6015
Sök

Hastighetskamera

3 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
Jag kör tjänstebil och körde tyvärr ca 25 kmh för fort förbi en fartkamera.

Nu har jag fått en förfrågan om vem som körde bilen.

Betyder det att polisen inte har någon bra bild? Vad händer om jag struntar i att svara på förfrågan? Företaget kommer sannolikt inte att uppge vem som körde.

5 089 Inlägg
1 maj 2010
Om bilen står på företaget så vet ju inte polisen vem som körde bilen. är ju bara att säga att du inte visste vem som hade bilen just denna dagen.

\Lindgren

3 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
Hej, Bilen är registrerad på företaget med mig som förare.

Är det någon som vet om polisen skickar ut fartkamerafotot på förare, regskylt och bil när dem är säkra på vem som körde? (Jag vet att man gjort det tidigare då man jämfört mot körkortsregistret)

Ett brev med förfrågan om förare skulle ju kunna indikera att fotot är risigt?

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
1 maj 2010
Vi fick en förfrågan vem som brukar köra bilen (tjänstebil) i fråga, och denna person blev kallad till "förhör" och det fotot dom hade på fortkörningen gick inte att förneka.

Testa uppge en kolega och om han blir kallad så är det fel person, har ni tur så orkar dom inte gå vidare med det.

Smoke Tires Not Drugs.

3 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
Jag vet att en del företag inte svarar på vem som kört pga att dem har en policy att inte ange vilka som kör deras bilar då det kan vara känsligt med vissa kundkontakter mm.

Min fråga kvarstår dock. Förekommer det numera att polisen skickar ut foto samt uppgift om hur mycket för fort tjänstebilsföraren kört då man fångats på bild i en fartkamera och föraren kunnats identifieras mot körkortsregistret?

Är det ett tecken på osäkerhet att man skickar ut förfrågan?

Sök