5473
Sök

Seriekoppla 2 laddkylare från en turbo.

George
1 956 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
Som topic.

Det jag undrar är om man förlorar eller tom vinner ngt på det för att det kommer sitta 2?

Tanken är att det ska funka som "show" men man vill ju att det ska funka me.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 758 Inlägg
27 april 2010
Beror på. Om det t.ex. är två som är så stora att en av dem hade räckt så är det ju bara onödigt, men om det är två små så kanske de räcker alldeles lagom tillsammans.
Finns några bilar som original har olika varianter av serie- eller parallellkopplade intercoolers, ofta på grund av utrymmesskäl. Finns det inte plats för en bjässe mitt i fronten kan det ju vara ett bra alternativ med två (eller varför inte tre) som man "sprider ut".
På "tävlingsbyggen" är det inte helt ovanligt att man ser detta.

936 Inlägg
28 april 2010
jojje81 skrev:
Som topic.

Det jag undrar är om man förlorar eller tom vinner ngt på det för att det kommer sitta 2?

Det KAN bli ett större flödesmotstånd mellan Turbo och insugningsrör. Mao lite sämre effekt.
Kyleffekten blir lika bra.

Mats

10 287 Inlägg
28 april 2010
Det blir ju större tryckfall vilket aldrig är något att eftersträva.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 338 Inlägg
28 april 2010
Jag har Forge Twintercooler som sammankopplas med org Ic och det verkar funka bra smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

Byfåne
368 Inlägg
28 april 2010
Dahlbäck kör ju med två i sin golf. Finns ju många bilar som har det orginal när det är plats brist.

5 710 Inlägg
28 april 2010
jojje81 skrev:

Sedan kan man ju fundera på vem kommer att bli impad? inte jag iaf.....

2 små i serie fungerar om det  tex inte finns utrymme. Att ha 2 stora i serie fungerar oxo (bilen går att köra med) men man får ett onödigt tryckfall samt en större volym att fylla upp vilket inte är bra för spol-up:en.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

George
1 956 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
jojje81 skrev:

Sedan kan man ju fundera på vem kommer att bli impad? inte jag iaf.....

2 små i serie fungerar om det  tex inte finns utrymme. Att ha 2 stora i serie fungerar oxo (bilen går att köra med) men man får ett onödigt tryckfall samt en större volym att fylla upp vilket inte är bra för spol-up:en.

mvh Jonas

Gör inte det för att impa på någon annan än mig själv smile

Jag ska ha två som är väldigt små. Jag har inte hittat så små färdiga att köpa än kanske får bli att bygga ett par själv men om någon har tips på var man kan hitta färdiga små så är det välkommet smile

Jag siktar på ca 400rwhp och ungefärliga måtten på intercoolers är 400x170x80 den får alltså inte vara så hög. Räcker det med två sånna för 400hk?
Senast redigerat av jojje81 (28 april 2010)

1 758 Inlägg
28 april 2010
jojje81 skrev:
Jag siktar på ca 400rwhp och ungefärliga måtten på intercoolers är 400x170x80 den får alltså inte vara så hög. Räcker det med två sånna för 400hk?

Beror helt på vad det är för motor! Hur mycket tror du att du behöver ladda för att uppnå den effekten?

George
1 956 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Förlåt jag menade inte hög utan bred! Altså 400mm med anslutningarna!

schnauz skrev:
jojje81 skrev:

Beror helt på vad det är för motor! Hur mycket tror du att du behöver ladda för att uppnå den effekten?

Ja sisådär 0.5 bar cool

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 april 2010
Bäst vore ju om du kunde paralellkoppla för då blir det mindre motstånd, samma princip som två kylare eller två resistorer i en ström-krets

För jag misstänker att det inte är annorlunda med luft tongue

1 758 Inlägg
28 april 2010
jojje81 skrev:
schnauz skrev:
jojje81 skrev:

Ja sisådär 0.5 bar cool

Härligt, då behöver du inte så stor kylarea. Två sånna intercoolers lär räcka, bara de flödar bra så ska det funka fint.

George
1 956 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
Låter kanon detta!

Har ni några tips på var jag hittar så små kylare? Eller blir det till att köpa kylpaket/flänsar och bygga efter önskemål? Men det låter både jobbigare och dyrare.

Hur vet jag hur pass bra dom flödar? Har nog inte sett några flödestester när jag kollar efter kylare på nätet.

Sök