2029
Sök

Volvo, 8v motor med 16v styrsystem

glidare
105 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har en Volvo 240 som jag har konverterat från förgasare till insprut. (L-h tronic)

har dock inte satt i motorn än.

Jag har tänkt att sätta i en 16v motor så småningom och ha min 8v som besiktnings motor.

tanken slog mig att det kanske går att sätta i kabelhärvan från 16v direkt å köra med den tills jag sätter i 16v motorn.

Går det? eller måste jag byta kabelhärva och styrboxar varje gång de dags för besiktning?


och ja, jag vet att inte länsman tycker det är positivt att göra så.

hoppas inte frågan har hamnat i fel forum

Mvh Myran

member off brownridge hellracers

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
28 april 2010
#2
Beror på vilket sprut du har? LH 2.4?

Audis in Scandinavia Crew

glidare
105 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#3
japp L-H 2,4

member off brownridge hellracers

10 287 Inlägg
28 april 2010
#4
Du måste i alla fall byta tändboxar. Det är helt annan förbränningshastighet i en 16V motor jämfört med en 8V motor.
Sannolikt kommer även bränslemappen att ligga så pass galet att det påverkar avgasvärdena.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

glidare
105 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#5
Okej så de ända jag kan göra är att prova och se glad ut?..

Om det inte fungerar är ju de ingen större förlust.

Blir ju ända massa skruvande inför besiktning varje gång.

//myran

member off brownridge hellracers

10 287 Inlägg
29 april 2010
#6
Nåja: En 8V har helt annan förbränningshastighet än en 16V. På en 16V så ligger tändmappen mycket senare än på en 8V vilket innebär att om du kör 8V box på 16V maskin så kommer den att spika till Pluto och om du kör 16V box på 8V maskin så kommer den att få åt helvete för hög avgastemperatur.

/Göran


myran88 skrev:
Okej så de ända jag kan göra är att prova och se glad ut?..

Om det inte fungerar är ju de ingen större förlust.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

glidare
105 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#7
jaha smile tack för svar

så då e de bara och byta styrboxen och tändboxen?

kabelhärvan är samma?..
Förstår att kontakt stycke kan ju skilja sig lite åt.. på tex temp. givare och dylikt.

men de e ju simpelt å byta så att man har lika temp. givare och liknande kontaktstycken på bägge motorerna.

// Myran

ursäkta de röriga inlägget, trött som fasen

member off brownridge hellracers

10 287 Inlägg
3 maj 2010
#8
Du får ursäkta Myran om jag är irriterande petnoga, men det är en yrkesskada för att undvika misstag:

Det finns TVÅ styrboxar till motorstyrningen på LH2.4 som sitter i dessa 8V och 16V: En som styr bränslet - bränslebox, och en som styr tändningen -tändbox.

Men annars korrekt. Man bör absolut köra med rätt styrboxar. 16V kräver 16V boxar etc.

Men genom att det är Bosch och samma familj styrsystem så ser alla kontaktdon och givare helt lika ut.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök