5989
Sök

Detta med att ta BE-kort?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Går o funderar på att uppgradera till BE då det ständigt är överlast eller att man helt enkelt får skippa vissa resor, nog om det...

1. Hur avancerad är egentligen uppskrivningen för detta? Räcker det med att förstå hur ett regbevis är skrivet och hur man lastar ett släp eller är det repetition på hela teoridelen för B som gäller?
2. Vad ska man kunna för en uppkörning? Köra i normal trhttp://www.garaget.org/forum/post.php?fid=3afik och kunna backa o trixa lite?
3. Duger det med egen bil+släp eller måste man ha dubbelkommando? Minsta mått på släpet?
4. Någon som redan tagit och har en bok liggande?
5. Vad hamnar det på i priser? Uppkörning + uppskrivning?

MVH Hampus

1 814 Inlägg
2 maj 2010
1. Du bör kunna teorin för B bra, sen tillkommer givetvis släpfrågor.

4 005 Inlägg
2 maj 2010
2. du ska kunna backa med släpet runt hörn osv.
3. egen bil +släp utan dubbelkommando (du har redan B-kort) Finns regler som släp, tror de ska vara täckta. Ring/surfa TS för exakt information

9 108 Inlägg
2 maj 2010
Jag har gjort teorin och det var inga större svårigheter, men detta var under min trafiklärarutbildning så B-teorin hade jag i princip helt och hållet i huvudet. Fick 2 fel.. Det är inte 70 frågor som B-provet utan 45 har jag för mig.

Uppkörningen är precis som en B-uppkörning fast med ett manöverprov med backning på bana som finns beskrivet i BE-boken, gå till en körskola och köp den, det är ett måste.

Gå in på www.korkortsportalen.se för mer info om mått på släp osv, man behöver inte dubbelkommando.

Priserna är rätt dyra, körlektion kanske 1000 spänn för 40 minuter (räkna med 3-5 st minst) och teori 220 (har jag för mig), uppkörning 1500, eventuellt körkortstillstånd 220 om du inte redan har det.

* Voff voff *
11 263 Inlägg
2 maj 2010
MilleN skrev:
Jag har gjort teorin och det var inga större svårigheter, men detta var under min trafiklärarutbildning så B-teorin hade jag i princip helt och hållet i huvudet. Fick 2 fel.. Det är inte 70 frågor som B-provet utan 45 har jag för mig.

Uppkörningen är precis som en B-uppkörning fast med ett manöverprov med backning på bana som finns beskrivet i BE-boken, gå till en körskola och köp den, det är ett måste.

Gå in på www.korkortsportalen.se för mer info om mått på släp osv, man behöver inte dubbelkommando.

Priserna är rätt dyra, körlektion kanske 1000 spänn för 40 minuter (räkna med 3-5 st minst) och teori 220 (har jag för mig), uppkörning 1500, eventuellt körkortstillstånd 220 om du inte redan har det.

BE-uppkörningen skiljer sig faktiskt från B-uppkörningen på två punkter: Backningen (som du skrivit) och även funktionsbeskrivningen (som för tunga fordon, fast på nå´t som rör BE)!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök