 · 10 Inlägg

dbjanoz skrev:

KingCow skrev:
Först och främst ska jag bara nämna att jag är helt ny inom allt med bilar, och nu bestämt mig för att börja tänka på vad jag ska ha för bil, lär bli någon billig. Huvudsaken är att den inte ska vara allt för svår att bygga ett bra ljudsystem så man kan spela tung musik så det låter bra.

Det jag har tänkt på efter att kollat runt lite på blocket är en BMW E36 320i -94. Nu vill jag lära mig mer om vad som är viktigt att tänka på som nybörjare för att få bra ljud och fet bas. Gärna tips på något bra att läsa för att lära sig.

Ursäktar inkompetens om kategorival, beskrivning osv. Men alla har väl varit nybörjare..

MVH.

Lyssna på lite olika bygge som finns och bilda dig en egen uppfattning om vad du gillar. Fet bas och allt vad fan det heter 45hz avstämmning allt det där är bara siffror och snack. Effekter på 3000W RMS bla bla bla. Det finns ett större djup inom billjud, hitta det och lyssna i olika bilar.

Lycka till......

Tack du. Men med tanke på att jag inte umgås i kretsar som håller på med billjud så är det ett problem, eftersom jag inte har någon som helst möjlighet att titta på olika "normala" bra ljudsystem

M_icke_
25 april 2010 · 3 466 Inlägg

KingCow skrev:

dbjanoz skrev:

KingCow skrev:
Först och främst ska jag bara nämna att jag är helt ny inom allt med bilar, och nu bestämt mig för att börja tänka på vad jag ska ha för bil, lär bli någon billig. Huvudsaken är att den inte ska vara allt för svår att bygga ett bra ljudsystem så man kan spela tung musik så det låter bra.

Det jag har tänkt på efter att kollat runt lite på blocket är en BMW E36 320i -94. Nu vill jag lära mig mer om vad som är viktigt att tänka på som nybörjare för att få bra ljud och fet bas. Gärna tips på något bra att läsa för att lära sig.

Ursäktar inkompetens om kategorival, beskrivning osv. Men alla har väl varit nybörjare..

MVH.

Lyssna på lite olika bygge som finns och bilda dig en egen uppfattning om vad du gillar. Fet bas och allt vad fan det heter 45hz avstämmning allt det där är bara siffror och snack. Effekter på 3000W RMS bla bla bla. Det finns ett större djup inom billjud, hitta det och lyssna i olika bilar.

Lycka till......

Tack du. Men med tanke på att jag inte umgås i kretsar som håller på med billjud så är det ett problem, eftersom jag inte har någon som helst möjlighet att titta på olika "normala" bra ljudsystem

Åk på lite billjudstävlingar och kolla på olika byggen, där kan du dessutom få en hel del tips och hjälp hur du ska gå till väga med ditt bygge. Dessutom är det ett extremt bra tillfälle att provlyssna olika byggen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang