Koppla oljetryck mätare saab 9000

-steff-
28 april 2010 · 100 Inlägg

Hej. Jag beställde oljetryck mätare från speedparts. Men det följde ej med några kablar att koppla!
Hur ska jag göra nu, nån som vet vart man kan få tag på kablar?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=916311
Bild på mätaren!

Senast redigerat av -steff- (28 april 2010)

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
DanneJ
29 april 2010 · 642 Inlägg

Den svarta och röda är till för belysningen kan jag tänka mig, röd till 12v+ och svart till 12v-. Koppla då den röda antingen direkt på pluspol på batteriet med en strömbrytare alternativt på en kabel som får spänning då tändningen är på. Sen får du köpa 12v-kablar t ex på biltema eller dylikt och dra såhär från mätaren där det står:

S: Dra en kabel till oljetrycksgivaren
+: Dra en kabel till t ex ciggpluggen som får spänning då tändningen är på.
-: Dra en kabel till valfri jordpunkt.

Här har du kablar som du kan använda:

http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbeho … gsledning/

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
-steff-
29 april 2010 · 100 Inlägg

DanneJ skrev:
Den svarta och röda är till för belysningen kan jag tänka mig, röd till 12v+ och svart till 12v-. Koppla då den röda antingen direkt på pluspol på batteriet med en strömbrytare alternativt på en kabel som får spänning då tändningen är på. Sen får du köpa 12v-kablar t ex på biltema eller dylikt och dra såhär från mätaren där det står:

S: Dra en kabel till oljetrycksgivaren
+: Dra en kabel till t ex ciggpluggen som får spänning då tändningen är på.
-: Dra en kabel till valfri jordpunkt.

Här har du kablar som du kan använda:

http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbeho … gsledning/

okej fan tack för detta. Är det nått jag är totalt kass på så är det el på bilar, har aldrig hållit på med det! Men när jag ska fixa dom röda och svarta till belysningen i mätaren. Ska man tex klippa av en röd sladd som tex går till ciggpluggen eller stereon och smaka på en lite socker bit och koppla den röda sladden från mätaren dit då?

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
DanneJ
29 april 2010 · 642 Inlägg

Jo det stämmer bra det, sladden som går till ciggpluggen behöver dock inte nödvändigtvis vara röd, utan den kabeln kan ha någon annan färg också, om du har en multi-meter så kan man mäta på vilken kabel det är som har spänning när du har tändningen påslagen. På stereokablarna kan du ju också koppla in, på kablarna som går från stereon till originalkablaget brukar det oftast stå på kablarna vad de går till, på 12v tändningen brukar det stå 12v ignition oftast. Den svarta kabeln sätter du fast i en skruv eller bult som som fäster i chassit någonstans eller i en kabel som jordar, t ex stereons jordkabel, fast en separat jordpunkt är alltid det bästa.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
-steff-
29 april 2010 · 100 Inlägg

DanneJ skrev:
Jo det stämmer bra det, sladden som går till ciggpluggen behöver dock inte nödvändigtvis vara röd, utan den kabeln kan ha någon annan färg också, om du har en multi-meter så kan man mäta på vilken kabel det är som har spänning när du har tändningen påslagen. På stereokablarna kan du ju också koppla in, på kablarna som går från stereon till originalkablaget brukar det oftast stå på kablarna vad de går till, på 12v tändningen brukar det stå 12v ignition oftast. Den svarta kabeln sätter du fast i en skruv eller bult som som fäster i chassit någonstans eller i en kabel som jordar, t ex stereons jordkabel, fast en separat jordpunkt är alltid det bästa.

Okej okej! perfekt ska kika på detta när jag kommer hem! tack för hjälpen = )

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
DanneJ
29 april 2010 · 642 Inlägg

Det är lugnt tongue Hade själv samma problem när jag skulle koppla mätare för första gången.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
-steff-
29 april 2010 · 100 Inlägg

DanneJ skrev:
Det är lugnt tongue Hade själv samma problem när jag skulle koppla mätare för första gången.

hehe okej = )

Saab 9000
Volvo V50 T5 R-Design "V50 T5 R-Design" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang